اصفهان؛

انباشته شدن 70 میلیارد تومان محصولات پل اکریل در انبار

به دلیل حمایت نکردن از تولید داخل حدود 70 میلیارد تومان محصولات پل اکریل در انبارهای این شرکت انباشته شده و نقدینگی آن در حال نزدیک شدن به صفر است.

به گزارش خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان رسول رضایی در جمع خبرنگاران معضل جامعه امروز را ریشه در معضلات اجتماعی عنوان کرد و اظهار داشت: یکی از مواردی که معضل اجتماعی را رفع می کند بحث اشتغال است چرا که امروزه بیکاری دامنگیر کشور شده است.

وی با بیان اینکه ماورای هر اشتغالی باید هزینه ای در کشور پرداخت شود، افزود: هزینه نفر اشتغال در صنعت نساجی مناسب تر از صنایع دیگر است به عنوان نمونه با یک چرخ خیاطی 3 نفر دارای شغل می شوند.

مدیرعامل شرکت پل اکریل اصفهان با تاکید بر اینکه از چند سال گذشته صنعت نساجی کشور دچار تنش شده است، بیان داشت: متاسفانه خارجی ها این صنعت را از ایران دزدیدند و موجب شدند روز به روز نساجی کشور از اشتغال پایدار دور شود. 

وی با بیان اینکه بیشترین اشتغال در اصفهان مربوط به صنعت نساجی است، گفت: در حال حاضر شهرستان های دهق و علویجه بیکاری ندارند چرا که صنعت نساجی در این منطقه ایجاد شده و می توان این الگو را در کشور توسعه دهیم.

رضایی با تاکید بر اینکه جایگاه صنعت نساجی در کشور مناسب بود اما کشورها دیگر با به روز شدن از ایران پیشی گرفتند، ادامه داد: هم اکنون نساجی ایران به دنبال رسیدن به کشورهای هند و ترکیه است اما ما باید به دنبال بازگشت به جایگاه گذشته خود باشیم.

به گفته رضایی بسیاری از تولیدات نساجی و لباس های تولید ایران به قشم و ترکیه فرستاده می شود و با مارک خوردن با نام لباس خارجی به کشور باز می گردد.

وی با بیان اینکه ما امروز بهترین تولید را در فرش دستباف و ماشینی داریم به صنعت کشور هشدار داد که تا 10 سال آینده فرش ماشینی وارد ایران می شود.

مدیرعامل شرکت پل اکریل اصفهان گفت: زمانی که کشور توان تولید پلی استر نداشت شرکت پل اکریل در سال 57 وارد صحنه شد و هم اکنون الیاف پلی استر و آکریلیک مورد نیاز فرش ماشینی را تامین می کند.

وی یادآور شد: به واسطه صنعت فرش ماشینی 50 هزار اشتغال در کاشان ایجاد شده است.

رضایی در ادامه با اشاره به اینکه کشورهای خارجی مواد اولیه مورد نیاز پل اکریل را تحریم کرده اند، بیان داشت: با این وجود محصول تولیدی پل اکریل آزاد است اما این مجموعه طی چند سال گذشته مورد بی مهری بسیار قرار گرفته است.

وی افزود: در حال حاضر 2200 نفر اشتغال مستقیم، 10 هزار نفر اشتغال غیرمستقیم و 50 هزار نفر اشتغال وابسته به پل اکریل در کشور ایجاد شده است.

مدیرعامل شرکت پل اکریل اصفهان با تاکید بر اینکه با وجود تمام مشکلات پل اکریل بعد از 10 سال تحریم همچنان پابرجاست، تصریح کرد: تا پیش از این تمام قطعات این شرکت از خارج تامین می شد اما اکنون با بومی سازی، استفاده از قطعات خارجی به صفر رسیده است با این حال همچنان در تامین مواد اولیه ANC وابسته به خارج هستیم

وی با اشاره به اینکه در سه ماهه نخست امسال حدود 7 هزار تن محصول آکریلیک وارد کشور شده است، گفت: متاسفانه به دلیل قانون ضد دامپیگ و تعرفه 21 درصد ایران نمی توانیم آکریلیک تولید پل اکریل را به ترکیه صادر کنیم.

