کافه کتاب/91

شمس: حسن کچل محبوب‌ترین قصه من بود

من همیشه قصه‌های مادربزرگ و عمه‌ام را برای دوستانم تعریف می‌کردم و به نوعی قصه‌گویی محله بودم و در این دوران حسن کچل محبوب‌ترین قصه من بود.

زندگی بدون کتاب یک مکعب است که نمی‌توان در آن حرکتی کرد / در حال حاضر در حوزه کودک کار خلاق کم داریمحوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  محمدرضا شمس متولد اول فروردین 1336 نویسنده حوزه ادبیات کودک و نوجوان است. وی تا به حال 40 اثر در حوزه کودک و نوجوان به بازار نشر ارائه داده است.

جناب شمس چرا رفتید سراغ حوزه کودک و نوجوان؟

برای اینکه کودکی فوق‌العاده‌ای داشتم. بهترین روزهای زندگیم دوران کودکیم بود به دلیل نبود تلویزیون و ارتباطات دیگر مادربزرگ عمه و پدرم هر شب برایمان قصه تعریف می کردند. من همیشه این قصه‌ها را برای دوستانم تعریف می‌کردم و به نوعی قصه‌گویی محله بودم حسن کچل محبوب‌ترین قصه من بود.

وضعیت ادبیات کودک و نوجوان در حال حاضر؟

کارهای خلاق کم داریم. در حال حاضر یک روند ثابت را پیش می‌بریم اما با ورود نویسنده‌های جوان به حوزه ادبیات به روند قبلی خود بازمی‌گردیم.

یک نویسنده کودک  و نوجوان باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

نویسنده در درجه اول باید مخاطب خودش را بشناسد. سطح دید مخاطبش را در نظر بگیرد. یک نویسنده کودک و نوجوان باید دنیا را از چشمان کودک و نوجوان نگاه کند که بتواند با آنها همفکر و همراه باشد.

آیا در حوزه کودک و نوجوان هم ممیزی وجود دارد؟

بله، هر چه سن پایین‌تر می‌رود باید تخصصی‌تر کار دیده شود و خط قرمز بیشتر می‌شود. مثلا وقتی من از عشق برای کودک نوشتم حتی نویسنده‌ها هم به من خورده گرفتند سپس ممیزی در حوزه کودک و نوجوانم وجود دارد.

نظرتون درخصوص تصویرگری کتاب کودک و نوجوان؟

تصویرگری‌های خوبی داریم اما با نویسنده و ناشر هماهنگ نیستند و زمانی که این سه با هم یکی نباشند کتاب خوبی بیرون نمی‌آید. در اصل نویسنده و تصویرگری تکمیل کننده کار نویسنده است. باید سفیدی‌های کار نویسنده رو پوشاند. در نتیجه صنعت نشر باید یک تیم باشد و باهم تعامل داشته باشند تا بتوانند کار بهتر و عالی‌تری تحویل دهند.

تعهدی که یک نویسنده کودک و نوجوان داره؟

اول باید ببیند برای چه کسی می‌نویسد و چیزهایی که لازم دارند و احتیاج دارند رو بهشون بده. من به عنوان یک نویسنده کودک اگر فقط قسمت‌های شاد و خوب زندگی را برای آنها به تصویر بکشم، درست نیست. اگر قرار برای قشر کودک و نوجوان بنویسم باید دنیای واقعی را به تصویر بکشم. همیشه می‌گویند از فقر و پایان غم‌انگیز برای بچه‌ها نباید گفت اما اگر قراره باشه الگوسازی و درست باشد.

جناب شمس در حال حاضر چه کتابی در دست چاپ دارید؟

در حال حاضر کتابهای عمه گیلاس، قصه‌های الفبا چاه و ماه، سیب کچل و چاقو و دماغو که با نشر‌های هوپا، افق، علمی فرهنگی همکاری کرده‌ایم.

عاملی که مسبب نوشتن شما می‌شود؟

گاهی اوقات خود به خود به ذهنم خطور می‌کند. بعضی اوقات عواملی مانند روابط کاری، اتفاقاتی که در روزمره می‌افتد و خواندن کتاب.

زندگی بدون کتاب رو برامون توصیف کنید؟

زندگی قابل تصویر نیست. زندگی مثل یک مکعب که داخل آن نمی‌شود تکون خورد.

خودتون در قالب یک جمله برامون تعریف کنید؟ 

کتاب نخونده‌ای که باید خوانده شود.

کدوم اثرتون رو بیشتر دوست دارید؟

اونی که هنوز ننوشتم.

آینده ادبیات کودک از نظر شما؟

امیدوارم. چون به نویسنده‌های تازه‌ کار امیدوارم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار