نخستین واکسن موثر ضد بیماری ویروسی ابولا کشف شد

پزشکان موفق به کشف اولین واکسن موثر علیه بیماری ویروسی مهلک ابولا شدند. این بیماری از دسامبر ۲۰۱۳ تاکنون بیش از ۱۱ هزار نفر را در غرب آفریقا کشته است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه سازمان بهداشت جهانی با اعلام این خبر، کشف واکسن ابولا را یک «پیشرفت بسیار امیدوارکننده» خوانده است.

به گفته مارگارت چان، رئیس این سازمان واکسن کشف شده با قابلیت تاثیر بسیار زیاد، کمکی مهم علیه بیماری ابولا خواهد بود.

براساس گزارشی که در نشریه انگلیسی لنست منتشر شده، این واکسن که روی ۴ هزار نفر در گینه آزمایش شده، VSV-ZEBOV نامیده می‌شود و توسط آژانس سلامت عمومی کانادا توسعه داده شده و همچنین آزمایشگاه امریکایی نیولینک ژنتیک تاثیرگذاری آن را ۱۰۰ درصد خوانده است.

شیوه تاثیر این واکسن نیز چنین است که با داشتن بخش کوچکی از ویروس ابولا و یک ویروس بی خطر دیگر ، سبب تماس سیستم ایمنی با این ترکیب می‌شود، و از این راه به سیستم ایمنی بدن راه مقابله با ابولا را می‌آموزد.

دکتر ساکوبا کیتا از شرکت‌کنندگان در پروژه ساخت این واکسن در یک کنفرانس خبری با ابراز خوشحالی از این موضوع گفته است: «ما امیدواریم که با این کشف، نگرانی و ترس از شیوع این بیماری از بین برود».

همچنین نماینده سازمان بهداشت جهانی در گینه اعلام کرد: «با توجه به مهلک بودن این اپیدمی، کشف این واکسن یک نتیجه جزئی است. باید آن را جشن بگیریم اما همچنان باید در حال آماده‌باش بود.»

همچنین یک سخنگوی دولت سیرالئون اعلام کرده که اگر این واکسن از سوی سازمان بهداشت جهانی تائید شده؛ کشورش از آن استقبال خواهد کرد.

بخش جنوبی گینه بیشترین آمار قربانیان ابولا را از زمان نخستین شیوع این بیماری در سال ۱۹۷۶ در آفریقای مرکزی داشته است. 

طی یک سال و نیم گذشته بیش از ۲۷ هزار و ۷۰۰ نفر به این بیماری مبتلا شده و بیشتر از ۱۱ هزار و ۲۰۰ نفر در اثر آن کشته شده‌اند. ۹۹ درصد از قربانیان در گینه و پس از آن در سیرالئون و لیبریا بوده‌اند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار