تولد یک حیوان در حال انقراض با شبیه سازی

پژوهشگاه رويان امروز توانست يك قوچی كه در حال انقراض بود را شبيه سازی كند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ دانشمندان ایرانی با تولد نخستین گوسفند شبیه‌سازی شده خاورمیانه، در سال هشتاد و پنج در پژوهشکده زیست فناوری پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی در اصفهان به دانش شبیه سازی دست یافتند. از آن زمان تا امروز تلاش برای کاربردی کردن این فناوری،  که کاربرد‌های فراوانی در تولید حیوانات تراریخته و استخراج دارو دارد، در پژوهشکده زیست فناوری پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی ادامه یافت. اخیراً پژوهشگران و متخصصان این مرکز موفق شدند قوچ وحشی قمیشلو را که از گونه‌های در خطر ایرانی است شبیه‌سازی کنند. نوزاد حاصل از این شبیه سازی هم اکنون در سلامت کامل است و در مزرعه پژوهشگاه رویان نگهداری می‌شود.

در حالت عادی، یک جانور از ترکیب دو سلول جنسی نر (اسپرم) و ماده (تخمک) ایجاد می‌شود. ترکیب این دو سلول منجر به ایجاد سلول تخم خواهد شد. تمام سلول‌های جانور مورد نظر حاصل تقسیم همین سلول تخم خواهند بود. حال اگر والدینی وجود نداشته باشند که ترکیب سلول‌های آنان منجر به شکل گیری موجودی جدید شود، با در دست داشتن یک سری کامل از ژن موجود مورد نظر (هسته سلول) و با استفاده از فناوری شبیه سازی امکان بازآفرینی آن جانور وجود دارد. در این شرایط هسته سلول حیوان منقرض شده یا در معرض انقراض درون سلول تخمک بدون هسته جانوری نزدیک به گونه هدف قرار داده می‌شود و با تحریکات فیزیکی شرایطی فراهم می‌گردد که سلول ایجاد شده مانند سلول تخم شروع به تقسیم کند، جنین اولیه به رحم جانوری از همان گونه نزدیک انتقال می‌یابد. از آنجا که تمام اطلاعات وراثتی سلول در هسته قرار دارد و سلول بدون هسته یا رحمی که جانور از آن متولد می‌شود هیچ تأثیری در هویت و اطلاعات وراثتی جانور ندارند، نوزاد تولد یافته گونه خالصی از جانور منقرض شده یا در معرض انقراض خواهد بود.
  • تا کنون در آسیا تنها سه کشور کره جنوبی، ژاپن و چین فناوری شبیه سازی گونه‌های در حال انقراض را در اختیار داشتند و ایران چهارمین کشور آسیایی است که به این دانش دست می‌یابد.

  • در حال حاضر تلاشگران پژوهشکده زیست فناوری پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی می‌کوشند به همین روش یوزپلنگ و پلنگ ایرانی را هم تولید کنند و تا کنون به موفقیت‌هایی نیز دست یافته‌اند.

  • محیط زیست، هدیه پروردگار و میراث تمامی نسل هاست. تنوع زیستی در ایران چشمگیر و قابل توجه است. نسل‌های بعدی هم این حق را دارند که این تنوع زیستی و نظم حاصل از آن در زیست بوم ایران را به میراث ببرند. بیایید امانت داران خوبی باشیم.

انتهي پيام/
برچسب ها: رویان ، شبیه سازی ، قوج ، انقراض
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
-
دوستدار حیات وحش
۱۴:۱۸ ۱۳ مرداد ۱۳۹۴
خدا قوت

امیدواریم همینطور محل زیست این حیوانات ارزشمند و زیبا برای ادامه بقا آنان تخریب نگردد
آخرین اخبار