اندر حکایت دلدادگی آمانو به آمریکا، بله قربان در خدمتم!

چهارشنبه هفته جاری، "یوکیو آمانو" مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در کنگره آمریکا حضور خواهد یافت و در مورد برنامه هسته‌ای ایران و روند مذاکرات هسته‌ای و موضوعات پیرامون آن به نمایندگان آمریکایی توضیح خواهد داد.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران؛ سخن در باب دلدادگی یا به تعبیر بهتر "وادادگی" آمانو به ایالات متحده آمریکا بسیار است بارها و بارها در عمل ثابت شده که وی به شدت و به وضوح تحت تأثیر آمریکایی‌هاست به نحوی که برخی تحلیلگران، او را نه مدیر کل آژانس بلکه نماینده آمریکا در این آژانس می‌دانند.

بله قربان در خدمتم!

ازسوی دیگر در متن جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای اخیر در وین میان ایران و 1+5، آژانس بعنوان ناظر فعالیت‌های هسته‌ای ایران انتخاب شده است. شاید تعیین آژانس بعنوان نهاد نظارت کننده بر برنامه اتمی ایران، با عنایت به وظایف و صلاحیت‌های این نهاد، چندان محل اشکال نباشد اما اینکه شخص آمانو به دلیل سمتی که درآژانس دارد، بصورت خود به خود ناظر فعالیت‌های هسته‌ای ایران لقب می‌گیرد، احتمالاً چالش برانگیز است.

هرچند آمانو قبل از جمع بندی مذاکرات اخیر در وین به ایران سفری داشت و خروجی رایزنی‌های او در تهران، بنا بر قول مسئولان امر، حل و فصل برخی چالش‌ها در روابط ایران با آژانس بود اما وابستگی آشکار و شدید یوکی به آمریکا این ذهنیت را تقویت می‌کند که در ادامه کار ایران احتمالا با آژانس به مشکل برخواهد خورد.


بله قربان در خدمتم!

اکنون اما خبر حضور آمانو در کنگره آمریکا و رسانه‌ها منتشر شده است سوالات یا به عبارت رساتر ابهامات مختلفی در رابطه با این ملاقات مطرح‌اند؛ اینکه آیا وی به آمریکا خواهد رفت تا دستورهای لازم را از آمریکا بگیرد؟ و اینکه آیا هدف وی از سخنرانی در کنگره، اطمینان دادن به نمایندگان در مورد صلح آمیز بودن برنامه اتمی ایران و رفع ابهامات مربوطه است، مجهولاتی هستند که شاید فعلاً نتوان به آن ها پاسخ درست و دقیقی داد.

با این حال آنچه موجب می‌شود چندان نتوان به این ملاقات خوش‌بین بود و آن را به سود ایران ارزیابی کرد، سابقه بد آمانو در خوش خدمتی به ایالات متحده است. بسیاری از گزارش‌های قبلی آژانس که شخص آمانو به عنوان مدیرکل این نهاد که اساسا باید با بی‌طرفی کامل و بی‌آنکه تحت تأثیر قدرت خاصی باشد تصمیم‌گیری کند، تهیه و منتشر کرده، دقیقا تکرار ادعاهای خلاف واقع مقامات واشنگتن درباره برنامه هسته‌ای ایران است. یک سوال مهم می‌تواند این باشد که آیا جنبه‌های مضر و منفی ملاقات آمانو با نمایندگان کنگره آمریکا برای ایران بیشتر است یا جنبه‌های مفید و مثبت آن؟

از همین الان نیز مقامات ذیربط کشورمان با موضوع هسته‌ای، گویا احساس نه کاملا خوب خود به این ملاقات را صریحا یا تلویحا ابراز داشتند از جمله "رضا نجفی" سفیر ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در موضع گیری اخیر خود در نسبت به سفر آمانو در آمریکا ضمنم تأکید بر اینکه ملاقات آمانو با نمایندگان کنگره باید در راستای تقویت روند مذاکرات هسته‌ای باشد اما به این نکته نیز تصریح نموده که توافقات میان ایران و آژانس که جنبه محرمانه دارند هرگز نمی‌تواند و نباید در اختیار دولت دیگری از جمله ایالات متحده قرار گیرد.


بله قربان در خدمتم!

این گفته آقای نجفی را باید در کنار مفاد نامه‌ای که وی در دوم مرداد سالجاری به آمانو ارسال کرد تحلیل نمود. در این نامه، آقای نجفی نسبت به سوء استفاده‌های احتمالی و یا درز اطلاعات محرمانه میان ایران و آژانس به بیرون، به مدیرکل این نهاد بین‌المللی هشدار داده است.(برای پیگری موضوع این نامه، اینجا را کلیلک کنید)

به هر حال امیدوار هستیم برون داد سفر آمانو به واشنگتن و ملاقات با نمایندگان کنگره، چیزی غیراز اهدافی که در مورد این سفر مطرح شده نباشد و وی واقعا در راستای رفع ابهامات و حل چالش‌ها و نه "بله قربان‌گویی" به ایالات متحده گام بردارد.

گزارش از حمیدرضا حیدرپور

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
جعفری
۰۰:۵۶ ۱۲ مرداد ۱۳۹۴
ما ایرانیا برای اینکه کم نیاریم آمانونو رو دعو ت کنیم سین جین کنیم که پیش آمریکاییا نکنه چیزی گفته باشه؟ هم زهر چشمی به آمانونو بدیم و شستی به امریکاییا نشون بدیم که ما هم طرف حسابیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۶ ۱۲ مرداد ۱۳۹۴
100%حق با شماست.
آخرین اخبار