اقتصاد دان: کشورهای منطقه خلیج فارس بدنبال تضمین های امنیتی از آمریکا هستند

فواز جرجیس گفت: کشورهای منطقه خلیج فارس پس از توافق ایران بدنبال تضمین های امنیتی از آمریکا هستند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان  به نقل از سی ان ان، فواز جرجیس،استاد دانشکده اقتصاد لندن و نویسنده کتاب خاورمیانه در گفتگو با سی ان ان درباره واکنش کشورهای منطقه خلیج فارس به برنامه جامع اقدام مشترک گفت:آنها در این زمینه ناراحت هستند.
وی درباره اظهارات وزیر امور خارجه قطر درباره این توافق گفت: موضع قطر، حرف همه منطقه خلیج فارس نیست و قطر به جای عربستان سعودی و امارات متحده عربی صحبت نمی کند. همچنین من فکر می کنم کشورهای منطقه خلیج فارس تصمیم گرفتند تضمین های باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا و مشاوران وی را بپذیرند.
وی در ادامه اظهار داشت: آمریکا گفته است درباره امنیت این کشورها تضمین خواهد داد و همچنین تضمین می دهد ایران به منافع این کشورها حمله نخواهد کرد. بنابراین بجز رژیم صهیونیستی که همچنان مخالف این توافق است، کشورهای منطقه خلیج فارس در حالی که به صورت علنی می گویند، از این توافق استقبال می کنند، اساسا به مقامات آمریکا فشار می آورند تضمین های امنیتی را به آنها بدهد.
جرجیس افزود: هفته گذشته قرارداد تسلیحاتی بزرگی بین آمریکا و عربستان سعودی به ارزش پنج میلیارد دلار امضا شد که شامل تسلیحات راهبردی است. مصر نیز قرارداد تسلیحاتی بزرگی را امضا کرد که شامل جنگنده های جت است و امارات متحده عربی نیز از آمریکا تسلیحات خواهد گرفت. 
فواز جرجیس در ادامه بیان داشت: جان کری بار دیگر پیام آمریکا را به منطقه برد، مبنی بر این که آمریکا اساسا به ایران اجازه نخواهد داد بر منطقه مسلط شود.
جرجیس افزود: در نشست امروز در قطر خبر جدیدی درباره توافق هسته ای با ایران و جنگ با گروه تروریستی داعش نیست. مهمترین نشستی که امروز اتفاق افتاد بین جان کری وزیر امور خارجه آمریکا، وزیر امور خارجه روسیه و وزیر امور خارجه عربستان سعودی بودکه عنوان این نشست سوریه بود. ما چند هفته پیش متوجه شدیم باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا تماس تلفنی از ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه دریافت کرد. رئیس جمهور روسیه گفت که ما درباره امنیت رژیم سوریه نگران هستیم. روس ها و آمریکایی ها مسلما در تلاش برای یافتن راهی درباره سوریه و رئیس جمهور اسد هستند و این مسلما گشایشی درباره سوریه است. نشست سه جانبه بین سعودی ها که بازیگر مهمی در سوریه است، روسیه که مهمترین حامی سوریه است و آمریکا برای یافتن راهی برای حل اختلاف درباره اسد است.
وی تصریح کرد: آمریکایی ها ابرازامیدواری کردند پس از توافق با ایران، ایرانی ها نیز افکار خود درباره سوریه را تغییر دهند. بنابراین باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا بدنبال همکاری با روسیه و سعودی ها است. آنها بدنبال گذار سیاسی در سوریه هستند و تلاش می کنند روس ها را قانع کنند. مشکل این است که روس ها نگران هستند شبه نظامیان اسلامی مخالف در نبرد علیه اسد به دستاورد عمده ای برسند. بنابراین تلاش می کنند با آمریکایی ها به یک راه حل سیاسی برسند.
جرجیس در پایان گفت:همه درباره ضرورت گذار در سوریه موافق هستند. این اتفاق خواهد افتاد. این گذار شامل یک نفر نخواهد بود بلکه هیئت انتقالی باید تشکیل شود که شامل اعضای مخالفانی است که جامعه بین المللی آنها را قبول دارد و عناصر رژیم اسد خواهد بود. نکته آخر این که همه می خواهند نهادهای سوریه حفظ شوند، زیرا نگرانی درباره خلا امنیتی وجود دارد که روس ها نیز در این زمینه نگران هستند. 
وی در پایان گقت:" شبه نظامیان اسلامی خلا امنیتی را پر خواهند کرد و این مسئله موجب نگرانی است و در نشست امروز قطر درباره آن صحبت شد."
نشست جان کری، وزیر امور خارجه روسیه و عربستان سعودی می تواند واقعا بیانگر شروع روند برای رسیدن به راه حل سیاسی در سوریه باشد اما هنوز زود است این حرف را بگوییم.
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار