معاون بهداشت وزارت بهداشت:

تغذیه انحصاری 55 درصد نوزادان از شیر مادر/ شیر مادر از مرگ میلیون ها کودک جلوگیری می‌کند

معاون بهداشت وزارت بهداشت درمان و آموزشی پزشکی گفت: درحال حاضر 55 درصد نوزادان کشورمان در 6ماه اول از تولد خود انحصارا از شیر مادر استفاده می کنند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان علی اکبر سیاری معاون بهداشت،‌ وزارت بهداشت درمان و آموزش و پزشکی در همایش کشوری هفته جهانی تغذیه با شیر مادر است،  در خصوص مزایای شیر مادر بیان کرد: شیر مادر یکی از نعمتهای بزرگ الهی است که درصورت استفاده صحیح از آن می‌توان از مرگ میلیون‌ها کودک و بیماری‌ هزاران فرد بزرگسال جلوگیری کنیم.  شیر مادر از جمله نعمت‌های خداوند به مادر است که باید قدرش را بدانیم. 

وی افزود: در حال حاضر 55 درصد از نوزادان در 6 ماه اول تولد خود انحصارا از شیر مادر تغذیه می‌کنند که این میزان باید افزایش یابد.

علی اکبر سیاری همچنین عنوان کرد: فرهنگسازی در مورد اینکه نوزادان در 6 ماه ابتدایی از عمر خود نباید حتی یک قطره آب استفاده کنند کار دشواری بود که در میان مردم ترویج شد.

وی ادامه داد:همچنین القای اینکه کودکان باید تا پایان 2 سال اول از شیر مادر استفاده کنند باید تداوم یابد .

معاون بهداشت وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اقدامات گسترده‌ای که در سه دهه اخیر برای حمایت از برنامه‌ تغذیه از شیر مادر اظهار کرد: این فرهنگسازی  قدم اول به حساب می‌آمد. در گام دوم باید کارکنان بهداشتی همچون مادران حمایت می‌شدند اکنون کارکنان بهداشتی حامی شیر مادر به حساب می‌آیند.

وی ادامه کرد: علاوه بر این بیمارستان‌ها نیز باید حامی تغذیه با شیر مادر باشند و در این  راستا باید اقدام اساسی و لازم را انجام دهند. در این زمینه نواقصی وجود دارد که باید با تداوم همکاری کارکنان بهداشتی و بیمارستان‌ها بر طرف شود.

علی اکبر سیاری اذعان کرد: در خصوص گام چهارم برنامه ترویج تغذیه از شیر مادر اذعان کرد باید با جلوگیری از تبلیغات سو در خصوص استفاده از شیر خشک مصمم باشیم و اجازه ندهیم بازار این تبلیغات گرم شود.

وی با تاکید بر منفعت‌های فراوان شیر مادر برای نوزاد و مادر اظهار کرد: نوزادانی که از شیر مادر استفاده می‌کنند از بهره هوشی بالاتری برخوردار هستند. همچنین از عفونت‌های تنفسی،‌ادراری، گوارشی و اسهال، بیشتر در امان می‌مانند.


معاون بهداشت وزیر بهداشت درمان و آموزشی پزشکی گفت: درحال حاضر در کشور ما 10 میلیون نفر به فشار خون مبتلا هستند که 50 درصد آنها ناشناخته ‌است. همچنین 83 مرگ از 302 هزار مرگ ثبت شده مربوط به فشار خون است.

وی ادامه داد: دیابت نوع 2 ، 7.3 درصد از جمعیت بالای 30 سال را درگیر خود کرده است و این میزان درحال افزایش است.

وی ضمن اشاره به اینکه مادران شیر ده باید همواره مورد حمایت قرار گیرند خاطر نشان کرد: مادران شیرده اعم از شاغل و خانه دار مورد حمایت همسران در محیطی که در آن قرار دارند قرار بگیرند در نظر گرفتن 6 ماه مرخصی  و یک ساعت مرخصی ساعتی در قانون برای این مادران از جمله اقدامات حمایتی به شمار می‌آید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
جمعی از ماماها روستای با بیش از ده سال سابقه
۱۰:۱۳ ۱۹ شهريور ۱۳۹۴
به داد ماماهای روستا با ده سال سابقه برسید نه آامنیت شغلی داریم و نه تو این جاده ها امنیت جانی ، زمان تغییر وضعیت مون نرسیده دیگر
آخرین اخبار