پهپادها، مأموران انتقال خون شدند

دانشمندان دانشگاه جانز هاپکینز و دانشگاه Makerere در اوگاندا به دنبال استفاده از پهپادها برای تحویل‌ از راه دور نمونه‌های خون بیماران به آزمایشگاه‌های موجود در مراکز بزرگ‌تر هستند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان  و به نقل از ایسنا، به گفته محققان باید پهپاد بدون‌سرنشین کوچک بتواند این کار را به خوبی انجام دهد.

دانشمندان با 56 سوژه‌ آزمایشگاهی بزرگسال سالم کارشان را آغاز کردند و شش نمونه خون را از هر یک از آن‌ها گرفتند.

سپس نیمی از این نمونه‌های خون که هر یک متعلق به یک فرد خاص بود، به طور دقیق در داخل یک پهپاد با بال ثابت موسوم به Aero جاسازی شدند.

این پهپاد توسط شرکت امریکایی 3DRobotics ساخته شده بود و ظرف بازه زمانی 6 تا 38 دقیقه در هوا به پرواز در آمد. دمای هوا حدود 21 درجه سانتیگراد بود و پهپاد از ارتفاع 100 متری بالاتر نرفت.

سپس تمامی نمونه‌های خون «به پرواز در آمده» و «پرواز نکرده» به آزمایشگاه اصلی دانشگاه جانز هاپکینز بازگردانده شدند. این نمونه‌ها آزمایشاتی را از سر گذراندند که معمول‌ترین آزمایش‌های خون بودند.

در ابتدا این نگرانی وجود داشت که شتاب وارده حین اوج‌گیری و لرزیدن پهپاد در اثر فرود سخت ممکن است بر نمونه‌های خونی اثر گذاشته باشد؛ اما در نهایت مشخص شد نتایج برای نمونه‌های به پروازدرآمده و پروازنکرده اساسا یکسان بودند.

دانشمندان امیدوارند آزمایش‌های میدانی بر روی این روش را در آفریقا و جایی که کلینیک‌ها دور از آزمایشگاه‌های مجهز قرار دارند، شروع کنند.

یک پهپاد می‌تواند ظرف 40 دقیقه 100 کیلومتر را طی کند و این ابزار ارزان بوده و در ترافیک به دام نمی‌افتد.

جزئیات این تحقیق در مجله PLOS One ارائه شد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.