وزیر صنعت، معدن و تجارت:

تعیین تکلیف بازپرداخت تسهیلات ارزی/ دولت با سرعت در حال رسیدگی به قانون رفع موانع تولید

نعمت‌زاده با اشاره به برنامه وزارت صنعت برای جذب سرمایه‌گذاری‌های مشترک گفت: اگر برنامه‌ای نداشته باشیم بازار ایران به دست دیگران می‌افتد و تولید نیز صدمه می‌بیند.

یک سوم اصناف مجوز ندارند/دولت با سرعت در حال رسیدگی به قانون رفع موانع تولیدبه گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت امروز در چهارمین جلسه هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران که در حال برگزاری است، گفت: رئیس جمهور و دولت با حمایت رهبر و مردم کار بزرگی را انجام دادند که اثرات آن در آینده بیشتر نمایان خواهد شد و این موضوع موجب عزت و بزرگواری کشور می‌شود و جای قدردانی از هیأت مذاکره‌کننده وجود دارد.

نعمت‌زاده افزود: وظیفه فعالان اقتصادی است که از فضای به وجود آمده به نحو احسن در جهت توسعه منافع ملی استفاده کند و در این راستا هم منافع بنگاه‌های شخصی و هم منافع عام باید مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: بخش خصوصی با تشکیل کمیسیون‌های تخصصی و همفکری با دولت می‌تواند در این راستا موثر باشد و ما نیز از شما حمایت خواهیم کرد و وظیفه ما در دولت حمایت از توسعه فعالیت‌ها و بهره‌گیری از شرایط به وجود آمده جهت توانمندسازی بخش خصوصی می‌باشد.

نعمت‌زاده تصریح کرد: ما در کشور حتی در توزیع داخلی فقط پنج درصد توسط فروشگاه‌های زنجیره‌ای صورت می‌گیرد در حالی که این رقم در دنیا بیش از 50 درصد و در کشورهایی نظیر آمریکا بیش از 80 درصد است.

وی ادامه داد: متأسفانه در سال‌های گذشته به دلیل اینکه نتوانستیم شغل ایجاد کنیم اصناف را گسترش دادیم و در حال حاضر یک سوم اصناف ما مجوز ندارند.

وزیر صنعت ادامه داد: بعضی از فعالان اقتصادی نگران این هستند  که در شرایط جدید به وجود آمده بازار کشور به دست دیگران می‌افتد و تولید لطمه می‌خورد اما باید گفت که اگر ما برنامه‌ای نداشته باشیم قطعا همین طور خواهد شد.

وی با اشاره به برنامه‌‌های وزارت صنعت جهت جذب سرمایه‌گذاری‌ها مشترک گفت: اگر کشوری بخواهد در ایران سرمایه‌گذاری مشترکی انجام دهد و بخشی از بازار ما را در دست بگیرد ما نیز باید به طور متوسط 30 درصد تولیدات را به آن کشور صادر کنیم.

وی ادامه داد: باید فناوری و تحقیق و توسعه و برندسازی را در شرایط جدید تقویت کرده و از تسهیلات منابع خارجی نیز باید در این راستا استفاده شود.

نعمت‌زاده افزود: در حال حاضر در بخش معادن مذاکراتی با برخی کشورها در زمینه اکتشاف و طراحی و ساخت تجهیزات و ماشین‌آلات معدنی در حال انجام است که امیدواریم به زودی به نتیجه برسد.

وی به این نکته نیز اشاره کرد که ایران می‌تواند در معادن کشورهای همسایه سرمایه‌گذاری انجام دهد و در این راستا نیز مذاکراتی نیز انجام شده است.

وزیر صنعت بر این نکته تأکید کرد که شرکت‌های صادراتی مشترک و قوی باید تشکیل شود و در حال حاضر در دنیا الگوهای توزیع تغییر کرده و از فضای جدید به وجود آمده باید استفاده بهینه شود.

وی با اشاره به مذاکرات با هیأت‌های خارجی تصریح کرد: آنچه که ما در سطح وزرا مذاکره می‌کنیم رفع موانع و ایجاد تسهیلات است و فردا هیأتی از ایتالیا به ایران به میزبانی اتاق ایران سفر می‌کند تا مذاکرات تجاری و فنی را داشته باشند.

نعمت‌زاده ادامه داد: نقش ما تسهیل‌کننده اقدامات بخش خصوصی است و این بخش باید با سیاست روشن و مشخص همکاری‌های لازم را انجام دهد.

وزیر صنعت تأکید کرد: دولت با سرعت در حال رسیدگی به قانون رفع موانع تولید است و شب گذشته در جلسه هیأت دولت چندین مورد به تصویب رسید که یکی از آنان موضوع ماده 20 و نحوه تسویه حساب صندوق ذخیره حساب ارزی بود که اصلاحات نهایی انجام شد و امروز به بانک‌ها ابلاغ شد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار