زمان طلایی مشاوره ارتودنسی را از دست ندهید

بهترین زمان برای مشاوره ارتودنسی سن بین 7 تا 8 سال و بهترین زمان برای درمان هر نوع ناهنجاری فکی زیر 10 سال است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، دکتر محمد‌ امین نریمانی دبیر علمی سمپوزیوم انجمن ارتودنتیست های ایران امروز 13 مرداد در نشست خبری اولین سمپوزیوم ارتو ‌ایمپلنت گفت: موضوع اصلی این سمپوزیوم ناهنجاری‌های فکی از نوع رشد بیش از حد فک پایین و رشد کم فک بالا است. باید توجه داشت که در درمان این نوع ناهنجاری ارتباط بین ایمپلنت و ارتودنسی بسیار نزدیک و تکمیل‌کننده درمان فرد است، بطوریکه در مواردی لازم است قبل از اینکه درمان ارتودنسی انجام شود ایمپلنت کمک کار ارتودنسی شود.

وی ادامه داد: در این سمپوزیوم هدف اصلی ارائه تازه‌های درمان در این نوع ناهنجاری است و تبادل اطلاعات توسط متخصصین است.

نریمانی به پیشرفت‌های صورت گرفته در حوزه ارتودنسی اشاره و تاکید کرد: تا چند سال پیش ابزار‌های ارتودنسی که برای رفع ناهنجاری‌های فکی و دندانی مورد استفاده قرار می‌گرفتند روی صورت کار گذاشته می‌شد اما در حال حاضر این وسایل کارایی خود را از دست داده‌اند و با توجه به پیشرفت‌های بسیار خوب در این حوزه ابزرا‌هایی تولید شده که کار ارتودنسی را به داخل دهان انتقال داده‌اند.

وی با اشاره به اینکه ارث و عوامل محیطی دو عامل اصلی ناهنجاری‌های فکی هستند، اظهار داشت: ارث نقش اصلی را در فرم کلی صورت و رشد فک بر عهده دارد و عوامل محیطی نیز عامل دوم ایجاد این ناهنجاری‌ها هستند.

دبیر علمی سمپوزیوم انجمن ارتودنتیست‌های ایران در خصوص شیوع این نوع ناهنجاری تصریح کرد: این ناهنجاری‌ها بیشتر در منطقه آسیا بخصوص آسیای جنوب شرقی شیوع دارد و بطور تقریبی شیوع آن در جمعیت کشور ما حدود سه درصد است.

وی ادامه داد: درمان این نوع ناهنجاری از لحاظ جنسیتی در دختران بیش از پسران است، چرا که دختران زودتر بالغ می‌شوند اما بالغ‌شدن زودتر شانس کمتری برای درمان و موفقیت درمان برای آنها دارد در مقابل پسران به دلیل ظرفیت زمانی بیشتر برای رسیدن به بلوغ زمان بیشتری را برای درمان این ناهنجاری‌ها دارند.

نریمانی با اشاره به اینکه زمان طلایی برای رفع ناهنجاری‌های فکی در کودکان زیر 10 سال است تاکید کرد:‌ به تمام والدین توصیه می‌شود که کودکانشان را در سن بین 7 تا 8 سالگی مشاوره ارتودنسی انجام بدهند البته حتما باید این مشاوره و در کل انجام ارتودنسی توسط دندانپزشکانی که تخصص ارتودنسی دارند صورت بگیرد چرا که هنوز برخی از افراد جامعه ما فرق بین دندانپزشک عمومی و متخصص ارتودنسی را نمی‌دانند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار