در اولین کمیته مشترک میراث فرهنگی میان ایران و عراق مطرح شد:

در جهت حفظ آثار تاریخی عراق در مقابله با گروه افراطی اعلام آمادگی می‌کنیم

سازمان میراث فرهنگی در جهت حفظ آثار تاریخی عراق در مقابله با گروه افراطی داعش اعلام آمادگی می‌کند.

 به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ صبح امروز اولین کمیته مشترک سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ایران و عراق با حضور سلطانی‌فر رئیس میراث فرهنگی و گردشگری کشور، عدیل فهد شرشاب وزیر گردشگری و آثار باستانی عراق، محمد طالبیان معاون میراث فرهنگی، موحدی معاون گردشگری در هتل لاله برگزار شد.

سلطانی‌فر رئیس میراث فرهنگی و گردشگری کشور در این نشست ضمن اشاره به مذاکرات هسته‌ای عنوان کرد: بعد از دو ماه مذاکره موفق به پیروزی بزرگی شدیم و توانستیم حقوق هسته‌ای را به رسمیت بشناسانیم و زمینه برطرف شدن تحریمهای ناعادلانه فراهم کنیم.

وی ادامه داد: امیدواریم که همانطور که مذاکرات به نتیجه رسیده دستاوردهای خوب را استمرار دهیم. چرا که دنیا پذیرفت ایران کشوری دارای منطق و تعامل دیپلماسی است و زبان گفتگو را ترجیح می‌دهد و به عنوان کانون ثبات درمنطقه ایفای نقش می‌کند.

سلطانی‌فر تصریح کرد: سیاستها و رویکرد ما ایجاد تعادل و آرامش و ثبات است و این رویکرد را همیشه دنبال خواهیم کرد و با کشورهای منطقه و مسلمان دارای منافع مشترکی هستیم.

وی افزود: دستاوردهای مذاکره متعلق به مردم ایران است و اراده‌مان برقراری آرامش و صلح است.

سلطانی‌فر اظهار داشت: مردم عراق و ایران اعتقادات مشترکی دارند عراق به خاطر جاذبه‌های مذهبی در بین مردم ایران به نیکی یاد شده و ایران هم به واسطه مرقد امام رضا (ع) و حضرت معصومه مورد توجه مردم مسلمان عراق است.

وی گفت: در سالهای اخیر روند ورود گردشگران خارجی در کشور رو به رشد است و به دلیل جاذبه‌های گردشگری هر ساله میزبان اتباع کشورهای دیگر هستیم.

سلطانی‌فر افزود: در سال 93 بیش از 5 میلیون گردشگر خارجی به کشورمان آمده‌اند و با ظرفیتهای موجود تعداد گردشگران را به مرز 20 میلیون نفر رسانده‌ایم و آمار نشان داده که 50 درصد گردشگران مذهبی هستند.

وی با اشاره به تردد گردشگران عراقی و ایرانی بیان کرد: بیش از دو میلیون نفر ایرانی به کشور عراق و همچنین بیش از دو میلیون عراقی به کشور ایران تردد می‌کنند و برای آنکه شرایط خوبی را برای گردشگران به خصوص زائران فراهم کنیم برنامه‌هایی را ساماندهی کردیم.

رییس سازمان میراث فرهنگی خاطرنشان کرد: ما با همه امکانات پذیرای مردم عراق و زائران آنها هستیم همچنین انتظار داریم آنها هم شرایط با کیفیت‌تری برای گردشگران ایرانی در کشورشان فراهم کنند.

وی خاطرنشان کرد: ما از همان موقع که گروه افراطی داعش وارد عراق شد و آثار باستانی آنها را تخریب کرد و این اقدام را محکوم کردیم و در جهت حفظ آثارشان اعلام آمادگی می‌کنیم و از همه امکانات در این راستا استفاده خواهیم کرد.

عدیل فهد شرشاب وزیر گردشگری و آثار باستانی عراق ضمن آرزوی پیشرفت برای کشور ایران بیان کرد: ما در عراق یک دشمن تروریستی به اسم داعش داریم که آتشش همه را فراگرفته و موضع ایران در مقابل این دشمن حرکت‌هایی بوده ما باید متحد شویم در مقابل این دشمن که از هر جنایتی دریغ نمی‌کند مبارزه کنیم.

وی ادامه داد: در فوریه گذشته توافقاتی انجام شد و برنامه‌هایی را پیش گرفتیم لذا ما در عراق فعالیتهای خوبی در حفظ آثار تاریخی با یونسکو داریم  و در این جهت می‌توانیم با کشور ایران پیشرفت‌هایی کنیم.

عدیل فهد شرشاب تصریح کرد: در عراق حماقت‌هایی در گذشته شده بود و به کار فرهنگی توجه نمی‌شد اما ما با فعالیتهامون توانستیم جهشی را داشته باشیم و امیدواریم این سند بتواند برای تبادل کارشناس و تجربیات بین ایران و عراق حرکت کند.

وی افزود: گردشگران مذهبی در عراق بیشتر شهروندان ایرانی هستند و ما وظیفه داریم خدمات ویژه‌ای را ارائه بدهیم و به دنبال راهکارهای خوبی هستیم و با تحقق این ایده‌ها به نتایجی مناسبی خواهیم رسید.

  
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار