باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد/

موج تاییدها و تکذیب‌ها درباره "پرچم‌دار اصلاح‌طلبان"

در آستانه فرا رسيدن موسم انتخابات محمدرضا عارف سودای رياست مجلس دهم را در سر می‌پرواند.

به گزارش خبرنگار حوزه احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران، فرا رسيدن موسم انتخابات توانسته است تا حدی بازار فعاليت‌های سياسی و حزبی را گرم کند؛ افراد زیادی از طیفهایی مختلف برای رسیدن به مجلس  به تکاپو افتاده‌اند.

طبق روال انتخابات در جمهوری اسلامی ايران که نشانه بارز دموکراسی است شخصيت‌های با نفوذ، دو جريان سياسی کشور يعنی اصولگرايان و اصلاح طلبان را رهبری و هدايت می‌کنند.
 
وضعيت اصولگرايان برای حضور در عرصه انتخابات دور دهم مجلس شورای اسلامی مشخص است چرا که اين طيف در پی از دست دادن کرسی رياست جمهوری يازدهم عزم خود را جزم کرده است با محوريت جامعتين حداقل چتر خود در مجلس دهم را همچنان گسترده نگاه دارد.
 
اما وضعيت در ميدان اصلاح طلبان آشفته به نظر می‌رسد، اين طيف که خود را سهامدار بخشی از آرا انتخابات دور يازدهم رياست جمهوری می‌داند، برای تصاحب کرسی‌های سبز بهارستان خيز برداشته تا دور تسلط بر مناصب مهم حکومتی را بار ديگر در اختيار گيرد.
 
آنچه اصلاح‌طلبان بيش از پيش به آن نياز دارند وجود يک شخص محوری است تا برنامه‌های خود را بر اساس آن محور تدوين کنند.
 
همين نکته باعث بروز ناهماهنگی در جبهه اصلاح‌طلبان شده است به طوری که عده‌ای همچنان به محوريت رييس دولت اصلاحات معتقدند و عده‌ای ديگر معتقدند بايد فرد ديگری که در داخل حلقه نظام جايگاهی دارد، اين وظیفه را بر عهده بگيرد.
 
محمدرضا عارف که در جريان انتخابات يازدهمين دور رياست جمهوری توانست از فيلتر شورای نگهبان عبور و به عنوان يکی از 8 نامزد آن انتخابات، جايگاه ويژه‌ای را برای خود تعريف کند، حال سودای رياست مجلس دهم را در سر می‌پرواند.
 
شايد همين بلندپروزای عارف باعث شده تا وی به عنوان شخص مطلوب اصلاح‌طلبان برای محوريت آنها معرفی شود تا جايی که وی را به عنوان مسنول ستاد انتخابات اصلاح‌طلبان نيز معرفی کردند. 

موج تکذیب‌ها و تاییدها درباره
 
بر اين اساس يکی از خبرگزاری‌ها از قول يکی از نزديکان عارف نوشت: در جلسه‌ای که اخیراً با حضور سران اصلاح‌طلب صورت گرفت، مقرر شد تا آقای عارف مسئولیت بیشتری را برعهده بگیرد و به همین دلیل هماهنگی و مدیریت انتخابات اصلاح‌طلبان در استان تهران به وی سپرده شد.
 
وی افزود: البته تمام احزاب و گروه‌های اصلاح‌طلب در روند انتخابات مؤثر و تأثیرگذار خواهند بود و فقط این هماهنگی و مدیریت از جانب رئیس بنیاد امید ایرانیان برای استان تهران است.
 
اما هفته‌نامه صدا  که ارگان رسمی حزب کارگزاران سازندگی به شمار می‌رود، نقش عارف را از سطح ملی به سطح استانی تقلیل داده و  در اين رابطه نوشته است: اخیرا شورای مشورتی اصلاح‌طلبان، عارف را مسئول انتخابات تهران کرده است. این تصمیم در آخرین جلسه شورای مشورتی گرفته و قرار بر این شد که تمام برنامه‌های انتخابات مجلس در تهران بر عهده عارف باشد. او نیز از هفته قبل، ستادی را به همین منظور ساماندهی و برنامه ریزی‌های خود را برای انتخابات آغاز کرده است. در عین حال بنابر این تصمیم، لیست تهران با تصمیم مستقیم عارف و البته نظر نهایی شورای مشورتی و رئیس این شورا بسته خواهد شد. بدین ترتیب با تقسیم بندی به وجود آمده، شورای هماهنگی اصلاحات بر انتخابات شهرستان‌ها متمرکز می‌شود و عارف بر انتخابات تهران.
 
اما اين در حالی است یک منبع اگاه در دفتر محمدرضا عارف در گفت‌و‌گویی ضمن تکذیب خبر انتصاب یا انتخاب او به عنوان مسئول هماهنگ‌کننده و مدیریت انتخابات اصلاح‌طلبان٬ گفت: آقای عارف شخصیت مورد وثوق اصلاح‌طلبان است و بین جریان‌های سیاسی به خصوص اصلاح‌طلب همواره نقش همگرایی خودش را ایفا کرده‌ اما به هیچ عنوان مسئله انتخاب وی به سمت هماهنگ‌کننده و مدیریت انتخابات اصلاح‌طلبان صحت ندارد.
 
 تکذیيبه اين منبع آگاه چندان جدی به نظر نمی‌رسد چرا که اولا تکذيب جدی اين خبر نيازمند رد آن از سوی شخص عارف است و ثانیا علیرغم اين تکذيبيه برخی رسانه‌های اصلاح طلب از وی همچنان به عنوان مسئول انتخابات ياد می‌کنند.
 
"حسین مرعشی" عضو شورای مشورتی اصلاح‌طلبان و عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران در مورد انتخاب  عارف به عنوان محور اصلاح‌طلبان برای انتخابات مجلس گفته است: من در آخرین جلسه شورای مشورتی حضور نداشتم و از این تصمیم شورای مشورتی اطلاعی ندارم، اما فکر می‎کنم اعضای شورای مشورتی، محمدرضا عارف را به‌عنوان محور اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس اعلام کنند.
 
 به گفته مرعشی، اکثر اعضای شورای مشورتی با لیدری آقای عارف از سوی اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس موافقند.
 
 اما "فرج کمیجانی" یک  عضو دیگر شورای مشورتی در این رابطه اظهارات متفاوتی با حسین مرعشی دارد؛ وی می‌گوید: در جلسه شورای مشورتی اصلاح ‌طلبان بحثی که عارف مسئول انتخابات اصلاح طلبان شود، صورت نگرفته حال با استناد به تاييد و تکذيبيه‌های اصلاح‌طلبان در مورد محوريت قرار گرفتن محمدرضا عارف، به نظر می‌رسد پرچم اصلاح طلبان برای ورد به انتخابات مجلس دهم در دست عارف بوده و اطلاح‌طلبان هم بی‌ميل نيستند تا شخصيتی همچون عارف چنين نقش را بر عهده بگيرد.
 
بنابراین بايد منتظر ماند و ديد که آيا بازهم تاييد و تکذيب‌ها در مورد شخص محوری اصلاح طلبان ادامه خواهد داشت يا خير؟

 

گزارش از نفیسه عبدالهی

انتهای پیام/
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ایران
۱۲:۰۷ ۰۷ شهريور ۱۳۹۴
همه منتظرند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۵ ۰۳ شهريور ۱۳۹۴
آقای عارف بیا که مجلس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۵ ۱۲ مرداد ۱۳۹۴
از مرگ غافل نشید
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ایمان
۱۲:۳۵ ۱۲ مرداد ۱۳۹۴
آقای عارف شخصیت برجسته ای دارند.امیدوارم کشور ازحضور ایشون بیشترین بهره را ببرد.
Iran (Islamic Republic of)
نت
۰۶:۱۲ ۱۲ مرداد ۱۳۹۴
خدايا عشق به خدمت به خلق آنهم فقط براي رضاي تو از عاشقان و ره پويان اين راه قبول كن.
به شهادت قران شهدا زنده اند.
آخرین اخبار