در گفتگو با باشگاه خبرنگاران مطرح شد

مبادلات دوجانبه با سرمایه‌گذاران خارجی

در صورتی که سرمایه‌گذاران خارجی تنها به فکر فروش برخی از ماشین آلات صنعتی و یا مواد اولیه مورد نیاز واحدها باشند،از این اقدام جلوگیری خواهد شد.

عبدالقهار ناصحی مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان قزوین در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص عملکرد صنایع کوچک در دوران پساتحریم اظهار داشت: شناسایی توانمندی‌ها و مشکلات موجود در شهرک و واحدهای مستقر در آن و بررسی و جداسازی مشکلات موجود در میان واحدهای تولیدی از جمله کارهای انجام شده در زمینه ایجاد شرایط مناسب برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی است.

وی مهمترین اولویت برای مذاکره با خریداران و یا سرمایه‌گذاران خارجی در شرایط پساتحریم را همراه داشتن سرمایه لازم دانست وگفت:در صورتی که سرمایه‌گذاران خارجی تنها به فکر فروش برخی از ماشین آلات صنعتی و یا مواد اولیه مورد نیاز واحدها باشند،از این اقدام جلوگیری خواهد شد.

مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان قزوین افزود: میزان معینی برای سرمایه‌گذاری مشخص نشده است و سرمایه‌گذار می‌تواند از یک تا 100 درصد سرمایه را در بخش‌های مختلف به صورت مشرکتی و یا مستقل به همراه داشته باشد.

ناصحی در توضیح چگونگی تامین مواد اولیه پس از برداشته شدن تحریم‌ها گفت: از تمامی واحدها درخواست شده به صورت گروهی اقدام به خرید و یا صادرات محصولات خود کنند تا این واحدها مواد اولیه مورد نیاز خود را با کمترین مشکل تامین کنند. 

وی افزود: در کنار این امر شبکه فروش محصولات تولیدی در شهرک‌های صنعتی راه‌اندازی شده است تا در صورت حضور خریدار خارجی قیمت فروش کالا در تمام واحدهایی که محصول مشترک تولید می‌کنند یکسان باشد و رقابت منفی در بین فروشندگان از سویی خریدار ایجاد نشود.

ناصحی در ادامه گفت: در کشورهای پیشرفته دنیا بیشتر واحدهای تولید کوچک به منظور کمتر هدر رفت سرمایه اقدام به تجمیع در خرید مواد اولیه می‌کنند و در نهایت با تولید محصول با کیفیت به رقابت با یکدیگر می‌پردازند.

در شهرک‌های صنعتی استان نیز هدف بر این اصل گذاشته شده تا واحدهای تولیدی کوچک به این امر ترغیب شوند که خوشبختانه در حوزه تولید مواد پلاستیکی این اقدام انجام شده  و با توافق‌های انجام شده با معاونت پتروشیمی وزارت نفت قرار بر این شد که مواد اولیه کارخانه های پلاستیک سازی بدون واسطه در اختیار تعاونی‌های مصرف شهرک‌ها قرار داده شود تا تولیدکنندگان با مشکلی در زمینه تهیه مواد اولیه روبرو نشوند.

البته در حوزه تولید مواد سلولوزی نیز اقداماتی انجام شده که به نتایج مثبتی رسیده‌ایم و امید می رود در آینده‌ای نزدیک به نتیجه دست پیدا کنیم.

وی در پایان به احداث شهرک صنعتی جدید اشاره کرد و گفت: با وسعت 2 هزار و 400 هکتاری اشاره و می‌گوید: شهرک جدیدی با وسعت 2 هزار و 400 هکتار در شهرستان خرم دشت قرار دارد که زیر ساخت‌های آن انجام شده  که سایت‌های بزرگ تولیدی و صنعتی به این شهرک هدایت می‌شوند و برنامه‌ریزی‌هایی به منظور حضور احتمالی سرمایه‌گذاران و کارخانه‌های و شرکت‌های خارجی برای حضور در این شهرک انجام شده تا در صورت توافق در این شهرک مستقر شوند. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار