ملاوردی مطرح کرد:

اجرای طرح ملی جامع توانمندسازی زنان سرپرست خانوار

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری از اجرای طرح ملی جامع توانمندسازی زنان سرپرست خانوار از ابتدای مهر ماه خبر داد.

بابارحیم//اجرای طرح ملی جامع توانمندسازی و زنان سرپرست خانوار از ابتدای مهربه گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، شهیندخت ملاوردی معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده در نخستین نشست علمی تخصصی مشاوران امور زنان و خانواده سازمان بهزیستی که امروز برگزار شد با اشاره به گسترش برخی آسیب های اجتماعی اظهار کرد: آسیب های اجتماعی محدود به سن و جنس خاصی نیست و زنان به اندازه مردان و حتی بیشتر از آنان در معرض انواع آسیب های اجتماعی قرار دارند. 

وی با بیان اینکه در حال حاضر اطلس وضعیت زنان و نقشه آسیب های اجتماعی آنان به تفکیک استان های کشور تهیه شده است گفت: این اطلس نشان می دهد وضعیت زنان در هر بخش از کشور به چه صورت است، از این رو باید براساس آن برنامه ریزی های خود را اولویت بندی کنیم. 

ملاوردی شمار کارگروه های فعال در معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری را 14 کارگروه عنوان کرد که یکی از آن ها در خصوص پیشگیری از آسیب های اجتماعی فعالیت می کند.

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به پایین بودن مشارکت اقتصادی زنان تصریح کرد: توانمندسازی اقتصادی و پایین بودن نرخ مشارکت اقتصادی زنان به عنوان یک نگرانی به خصوص برای زنان سرپرست خانوار و دانش آموختگان دانشگاهی مطرح است. 

وی در خصوص تفاهم نامه های منعقد شده بین معاونت امور زنان و خانواده با برخی از دستگاه ها تاکید کرد: هدف از انعقاد این تفاهم نامه ها توانمندسازی زنان از جمله توانمندسازی اقتصادی و پیشگیری از آسیب های اجتماعی آنان است.

ملاوردی از شدت گرفتن خروج جامعه از هنجارهای اجتماعی سخن گفت و یادآور شد: هنجارهای اجتماعی به معنای عمل فردی یا جمعی است که در چارچوب اصول و قواعد عام جامعه نمی گنجد از این رو با قبح و طرد اجتماعی روبه رو می شود. 

معاون رییس جمهور با بیان این که اعتدال، جمع بین واقعیت ها و آرمان ها است، اظهارداشت: باید نسبتی بین واقعیت و آرمان ایجاد شود همانطور که در این دوره، اعتدال به عنوان یک رویکرد و گفتمان مطرح شده است از این رو امیدوار هستیم بتوانیم در تحقق این رویکرد که هدف غایی آن عدالت اجتماعی است و شاخه و شعبه ای از آن عدالت جنسیتی است، موفق باشیم چرا که ماموریت این معاونت، تعادل جنسیتی و توازن در جنبه های مختلف زندگی زنان است. 

ملاوردی در ادامه به برنامه پنجم توسعه اشاره کرد و گفت: یکی از محورهای چهارده‌گانه پیش‌بینی شده در این برنامه همکاری با دستگاه‌های مختلف و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی است که به همین منظور معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری از ابتدای دولت تدبیر و امید تفاهم‌نامه‌هایی را در دستگاه‌های مختلف به امضا رسانده است.

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری افزود: وظیفه معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری هماهنگی بین دستگاه‌ها و پیگیری وظایف محول شده به آنها است.

وی در ادامه این مراسم اظهار امیدواری کرد که با امضای این تعداد تفاهم‌نامه زمینه لازم برای اجرای طرح‌های ملی در جهت توانمندسازی زنان در سال آینده کلید بخورد.

ملاوردی افزود: معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در 2 سال گذشته نقش آسیب‌های اجتماعی زنان را به صورت تفکیک استان‌ها آماده و تهیه کرده است و متناسب با آنها برنامه‌هایی را در اولویت کاری خود قرار داده است.

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری افزود: در حال حاضر کارگروه‌هایی به عنوان اتاق فکر در معاونت فعال شده است که یکی از این کارگروه‌ها،‌کارگروه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی است.

وی گفت: متأسفانه در ارتباط با بدنه جامعه و ارتقای سرمایه اجتماعی زنان در سال‌های گذشته به شدت تنزل کرده‌ایم که این تنزل به ویژه در سازمان‌های مردم‌ نهاد قابل لمس است و ما بنا داریم در دولت تدبیر و امید این سرمایه اجتماعی را ارتقا دهیم.

ملاوردی در ادامه به آمار زنان سرپرست خانوار در کشور اشاره کرد و گفت: در حال حاضر 12 درصد از خانواده‌های ما زنان سرپرست خانوار هستند که آمار آنها 2 میلیون و 500 هزار زن سرپرست است ضمن اینکه 7 درصد از خانواده‌ها نیز خودسرپرست هستند.

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری اضافه کرد: در حال حاضر الگویی برای زنان سرپرست خانوار نداریم و بایستی تحلیل درستی از وضعیت این افراد داشته باشیم تا بتوانیم اقدامات مؤثری را برای این افراد انجام دهیم.

ملاوردی تصریح کرد: پیش‌نویس سند اجتماعی اشتغال پایدار از ابتدای دولت در شورای عالی اشتغال مطرح شده است و هم اکنون پیش‌نویس سند سیاست اجرایی اشتغال پایدار در معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری تدوین شده است و این سند دختران و زنان فارغ‌التحصیلان را در بر خواهد گرفت.

وی بیان داشت: با توجه به جامعه هدف سازمان بهزیستی و زنان سرپرست تحت حمایت این نهاد حمایتی، بیشترین مراودات کاری معاونت امور زنان با سازمان بهزیستی است و این به دلیل مطالباتی که در حوزه زنان از معاونت وجود دارد.

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری تأکید کرد: بهزیستی با تمام ظرفیت بالایی که دارد می‌تواند در ارائه خدمات مؤثر عمل کند که یکی از پتانسیل خوب این مجموعه جلب مشارکت‌های مردمی است.

ملاوردی اضافه کرد: نقش مشاوران در امور زنان و خانواده‌ها در دستگاه‌ها مهم و حیاتی است و بایستی رویکرد این مشاوران با توجه به سیاست‌های دولت تدبیر و امید تغییر پیدا کند و نقش کلیدی را در دستگاه‌ها داشته باشند.

وی با اشاره به دوره جدید فعالیت سازمان بهزیستی با ریاست محسنی بندپی، گفت: در دوره جدید بهزیستی با رویکرد علمی به مباحث می‌پردازد و خوشحالیم که در این مسیر از ظرفیت دانشگاه‌ها و مراکز علمی استفاده می‌کنند.

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری به راه‌اندازی خانه‌های امن از سوی سازمان بهزیستی ویژه دختران و زنان آسیب‌دیده و یا در معرض آسیب اشاره کرد و گفت: در بحث خشونت زنان باید عوامل بازدارنده و همچنین حمایت از این افراد مورد توجه قرار بگیرد.

ملاوردی همچنین به مشارکت معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در ارائه لوایح اشاره کرد و گفت: در این مدت 2 الی 3 لایحه از سوی این معاونت آماده شده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر بر اساس گزارش سازمان بهزیستی 60 درصد از شاغلین این سازمان را زنان تشکیل می‌دهند و این در حالی است که 50 درصد از جامعه ما را زنان تشکیل می‌دهند و متأسفانه کمتر از 3 درصد از آنها در مجلس حضور دارند.

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری همچنین با اشاره به طرح جامع توانمندسازی زنان سرپرست خانوار، گفت: معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در دولت تدبیر و امید توجه ویژه‌ای را به آمارها و تعداد زنان سرپرست خانوار دارد.

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری گفت: یکی از اولویت‌های ما در آغاز فعالیت در این معاونت توجه به زنان سرپرست خانوار بوده که بررسی‌ها نشان می‌دهد که خدمات پراکنده منجر شده برخی از زنان سرپرست خانوار از چند جا خدمت بگیرند و برخی از دریافت خدمات محروم ماندند.

وی گفت: تقریبا تمام دستگاه‌ها اعم از دستگاه‌های دولتی و غیردولتی به این افراد کمک می‌کنند اما این کمک‌ها اثربخشی لازم را نداشته است.

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری تاکید کرد: در همین راستا طرح جامع توانمندسازی زنان سرپرست خانوار از سوی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با هدف توانمندسازی این افراد به صورت پایلوت و در شهرستان ری اجرا شده است.

ملاوردی ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود تا پایان شهریور ماه اجرای طرح پایلوت در شهرستان ری به اتمام برسد و طرح جامع توانمندسازی زنان سرپرست خانوار به صورت سراسری در سایر استان‌ها اجرا شود.

وی خاطرنشان کرد: در اجرای طرح جامع توانمندسازی زنان سرپرست خانوار به صورت پایلوت در شهرستان ری، کمیته امداد و سازمان بهزیستی و شهرداری تهران همکاری لازم را در تدوین بانک اطلاعاتی جامع زنان سرپرست خانوار این شهرستان داشته‌اند.

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری ادامه داد: یکی از اهداف مهم و اساسی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در اجرای طرح جامع توانمندسازی زنان سرپرست خانوار حمایت و کارآفرینی این افراد خواهد بود.

ملاوردی همچنین به پرداخت وام‌های اشتغال از سوی دستگاه‌های حمایتی در طرح جامع توانمندسازی زنان سرپرست خانوار اشاره کرد و گفت: پیش‌بینی می‌شود مبلغ وام‌ها به صورت یکسان و یکپارچه و واحد به خانواده‌ها پرداخت شود.

وی در پایان گفت: متاسفانه در دوره‌های گذشته اطلاعات زنان سرپرست خانوار محرمانه بوده و به همین جهت خدمات موثری به این افراد ارائه نشده است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار