گزارش/

پابرجایی تاخیرات، حتی با ورود ناوگان هوایی جدید

وضعیت تاخیرات پروازها در این ایام به گونه‌ای شده که حتی با ورود ناوگان هوایی جدید بعید به نظر می‌رسد که بخواهد بخشی از آن جبران شود.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، وضعیت تاخیرات پروازها این روزها تبدیل به یک عادت برای اکثر مسافران شدهبه طوری که اگر پروازی تأخیر نداشته باشد برای مسافران تعجب برانگیز است.

در اوایل سال با تصویب قانون آییننامه حقوق مسافران بسیاری از مسافران تصور می‌کردند که به طور کامل حقوق آنها در بخش هوایی رعایت می‌شود اما متاسفانه نه تنها با تصویب این آیین نامه حقوق آنها رعایت نشد بلکه در برخی از مواقع نیز پایمال می‌شود.

براساس این گزارش؛ در گذشته و پیش از جمع بندی توافق هستهای بسیاری از شرکتهای هواپیمایی به بهانه تحریم‌ها و اعلام این موضوع که ناوگان هوایی فرسوده است تاخیرات پروازها را به نوعی سرپوش می‌گذاشتند.

اما بعد از به نتیجه رسیدن توافقنامه بسیاری از شرکتهای هواپیمایی مدعی هستند که علت عمده تاخیرات وضعیت آب و هوایی است و نقص فنی کمتر در این موضوع دخیل است.

از سوی دیگر به گفته خداکرمی سرپرست سازمان هواپیمایی کشوری وضعیت تاخیرات در پروازها بسیار کاهش یافته به طوری که میزان شکایات مسافران در طی سه ماه اخیر بسیار کمتر شده است.

این در حالی است که اطلاعات پروازها در فرودگاه مهرآباد حاکی از موضوع دیگری است به طوری که روزانه تماس بسیاری از مسافران از تاخیرات چند ساعته خبر می‌دهد.

براساس این گزارش طبق قانون آیین نامه حقوق مسافران برای تاخیرات بیش از 4 ساعت بلیت مشابهی با 30 درصد تخفیف صادر می‌شود و این موضوع را خداکرمی تأیید کرد و گفت: از اردیبهشت ماه برای تاخیرات 4 ساعته به طور قطع این بلیت صادر می‌شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان موضوع آیین‌نامه حقوق مسافر و ابلاغ آن به ایرلاین‌ها، از اواخر آبان‌ماه سال گذشته مطرح و مقرر شد پس از تأیید شورای عالی هواپیمایی تا اواخر آذر 93 به ایرلاین‌ها ابلاغ شود اما این فرآیند به دلیل اعمال تغییراتی به طول انجامید و به پروازهای نوروز 94 هم نرسید.

انتظار ایکائو از سازمان هواپیمای کشوری این است که ضوابط و دستورالعمل‌های لازم را برای عملکرد ایمن و بهره‌وری صنعت تدوین و اجرا کند؛ در واقع با تدوین این آیین‌نامه در واقع مردم با حقوق خود در مقابله با تاخیرهای پروازی آگاه می‌شوند.

آئین‌نامه حقوق مسافر در سه بعد "حقوق مسافر هنگام پذیرش در فرودگاه"، "نرخ بلیت" و "حقوق مسافر در حین و بعد از پرواز" است.‌

بنابراین گزارش؛ دستورالعمل حقوق مسافر در پروازهای داخلی در 2 فصل، 3 ماده، 8 بند، 14 زیر بند و 2 تبصره ابلاغ شد که بر این اساس در تاخیرهای بیش از 4 ساعت شرکت حمل کننده موظف به ارائه یک فقره بلیت مشابه با تخفیف 30 درصد از لحاظ مسیر و کلاس پروازی است.

دستورالعمل حقوق مسافر در پروازهای داخلی در شورایعالی هواپیمایی تصویب و به تأیید وزیر راه و شهرسازی رسیده است و از تاریخ ابلاغ (اردیبهشت 94) توسط سازمان هواپیمایی قابل اجرا است.

در این دستور العمل در مورد پروازهایی که به دلیل شرایط جوی یا امنیتی فرودگاه مبدأ، مقصد و در مسیر دچار تأخیر و یا ابطال می‌شود، شرکت های هواپیمایی با رعایت مقررات پذیرایی از مسافرین صرفاً موظف به استرداد کامل وجه به مسافران هستند.

همچنین بر اساس دستورالعمل حقوق مسافر در پروازهای داخلی، اگر ابطال پرواز از زمان خرید بلیت تا یک هفته قبل از انجام پرواز باشد در این‌صورت شرکت حملکننده موظف به پرداخت کامل وجه بلیت است و اگر ابطال پرواز از شش روز تا 24 ساعت قبل از انجام پرواز باشد، در این صورت شرکت حمل کننده موظف به پرداخت کامل وجه بلیت و ارائه یک بلیت مشابه با 30 درصد تخفیف از لحاظ مسیر و کلاس پروازی به مسافر است.

بنابراین گزارش اگر ابطال از 24 ساعت مانده تا زمان انجام پرواز، انجام پذیرد در این صورت شرکت حمل کننده موظف به پرداخت کامل وجه و ارائه یک فقره بلیت نیم بهاء مشابه از لحاظ مسیر و کلاس پروازی است.

بنابر این گزارش؛ در در صورت تأخیر بیش از یک ساعت و کمتر از دو ساعت از مسافران پذیرایی نوع اول به عمل خواهد آمد و ارائه این پذیرایی مشروط به وجود زمان کافی جهت پذیرایی و عدم ایجاد تأخیر بیشتر در پرواز است.

بنابراین گزارش حقوق مسافر مجموعه ای از سیاست‌ها، دستورالعمل‌ها، استانداردها، ضوابط و مقرراتی است که الگوی رفتاری شرکت هواپیمایی و دست اندرکاران امور پروازی را تدوین می‌کند و هدف آن تضمین حقوق مادی و معنوی و رعایت شأن و منزلت مسافران در فرآیند مسافرت‌های هوایی است؛ رعایت این مجموعه حمایتی بر اساس مفاد 5 قانون هواپیمایی کشوری و ماده 19 کنوانسیون ورشو مصوب 1354/3/31 مجلس شورای اسلامی برای همه شرکت‌های هواپیمایی الزامی است.

براساس این گزارش؛ طبق این آیین نامه تمامی حقوق مسافران اعم از تاخیرات و یا رعایتشان منزلت مسافران رعایت شده اما آیا در واقعیت نیز این موضوع رعایت می‌شود؟

طبق گزارشات میدانی از مسافران هواپیما بسیاری از آنها از افزایش میزان تاخیرات گله کرده‌اند ومعتقد هستند، دیگر تاخیرات برخی از شرکت‌ها از جمله ایران ایر و تابان از حد گذشته و قابل تحمل نیست.

بسیاری از مسافران معتقد هستند، در اکثر مواقع این آییننامه از سوی مسئولان هوایی فراموش می‌شود.

یکی دیگر از مسافران در خصوص وضعیت پذیرایی از مسافران می‌گوید، در اکثر پروازها وضعیت پذیرایی بسیار بد است وهزینه هر پذیرایی از مسافران 3 تومان نمی‌شود به نظر من این نوع کترینگ به مسافران توهین است.

به گفته خداکرمی سرپرست سازمان هواپیمایی کشوری بر اساس سازمان هواپیمایی کشوری نوسازی ناوگان حمل‌ونقل هوایی مسافری را در دستور کار قرار داده است، در این راستا از هر دو نوع هواپیمای بوئینگ و ایرباس به‌طور مساوی استفاده خواهیم کرد.

بخشی از هواپیماها تازه‌وارد جایگزین هواپیماهای قدیمی می‌شود و بخش دیگری از آن برای پاسخگویی به نیازهای جدید در صنعت حمل ونقل هوایی است. بر این اساس سالانه نیازمند اضافه کردن 80 تا 90 فروند هواپیما هستیم تا در مدت 5 سال بتوانیم 300 فروند هواپیمای جوان، خوب و فعال داشته باشیم.

براساس این گزارش حال با توجه به جمع بندی توافق نامه و اعلام آمادگی کردن سازمان هواپیمایی کشوری به ورود چندین ناوگان هوایی نو در فاز اول باید منتظر ماند و دید که در دوران پسا تحریم چه میزان از حقوق مسافران رعایت می‌شود.


گزارش از محبوبه کباری

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
منوچهر
۰۹:۵۹ ۱۱ مرداد ۱۳۹۴
حضور سرداران متخصص اقتصاداسلامی راهگشامیباشد
آخرین اخبار