صالح پور:

جشنواره آئینی و سنتی باید به جریانی برای پویای تئاتر ایرانی منجر شود

جشنواره نباید امری پروژه‌ای باشد بلکه باید پروسه‌ای باشد یعنی به جریان و تداوم تئاتر ایران نیازمند هستیم. در واقع باید شرایط ایجاد شود تا هویت ملی خودمان را پویا کنیم.

به گزارش حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ به نقل از ستاد خبری هفدهمین جشنواره نمایش های آئینی وسنتی،‌ اردشیر صالح پور عضو شورای سیاست‌گذاری جشنواره آیینی و سنتی با انتقاد به بی‌برنامگی نسبت به نمایش های آیینی و سنتی گفت: «ما هیچ استراتژی برای نگهداری تئاتر سنتی ایران نداریم جز اینکه هر دو سال یکبار جشنواره‌ای با عنوان آیینی سنتی برگزار کنیم.»

وی در ادامه تاکید کرد: «من اعتقاد به تئاتر فرنگی دارم ولی جدای از اینکه به تئاتر فرنگی احترام می‌گذاریم و آن را واجب و لازم می دانم؛ فکر می‌کنم باید هویت خود را هم داشته باشیم.»

این مدرس دانشگاه در سخنانش تاکید کرد: «جشنواره نباید امری پروژه‌ای باشد بلکه باید پروسه‌ای باشد یعنی به جریان و تداوم تئاتر ایران نیازمند هستیم. پروسه باید تداوم داشته باشد.

در دوره سال 40 یعنی زمانی که بهرام بیضایی آمد، وی بر اساس سیاه بازی «سلطان مار» را نوشت یعنی طرح دیگری بر آن مبنا قرار داد. بنابراین از دهه 40 تا 50 چه بیضایی، چه علی حاتمی و چه نصیریان و چه جوانمرد همه نگاه نویی را بر اساس سنت گذشته در مقطع خود انجام دادند در حالی که ما بعد از آن دوره این را به یک جریان متداول تبدیل نکردیم و خلاقیت در این بخش تنها صرف برگزاری جشنواره شد.»

صالح پور  با اعتقاد به اینکه جشنواره آیینی سنتی چون به ماهیت تئاتر ایرانی منوط و مرتبط است باید به جریانی برای حیات دینامیک و پویای تئاتر ایرانی منجر شود.

صالح‌پور عنوان کرد: «به عقیده من در شورای سیاست گذاری جشنواره آیینی سنتی که این همه نخبگان، دل‌شیفتگان و شوریدگان در آن وجود دارند باید کاری کنیم که تئاتر سنتی تداوم پیدا کند.، اینکه در دانشگاه کشور گرایش به تئاتر سنتی نداریم و در نهایت دو تا 4 واحد دانشگاهی داریم و در این شرایط جشنواره هم همین روش را پیش می‌گیرد و فقط صرف برگزاری است و اتفاق خوشایندی نیست. از آنجا که این گونه نمایشی به برنامه‌های استراتژیک تئاتر کشور مرتبط است باید روی چنین مسئله ای برنامه طولانی مدت، میان مدت و کوتاه مدت داشته باشیم تا بتوانیم بگوییم تکلیف ما نسبت به تئاتر ایرانی چیست؟»

هفدهمین جشنواره نمایش های آئینی و سنتی 4 تا 10 شهریور ماه سال جاری به ریاست علی نصیریان و به دبیری داود فتحعلی بیگی برگزار می شود.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار