کمبود پرتقال صنعتی برای تولید آبمیوه

دبیر انجمن صنایع آبمیوه اعلام کرد: در حال حاضر کارخانه‌های کنسانتره با 50 درصد ظرفیت اسمی تولید می‌کنند لذا امیدواریم پس از برداشته شدن تحریم‌ها بتوانیم به میزان ظرفیت نصب شده تولید داشته باشیم.

 

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از ایسنا ، ولی‌الله داوود‌آبادی با اشاره به ظرفیت اسمی 120 هزار تنی کارخانه‌های تولید کنسانتره اظهار کرد: در عمل 50 تا 60 هزار تن کنسانتره تولید می‌کنیم که نیمی از آن صادر می‌شود.

وی با اشاره به آغاز تولید کنسانتره آلبالو از یک ماه پیش تصریح کرد: در زمینه تولید کنسانتره پرتقال با مشکل مواجه هستیم، چراکه باغداران به سمت تولید پرتقال مجلسی و تامسون رفته‌اند، لذا پرتقال‌های ارزان و صنعتی کمتر تولید می‌شود که این مساله باعث شده قدرت رقابت در بازار جهانی کاهش پیدا کند و قیمت نامناسب باشد.

دبیر انجمن صنایع آبمیوه و کنسانتره با تاکید بر این‌که در سال‌های آغازین صنعت تولید کنسانتره قیمت میوه مناسب‌تر بود و تفاوت زیادی با نرخ جهانی نداشته‌ایم، گفت: هرچه پیش رفتیم مشکلات بیشتر شد که یکی از آنها مربوط به قیمت میوه می‌شود.

داوود‌آبادی با اشاره به این‌که کارخانه موجودی زنده است و تولید به هر طریقی باید ادامه پیدا کند، اظهار کرد: اکنون کمتر کارخانه‌ای است که با 100 درصد ظرفیت تولید داشته باشد.

وی با تاکید بر افزایش قیمت میوه و تاثیر آن بر تولید و با اشاره به این‌که تولید و صادرات کنسانتره در سال‌های گذشته شرایط بهتری داشته است، اظهار امیدواری کرد با توجه به حذف تحریم‌ها از سه ماه آینده، صادرات کنسانتره وضعیت بهتری پیدا کند.

دبیر انجمن صنایع آبمیوه و کنسانتره با اشاره به ورود رقبای جدید در بازار جهانی ادامه داد: در گذشته تولید‌کننده‌ای به نام چین در دنیا مطرح نبود، اما این کشور شروع به تولید کنسانتره سیب کرد و در 10 الی 15 سال توانست یکی از بزرگ‌ترین تولید‌کنندگان کنسانتره سیب شود.

داوود‌آبادی همچنین در مورد واردات کنسانتره نیز تاکید کرد: مشابه کنسانتره‌ای که در داخل تولید می‌شود وارد نخواهد شد؛ به عنوان مثال اگر کنسانتره سیب از چین وارد کشور شود، با توجه به قیمت پایین آن کارخانه‌ها به شدت متضرر می‌شوند. در صورتی که کنسانتره آلبالو وارد شود، باغداران لطمه می‌بینند اما با این وجود به واردات کنسانتره پرتقال به خاطر کمبود این میوه در کشور نیازمندیم.

وی با اشاره به این‌که در داخل کشور حدود 5000 تن در سال کنسانتره پرتقال تولید می‌شود، تصریح کرد: سالانه به 20 هزار تن کنسانتره پرتقال نیاز داریم، لذا 15 هزار تن دیگر از طریق واردات تامین می‌شود.

دبیر انجمن صنایع آبمیوه و کنسانتره با اشاره به این‌که توجه به تولید پرتقال صنعتی می‌تواند هم باغات مرکبات را احیاء و هم قیمت را رقابتی کند، گفت: غیر از پرتقال، کنسانتره میوه‌های گرمسیری که در کشور تولید نمی‌شود از جمله موز، کیوی، آناناس، بلوبری و ... وارد می‌شوند.

داوود‌آبادی با اشاره به بسته‌شدن برخی از کارخانجات تولید کنسانتره به خاطر نداشتن سرمایه در گردش و رقابتی نبودن قیمت‌ها اظهار کرد: با توجه به رفت‌وآمد هیات‌های خارجی پس از توافق ایران با گروه 1+5 امیدواریم صادرات روند بهتری پیدا کند.

وی با اشاره به این‌که روزی کشورهای اروپایی چون فرانسه و ایتالیا خریدار کنسانتره ایران بودند، گفت: اگر واقعا تحریم‌ها برداشته شوند می‌توانیم به میزان ظرفیت نصب شده تولید داشته باشیم که این مساله روی قیمت تاثیر گذاشته و نرخ‌ها را کاهش می‌دهد، چرا که هر قدر تولید افزایش یابد قیمت تمام شده نیز کم می‌شود. همچنین تولید‌کنندگان میوه نیز شرایط بهتری پیدا می‌کنند.

انتهای پیام / 
برچسب ها: کمبود ، پرتقال ، ابمیوه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.