رضایی با انتقاد بر اینکه سال گذشته شاهد واردات بی رویه آکریلیک به کشور با ارز مبادلاتی بودیم، ادامه داد: از ابتدای سال جاری تا پایان تیرماه 32 هزار تن آکریلیک با ارز مبادله ای از کشورهای کره، چین، ترکیه و هند وارد ایران شده است.

وی با اشاره به اینکه امسال اعلام کردیم برای واردات مواد اولیه پل اکریل (AN) از کشور تایوان به ایران نیازمند ارز مبادله ای هستیم، گفت: متاسفانه نه تنها هیچ ارز مبادله ای برای واردات این محصول به پل اکریل داده نشد بلکه محصول تولیدی مشابه این شرکت با ارز مبادله ای وارد ایران شد.

مدیرعامل شرکت پل اکریل اصفهان با تاکید بر اینکه رقبای خارجی به دنبال تعطیلی شرکت پل اکریل هستند، گفت: با توجه به واردات فراوان محصول آکریلیک در ایران این مواد به راحتی در اختیار فرش داخلی قرار می گیرد و با توجه به عدم توانایی پل اکریل در رقابت با رقبای خارجی این مجموعه رو به تعطیلی می رود.

وی تاکید کرد: مجموعه این معضلات موجب شده که حدود 70 میلیارد تومان محصولات پل اکریل در انبارهای این شرکت انباشته شود و نقدینگی آن نزدیک به صفر برسد.

رضایی با اشاره به اینکه بانک ها طی یک سال گذشته از دادن تسهیلات به بخش تولید خودداری می کنند، بیان داشت: سرمایه اصلی شرکت پل اکریل 49 میلیارد تومان است اما به دنبال افزایش سرمایه آن هستیم.

وی تاکید کرد: اگر بازار کشور رونق گرفته و جلو واردات آکریلیک گرفته شود و تعرفه آن افزایش یابد به طور قطع شرکت پل اکریل دیگر کمبود نقدینگی نخواهد داشت.

مدیرعامل شرکت پل اکریل اصفهان با بیان اینکه تنها رقیب پل اکریل اصفهان شرکت بایر آلمان است، آور شد: به دلیل مشکلات بسیار، پل اکریل اصفهان تنها با 25 درصد ظرفیت خود کار می کند اما با تلاش فعالان این بخش، شرکت هر روز خودسازی و به روز می شود.

وی در ادامه با بیان اینکه شرکت پل اکریل اصفهان با وجود تمام مشکلات خود تا امروز حقوق معوقه نداشته است، گفت: اگر این مجموعه با تمام ظرفیت خود کار کند به طور قطع یکی از شرکت های موفق استان خواهد بود.

رضایی افزود: شرکت پل اکریل تا امروز تعدیل نیروی کار نداشته است و با راه اندازی یارن مشکل جذب حدود 70 کارگر این مجموعه فراهم می شود.

وی همچنین در خصوص بدهی پل اکریل به شرکت گاز، بیان داشت: پل اکریل و شرکت DMT در مجموع 34 میلیارد تومان به شرکت گاز استان بدهکار هستند که سهم پل اکریل 22 میلیارد تومان است.

مدیرعامل شرکت پل اکریل اصفهان گفت: بعد از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها قیمت حامل های انرژی چند برابر شد و با وجود پیش بینی قانون گذار برای بازگشت 30 درصد هزینه افزایش حامل های انرژی به بخش تولید و صنعت، متاسفانه تا امروز این رقم به پل اکریل داده نشده است.

وی تاکید کرد: امسال حدود 1.5 میلیارد تومان بدهی جاری خود به شرکت گاز را پرداخت کرده ایم و قرار است بقیه بدهی این شرکت استمهال و تقسیط شود.

رضایی با اشاره به اینکه متاسفانه تحریم ها ماهیانه 1.5 میلیارد تومان به پل اکریل خسارت وارد کرده است، تصریح کرد: متاسفانه مسئولان کشور اعتقادی به صنعت نساجی ندارند و تنها توجه خود را معطوف به صنعت خودروسازی، پتروشیمی می کنند

انتهای پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.