مسافرآستانه در نشست خبری جشنواره یاس:

احتمال برگزاری دائمی جشنواره یاس در مازندران

در صورت رضایت از نحوه برگزاری جشنواره یاس توسط مسئولان مربوطه این جشنواره برای همیشه به نام مازندران ثبت خواهد شد.

به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حسین مسافر آستانه دبیر جشنواره فیلم ویدئویی یاس گفت: برای برگزاری جشنواره یاس امسال با توجه به نیاز جشنواره تغییراتی به همراه داشته است و با حذف دو بخش رویش و خاطره‌ یاسها، بخش مسابقه ایران جایگزین این دو بخش شده است. این دوره به علت شناسایی استعدادهای جوانان، فیلم اولی‌ها به طور مجزا در بخش مسابقه ایران مورد ارزیابی قرار می‌دهیم و برای قسمت‌های کارگردانی بهترین فیلم اول و بهترین فیلمنامه اول جوایز ویژه ای را در نظر گرفتیم.

وی در خصوص بخش بین الملل جشنواره عنوان کرد: بخش چشم‌انداز آسیا از دیگر برنامه‌های ما است که به طور ویژه هنرمندان آسیایی را که در دوره‌های گذشته چندان به آنها توجه نمی‌شد را مورد توجه قرار می‌دهیم و جدا از بخش بین الملل ارزیابی می‌کنیم تا حاصل این نگاه ارتباط بیشتر با بخش شرکتهای آسیایی شود.

مسافرآستانه تصریح کرد: این جشنواره در هشت بخش برگزار می‌شود که پیش از این در خبرها به آن اشاره کردیم. در بخش طرح و ایده به جوانان بیشتر توجه می‌شود و برگزیده‌های آن همه جانبه از طرح تا پس از تولید مورد حمایت همه جانبه قرار می‌گیرند و تاکنون در این بخش 270 اثر به دبیرخانه ارائه شده است.

وی افزود: در بخش مسابقه بین‌الملل نیز رشد چشمگیری را شاهد بوده‌ایم و امیدواریم این اتفاق امسال هم رخ دهد. در این بخش 162 اثر به دبیرخانه ارائه شده است.

مسافر آستانه ادامه داد: از دیگر برنامه‌های ما در جشنواره امسال ایجاد کارگاه تخصصی است که از برگزیده‌های ایده تا پس از تولید به خصوص از جمع تهیه کننده‌ها حمایت خواهد شد.

دبیر جشنواره فیلم ویدئویی یاس اظهار داشت: در راستای سیاست دولت و شعار تمرکززدایی این جشنواره بار دیگر در مازندران برگزار می‌شود و علت دیگر آن برگزاری این جشنواره در مازندران، توجه و پیگیری‌های مثبت و نتایج مطلوب به دست آمده در دوره‌های قبل توسط استاندار و معاونت سیاسی استاندار مازندران بوده است و اگر امسال نیز راضی کننده باشد برای همیشه جشنواره محل جشنواره یاس به نام مازندران ثبت خواهد شد.

مسافر آستانه افزود: تجلیل‌های ویژه‌ای در جشنواره امسال نیز داریم که معیار ما برای این تجلیل میزان کمیت و کیفیت فعالیت آثار و عوامل در حوزه نمایش خانگی است. این جشنواره از تنکابن تا رامسر از یک مهر تا 6 مهر ماه برگزار می‌َشود و مرکزیت و محل استقرار آن به احتمال زیاد در شهر رامسر خواهد بود.

دبیر سومین جشنواره فیلم ویدئویی یاس گفت: مثل همیشه از رسانه‌های مختلف که قبول زحمت کردند و برای انعکاس اخبار این جشنواره که در صحنه حضور داشتند و یک جریان فرهنگی با شفافیت به واسطه آنها اطلاع‌رسانی شد، تشکر می‌کنم.

وی افزود: با توجه به بیانات مقام معظم رهبری و از آنجایی که فعالیتهای هنری به ویژه سینمایی نقش مهمی را در پیشرفت فرهنگی جامعه دارند می‌توان گفت که کلید پیشرفت جامعه در دست سینماگران است. سینما در همه ابعاد زمانی می‌تواند پیشرفت مثبت همراه با پیشرفت فرهنگی داشته باشد و اگر جریان فرهنگی به حال خودش رها شود نباید به پیشرفت و اتکا فرهنگی امیدوار بود.

مسافرآستانه ادامه داد: فعالیتهای فیلم‌های ویدئویی در دوره‌ای به نحوی شده بود که با ضررهای فرهنگی همراه بود اما در این دوره با ارزیابی و کارشناسی شدن جنبه‌های مختلف سطح تولیدکنندگان بالا رفت و کمتر شاهد آثار بی‌محتوا بودیم.

وی افزود: به هر حال دوره سوم جشنواره یاس در راستای دو دوره قبل به ویژه دوره دوم برگزار می‌شود چون دوره دوم با تحلیل‌هایی که خواندم جشنواره قابل قبول و تاثیرگذاری بین مردم و مسئولان بوده است و به دلیل کمیت و سیر زیادی از مخاطبان برخورد کردیم و از لحاظ کیفیت و ساختار هنری نیز با ارتقا خوبی روبرو شدیم که فراتر از تواقعات ما و مسئولان بود.

این مدیر عنوان کرد: ضمن تشکر از علی قاسمی و خانم نوبخت که در طول سال و سطوح مختلف برنامه‌های بخش بین‌الملل را همه جانبه پوشش دادند تشکر می‌کنم. چون بخش بین‌الملل می‌تواند در جهت شناساندن و عرضه محصولات ایرانی به خارج از کشور و حضور آثار خارجی در ایران کمک زیادی کند.

مسافرآستانه در خصوص دستاوردهای این جشنواره برای محل برگزاری گفت: برگزاری جشنواره یاس به جهت رشد فرهنگی، صنعتی، اقتصادی و ... کمک وافری به استان مازندران خواهد کرد و امیدوارم این استان با توجه به پتانسیل‌هایی بالایی که دارد به بهترین نحو از دستاوردهای این جشنواره استفاده کند.

وی در خصوص همکاری با فیلمهای بخش آسیایی گفت: ارتباط بیشتر با فیلمهای حوزه آسیایی یعنی ارسال آثار ایرانی به کشورهای آسیایی و ورود آثار آنها نسبت به نیاز جامعه ما می‌تواند دستاوردهای خوبی را به همراه داشته باشد.

مسافرآستانه با توجه به دیجیتال شدن فضای سمعی و بصری و باقی ماندن نام جشنواره ویدئویی بر این رویداد اظهار داشت: این یک اصطلاح شناخته و یک تقریب به ذهن است که برای این نوع فیلمها استفاده کرده‌اند و نامی است که تا به امروز در همه جای دنیا از آن استفاده می‌شود با همه تفاسیر اما اگر به اسم جدیدی رسیدیم نام آن را عوض خواهیم کرد.

وی در خصوص ورود فیلمهای سینمایی که بعد از اکران به شبکه خانگی راه پیدا می‌کنند و حضور آنها در این جشنواره بیان کرد: این گونه فیلم‌های سینمایی جایی در جشنواره یاس ندارند و ما از آنها استفاده نخواهیم کرد.

انتهای پیام/




اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار