با خوردن دارو چه بلايي سر کبد خود مي آوريد؟

کارهایی که کبد در بدن انسان انجام می دهد سم زدایی، ذخیره سازی مواد معدنی و پروتئین‌هاست و مصرف بیش از اندازه داروها و تجمع آنها بر روی کبد اختلال و آسیب رساندن به کبد می شود.

امیرحسین فقیهی، متخصص کبد و گوارش در گفتگو با  خبرنگار كلينيك گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به کارایی کبد و تاثیر داروها بر روی آن افزود: از کارهای مهم کبد سم زدایی است و سم‌های تولید شده در کبد از طریق صفرا و ادرار دفع می شود این دستگاه در سوخت و ساز بدن نیز شرکت دارد، چربی‌های خون و مواد قندی را ذخیره سازی می کند و آلبومین که یک پروتئین بسیار قیمت و حیاتی است در این دستگاه ساخته می شود و در دفاع بدن نقش بسزایی دارد.

وی در ادامه تصریح کرد: برای سالم نگه داشتن این سیستم رعایت غذاخوردن است، بسیاری از مواد غذایی و داروها هستند که باعث آسیب رساندن به کبد می شود و مصرف بیش از اندازه مواد غذایی که وزن را در بدن افزایش می دهد باعث چرب شدن کبد می شود و چربی در کبد رفته رفته تجمع پیدا می کند که در این میان می توان گفت، اختلال متابولیسم به وجود آمده است و قادر به خروج جدی از سلول نیست و باعث التهاب کبد می‌شود و نهایتا فرد را به نارسایی کبد دچار می‌کند.

فقیهی اظهار داشت: داروهایی هستند که با نظر پزشک به مدت کوتاه تجویز می شوند و ممکن است علی رغم ضرری که بر روی بدن دارند به طور مقطعی منافعشان بیشتر از مضرات آنها است، گرچه ممکن است عمر کبد با مصرف این داروها کم شود ولی صلاح مصرف در این است که حتی اگر کبد چرب شود از آنها استفاده کنند.

متخصص کبد و گوارش خاطر نشان کرد: متاسفانه خوردن بعضی مواد در جامعه غربی خیلی شایع است که این عامل باعث نارسایی کبد در آن جامعه شده است و در این میان بیماری‌هایی که گریبان گیر جامعه است، عبارتند از التهاب کبد، کبد چرب و حتی می‌تواند منجر به سرطان کبد شود.

انتهای پیام/

 

برچسب ها: کبد ، بدن ، متابولیسم ، دارو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار