اصفهان؛

كاشت چمن هاي مقاوم به خشكي در دستور كار است

مديرعامل سازمان پاركها و فضاي سبز شهرداري اصفهان اظهار داشت: برنامه حذف چمن ها با نیاز آبی بالا و جایگزینی آن با گونه های مناسب چمن جز برنامه هاي اصلي سازمان است.


 به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان احمد سليماني پور با بيان اين مطلب گفت: با توجه به وضعيت خشكسالي شهر اصفهان طي چند سال گذشته استفاده از گونه های گیاهی و چمن های مقاوم در برابر کم آبی و متناسب با شرایط اقلیمی شهر اصفهان در دستور كار قرار گرفته است.

وي افزود: با توجه به اينكه چمن در اصفهان كاربرد زيادي دارد چمن هاي مقاوم به خشكي شناسایی و به كار گرفته شده اند كه ۵ الي ۱۰ روز يكبار به آب نياز دارد.

مديرعامل سازمان پاركها و فضاي سبز شهرداري اصفهان تصريح كرد: در اين راستا برنامه حذف چمن ها با نیاز آبی بالا و جایگزینی آن با گونه های مناسب چمن جز برنامه هاي اصلي سازمان است.

سليماني پور خاطرنشان كرد: به منظور شناسایی گونه های چمن های مقاوم به خشکی، شوری، سرما، گرما و نیز گونه های بومی و غیربومی متناسب با اقلیم شهر اصفهان، مرکز تحقیقات شماره یک سازمان پارکها و فضای سبز «محمودآباد» به وسعت 12 هکتار از اواخر دهه هفتاد شروع به فعالیت نموده است.

وي اظهار داشت: این مرکز فعالیت خود را بر روی بیش از 450 رقم از چمن های سردسیری و گرمسیری شروع نموده و هم اکنون ضمن افزایش این کلکسیون به 500 رقم نتایج ارزشمندی در خصوص شناسائی گونه های چمن های مقاوم به خشکی، شوری، سرما و گرما را به دست آورده است.

مديرعامل سازمان پاركها و فضاي سبز شهرداري اصفهان ادامه داد: همچنين در سال های اخیر و به خصوص از اوائل سال 87 تحقیقات و پژوهش بر روی بیش از 140 گونه از انواع گیاهان زینتی بومی و غیر بومی شروع و پس از طی مراحل شناسائی میدانی، پایه های ژنتیکی و یا اندام های تکثیر گیاهان مذکور به این مرکز منتقل و استقرار یافته اند. سليماني پور اضافه كرد: پس از انجام تیمارهای آزمایشی و تحقیقات لازم برای بررسی عکس العمل گیاهان نسبت به اثر تنش های عوامل محیطی و زراعی و به خصوص عکس العمل نسبت به خشکی و شوری انجام داده و هم اکنون بیش از 45 گونه از اين نوع گیاهان و 6 گونه از چمن های مقاوم به خشکی (شامل 16 رقم) به تولید انبوه رسیده اند و در عرصه های فضای سبز مناطق کاشته شده است.

وي ادامه داد: گلها و گیاهان زینتی مقاوم را نیز تحت عنوان طراحی« xeriscaping »استفاده از گونه های گیاهی مقاوم در طراحی های مناطق خشک به تولید انبوه رسانده و جایگزینی گونه های موجود با این گون ها در دستور کار قرار گرفته است.



انتهای پیام/گ



برچسب ها: کاشت ، چمن ، مقاوم ، اصفهان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.