اظهارات جنتی درباره علت توقیف «9 دی» و خبرنگاران ممنوع‌القلم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به پرسشی درباره‌ی توقیف هفته‌نامه «9 دی» گفت: در هیات نظارت بر مطبوعات اعلام کردیم به دلیل اصراری که این نشریه بر تخلف دارد، در صورت انجام یک تخلف دیگر، توقیف نمی‌شود، بلکه بلافاصله لغو پروانه خواهد شد.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ابتدا پس از خیر مقدم به خبرنگاران و روزنامه‌نگاران گفت: خبرنگاران و روزنامه‌نگاران نقش مهمی در اطلاع ‌رسانی مسائل جامعه به مردم ایفا می‌کنند. رسانه با سرعتی شگفت‌انگیزی در حال پیشرفت است و سبک زندگی جامعه را دچار تغییر می‌کند.

وی ادامه داد: اگر ما نسبت و ارتباط خودمان را با اتفاقات جامعه مشخص نکنیم با یکی از دو خطر افراط و تفریط مواجه می‌شویم و با هویت ملی دچار بیگانگی خواهیم شد و مجبور به بازنویسی چیزی می‌شویم که به ما دیکته می‌شود و دچار انزوا و اضمحال خواهیم شد.

جنتی اظهار داشت: آنچه ما دنبال می‌کنیم اعتدال است. اعتدالی که با پاسداری از فرهنگ ملی همراه خواهد بود و همین فضا برای همراهی با اتفاقات جهان فراهم می‌شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: روشهای سنتی و قدیمی دیگر جوابگو نیست و اگر در دهه گذشته ارتباط ملتها را بررسی کنیم می‌بینیم که از طریق مراجع دیپلماتیک صورت می‌گرفته است اما امروز رسانه‌های شبه‌دولتها و دولتهای غیر رسمی این نقش را ایفا می‌کنند. در جنگ نرم باید از قدرت نرم استفاده می‌شود و ما باید از این ابزار استفاده کنیم. یکی از مولفه‌های جنگ نرم داشتن قدرت نرم در رسانه‌ها است به همین جهت دیپلماسی در دنیا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار شده است به خصوص در این وضعیت و با چهره‌ای که از ایران ساخته شده نیاز شدید به دیپلماسی رسانه ای احساس می‌شود.

جنتی تاکید کرد: برای میدان دادن به روزنامه‌نگاران به خصوص آنهایی که آگاه به مسائل بین‌المللی هستند باید حتما ظرفیت‌سازی شود کسانی در این فضا قالب خواهند بود که تسلط به اقتضای روز داشته باشند و معطوف به فضای گذشته نباشند.

وی تصریح کرد: تجربیات نشان می‌دهد که فضای خمودگی مطبوعات با استبدادی حکومتها رابطه مستقیمی دارد جامعه‌ای که در آن مطبوعات نشاط نداشته باشند و نتوانند حرف خود را بیان کنند نشان دهنده دیکتاتوری آن جامعه است. جمهوری اسلامی ایران که یکی از بنیان‌های اصلی‌ آن استقلال و آزادی است در این حوزه بیشتر به آزادی و استقلال تاکید دارد و می‌خواهد این بخش از قانون به خوبی اجرا و بیان کند ضمن اینکه اهالی رسانه باید به رسالت خودشان تاکید داشته باشند رسالت اصلی روزنامه نگاران را امانت‌داران جامعه هستند خودشان بهتر می‌دانند.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به خطوط قرمز عرصه روزنامه‌نگاری گفت: ما در قانون اساسی هیچ خط قرمزی برای اهالی رسانه‌ها به جز رعایت مسائل دینی اخلاقی، امنیت ملی، رعایت قانون اساسی و پذیرفتن ولایت فقیه نداریم چون این موضوع به عنوان میثاق ملی محسوب می شوند.

جنتی در بخش دیگری از سخنانش گفت: جمهوری اسلامی هیچ هراسی از بیان حقایقی که رسانه‌ها می‌گویند، ندارد. حتی در برخی از دانشگاه‌ها کرسی‌های آزاداندیشی نیز برگزار می‌شود اما باید این تضمین وجود داشته باشد که اهالی مطبوعات به رسالت خود و حفظ حریم افراد پایبند است چون بی‌توجهی به اخلاق حرفه‌ای که از برخی از اصحاب رسانه سر می‌زند موجب این می‌شود که زشتی‌ها مضاعف شوند. شایعه‌سازی و انتشار اکاذیب و از بین بردن آبروی افراد جزو زشتی‌های کار روزنامه‌نگاری است به فرموده امام (ره) رسانه یک دانشگاه است و بسیار دیده شده برخی رسانه‌های حقوق شهروندی و آزادی افراد را خدشه‌دار کردند و جامعه را دچار تزلزل و سردرگمی می‌کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این مطلب افزود: ما اعتقاد داریم که دولت نباید در امور رسانه‌ها دخالت کند لذا ما در لایحه جدید برای قانون رسانه‌ها توجه به این مسئله را داشته‌ایم که تخلفات رسانه‌ای به اصحاب رسانه و صنف آنها واگذار شود و دستگاه قضایی در این امر دخالت نکند چون در این صورت کارشناسی‌تر و تخصصی‌تر با این مساله برخورد می‌شود.

جنتی با اشاره به مسائل امنیت شغلی و رفاهی روزنامه نگاران بیان کرد: در این حوزه تلاش بیشتری انجام می‌شود تا توسعه خدمات به اهالی رسانه بیشتر شود و همان طور که معاون امور مطبوعات گفت حق دسترسی آزاد به اطلاعات مختص مردم و رسانه ها است و این فرصت خوبی برای استفاده روزنامه نگاران از دستگاه‌های دولتی و خصوصی برای انتشار اخبار است.

وی تاکید کرد: ما معتقدیم به جای شعارهای متعارف مرسوم و تقدیم هدایای پوپولیسمی در جهت اصلاح و اجرای قوانین قدم برداریم و امیدوارم جلسه امروز به این امر کمک کند.

جنتی با اشاره به لزوم حوصله دولت از رسانه‌داری گفت: یارانه مطبوعات قطع شده بود ولی در جهت تقویت بخش خصوصی تلاش می‌شود تا این یارانه برقرار شود. دولت قصد دارد انتشار روزنامه و ماهنامه را به بخش خصوصی واگذار کند و در زمینه صدور مجوز برای انتشار نشریات که حداقل یک سال طول می‌کشید به 5 ماه کاهش مدت برساند و ممکن است این مدت کمتر هم بشود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: در اوایل روی کار آمدن دولت جدید عده‌ای مطرح کردند که دولت به مخالفان و منتقدان خود اجازه نشر اطلاعات را نمی‌دهد اما ثابت شده که برای دولت یازدهم تفاوتی ندارد که درخواست کننده مجوز مخالف و منتقد یا موافق دولت باشد این موضوع در برخورد با تخلفات هم صادق است.

وی با اشاره به این موضوع اخبار پیگیری مجوز در سایت وزارت ارشاد ثبت شده است، گفت: در خصوص یارانه مطبوعات نیز اطلاعات در سایت وزارتخانه موجود است و کسانی که با پیگیری این موضوعات می‌توانند به سایت وزارت ارشاد مراجعه کنند.

وزی ارشاد با اشاره به اینکه کشور ایران یک کشور دینی و متعلق به صاحب زمان (عج) است، گفت: رییس جمهور کشور هم یک فرد روحانی است که مفتخر به پوشیدن روحانیت است و همچنین هیئت نظارت بر مطبوعات این کشور حساسیت و توجه زیادی به مقدسات دینی دارد که این موضوع باید رسیدگی شود در این حوزه نشر مطالب عرفانی و مخالف با موازین دینی جزو خطوط قرمز ما است.

جنتی با اشاره به اینکه توقیف یک نشریه یا رسانه راه حل مورد نظر ما است گفت: لایحه این مورد نوشته شده و در دست بررسی کارشناسان است. در این لایحه به گونه‌ای قید شده است در بررسی تخلفات رسانه‌ای توقیف آخرین راه حل است. چون وقتی نشریه و رسانه‌ای توقیف می‌شود تعدادی زیادی از اهالی رسانه بیکار می‌شود و دچار مشکلات و تبعات این توقیف خواهد شد.

در ادامه مراسم در جلسه پرسش و پاسخ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به بحث بازگشایی انجمن صنفی روزنامه‌نگاران گفت: در جلسه‌ای که در سطح وزرا با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و وزیر اطلاعات داشتیم به این موضوع پرداخته شده است و درخواست شده که وزارت اطلاعات شکایتی از انجمن داشته، پس بگیرد تا دستگاه قضایی برای باز گذاشتن این پرونده بهانه‌ای نداشته باشد اما دستگاه قضایی علی‌رغم صرف نظر وزارت اطلاعات از پیگیری این شکایت همچنان روی این موضوع بحث دارد و مسئله‌ای که مطرح شده این است که با وجود تلاش‌ها برای ملی کردن این انجمن فعالیت آن به صورت استانی دوباره آغاز شود و تمام استانها انجمن صنفی مطبوعات داشته باشد. همچنین کانون انجمن صنفی مطبوعات به صورت قانونی می‌تواند تشکیل شود چون از نظر قانونی نباید مانع ایجاد تشکل‌های صنفی شویم.

جنتی با اشاره به انتخاب مجری برنامه گفت: بهترین انتخاب برای اجرای این مراسم آقای رفیعی بود که با توجه به سوابق حرفه‌ای ایشان در عرصه روزنامه‌نگاری و طنز فضای با نشاط را ایجاد کردند.

وزیر فرهنگ ارشاد اسلامی با اشاره به مشکلاتی عکاسان  خبری بیان کردند، گفت: در حوزه قضایی جلسه‌ای با حسین نوش‌آبادی معاون حقوقی وزارت ارشاد داشتیم که برای فعالیتهای عکاسان مطبوعاتی فضای آرام و امنیت را ایجاد کنند و با دستگاه قضایی در این خصوص هماهنگی شود.

وی در خصوص توقیف روزنامه 9 دی با مدیریت حمید رسایی گفت: بر اساس شورای امنیت ملی ابلاغ کرده است رسانه‌ها و مطبوعات ملزم به رعایت خط قرمز‌ها هستند. این چهارمین بار این روزنامه توقیف می‌شود. هر بار بلافاصله رفع توقیف و تبرئه می‌شود، اما این بار این توقیف به خاطر این است که این روزنامه‌ بارها علیه توافق هسته‌ای و مذاکرات گروه هسته‌ای تیتر و خبر زده است و باعث سلب و آرامش جامعه می‌شود. این نشریه چهار بار تخلف کرده و اصرار زیادی برای ادامه تخلفات دارد که این بار اگر تخلفی از این نشریه سر بزند دیگر توقیف نمی‌شود و به کلی پروانه انتشار آن لغو می‌شود. ضمن اینکه از مدیر مسئول باید خواسته شود در جلسات حضور یابد ضمن تفهیم اتهام به وی فرصت دفاعیه به ایشان داده شود تا حرف این نشریه هم شنیده شود.

جنتی در خصوص روزنامه نگاران ممنوع‌القلم گفت:‌ ما این روزنامه‌نگاران را ممنوع القلم نکردیم اما این این افراد و پرونده آنها به صورت مورد بررسی شود و دلایل ممنوع‌القلم شدن هر یک از آنها به صورت جداگانه بررسی می شود. ضمن اینکه باید بگویم در حوزه نشر کتاب ممنوع القلم نداریم و به محتوای کتاب مجوز می‌دهیم.

وزیر فرهنگ ارشاد اسلامی در مورد جشنواره رسانه‌های محلی گفت: امتیازاتی باید برای این نشریات قائل بود که تا به حال به آنها اعطا نشده است پرداخت یارانه و امتیازات ویژه از مواردی که ما در نظر داریم به نشریات محلی اعطا می‌کنیم.

وی در خصوص مجوز نشریه برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفت: برخی از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی در آستانه انتخابات مجلس اقدام به گرفتن مجوز نشریه می‌کنند و پس از برگزاری انتخابات به این نشریات غیرفعال می‌شوند و تا انتخابات بعدی سربرسد در هیئت نظارت بر مطبوعات طبق قانون با این موارد برخورد می‌شود و فعلا به این هئیت ابلاغ شده است که به نمایندگان مجلس برای دریافت نشریات موقت انتخاباتی مجوز ندهند.

پس از پاسخ‌های وزیر ارشاد انتظامی معاون مطبوعاتی بیان کرد: اساس کار حرفه‌ای خبرنگاری بر این است که رسانه‌ها خبرنگاران و روزنامه‌نگاران را بیمه کنند چون بیمه کردن دولت به استقلال حرفه‌ای ضربه می‌زند.

وی افزود: همکاران رسانه ای اکثرا قراردادی هستند و اصطلاحات جدیدی در مورد آنها به کار برده می‌شود مثل خبرنگار آزاد یا حق التحریر که این موضوع با تعریف کار خبرنگاری در عرصه بین‌المللی مغایرت دارد.

انتظامی اظهار داشت: اکثر رسانه‌ها توان پرداخت حق بیمه خبرنگاران را ندارند ولی وزارت ارشاد و معاونت مطبوعاتی قول داده این هزینه را پرداخت کند تا خبرنگاران از بیمه محروم نباشند.ممکن است خبرنگاری در چند رسانه کار کند و کارش رسمیت نداشته باشدکه این خبرنگاران نیز می‌توانند با مراجعه به سایت سمان از این بیمه برخوردار شوند اما بیمه به عنوان روزنامه‌نگار حرفه‌ای محسوب نمی‌شود.

وی در پایان گفت: رسانه‌ها باید لیست بیمه‌ای داشته باشند تا فعالیت بیمه‌ای خبرنگاران رسمیت یابد و گام بعدی بیمه تکمیلی است که نسبت به آن اقدام شود. همچنین باید عنوان‌های مختلف خبرنگاری و روزنامه‌نگاری در معرفی اهالی رسانه قید شود.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار