انجمن صنفی خبرنگاران با تبریک روز خبرنگار خواستار شد

لزوم اجرای مصوبات دولت درباره مشکلات صنفی خبرنگاران

انجمن صنفی خبرنگاران و روزنامه‌نگاران ایران به مناسبت 17 مرداد "روز خبرنگار" با صدور بیانیه‌ای ضمن تبریک این روز به تمام خبرنگاران پرتلاش کشور به اهم مشکلات و نارسایی‌های صنفی و معیشتی خبرنگاران پرداخت.

لزوم اجرای مصوبات دولت درباره مشکلات صنفی خبرنگاران
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، انجمن صنفی خبرنگاران و روزنامه‌نگاران ایران به مناسبت 17 مرداد "روز خبرنگار" با صدور بیانیه‌ای ضمن تبریک این روز به تمام خبرنگاران پرتلاش کشور به اهم مشکلات و نارسایی‌های صنفی و معیشتی خبرنگاران پرداخت.
 
انجمن صنفی خبرنگاران ضمن اشاره به پیگیری‌های صورت گرفته توسط این انجمن برای حل مشکلات صنفی خبرنگاران از جمله در موضوعات بازنشستگی پیش از موعد خبرنگاران، وام مسکن خبرنگاران، بیمه و ... از مسئولان امر به ویژه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزات کار و سازمان تامین اجتماعی خواستار توجه جدی به مسائل صنفی خبرنگاران و اجرای قوانین و مصوبات دولت در این خصوص شده است.
 
در ادامه مشروح بیانیه انجمن صنفی خبرنگاران و روزنامه‌نگاران ایران به مناسبت روز خبرنگار آمده است:  
 
روز "خبرنگار" را باید روز تجلیل از انسان‌هایی دانست که وجودشان ترجمان دردمندی و دغدغه‌مندی است، افرادی که از گوهر جسم و جان خود برای حل مسائل و مشکلات همنوعان و همکیشان مایه میگذارند و لحظه‌ای برای بهبود استانداردهای حیات انسانی آرام ندارند.
 
آری، واژگان "خبرنگار" با معانی سخت‌کوشی، دغدغه‌مندی، حرکت، پویایی، مسئله‌شناسی، سرعت، استرس، از خودگذشتگی، شجاعت و بصیرت، عجین، همزاد و همراه است.
 
به راستی خبرنگاران، یک‌تنه بار هزاران مشکل و چالش جامعه خود را به دوش می کشند و هر روز با انبوهی از مسائل و معضلات حوزه خبری و کاری خود مواجه اند و تمام توان و بضاعت خود را برای حل این مسائل به میدان می آورند.
 
اما این جماعت خستگی ناپذیر حتی نیم‌نگاهی به انبوه مشکلات و کاستی های صنفی و معیشتی خود در طول سال ندارند و شاید تنها و تنها در روز خبرنگار اندک مجالی برای توجه و پرداختن به مسائل و مشکلات خاص خبرنگاران به دست آید.
 
خبرنگارانی که با تمام  سختی های محیط کاری خود و با تحمل انبوهی از فشارهای کاری، استرس، کار در محیط های ناامن و پرخطر، دویدن های هر روزه و خارج از توان، همچنان قانع، کم توقع و شکیبا به فعالیت و رسالت خبری خود ادامه می دهند و البته با نجابت تمام، با انبوهی از بی‌مهری‌ها، کاستی‌ها، ناامنی های شغلی و معیشتی و صد افسوس با عدم همراهی و مساعدت مسئولان امر در حوزه صنفی خود برخورد می کنند.
 
حال آیا نباید مسئولان امر پس از گذشت بیش از 3 دهه از عمر نظام پربرکت جمهوری اسلامی، یک بار برای همیشه به صورت ریشه ای و اصولی به مشکلات اساسی صنفی و معیشتی خبرنگاران بپردازند و برای تامین نیازهای حداقلی شغل و حرفه خبرنگاری قدمی درخور و شایسته بردارند.
 
دقیقا با چنین دغدغه‌هایی بود که "انجمن صنفی خبرنگاران و روزنامه نگاران ایران" در سال 90 شکل گرفت و تا به امروز بخش عمده همت و توان خود را صرف پیگیری مشکلات صنفی خبرنگاران کشور از طریق مجاری قانونی و مسئول در بخش های مختلف دولت از جمله وزات کار، وزات فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تامین اجتماعی و ... کرده و البته این انجمن در کنار پیگیری مسائل صنفی از موضوع مهم آموزش حرفه ای خبرنگاران نیز غفلت نکرده است.
 
از جمله مشکلات خبرنگاران که تا به امروز همچنان لاینحل باقی مانده، مسئله تامین مسکن خبرنگاران بوده است؛ متاسفانه با وجود قول های مساعدی که در این خصوص در دولت های مختلف داده شده و با وجود تصویب برخی قوانین در این حوزه، همچنان هیچ حرکت موثر و اقدامی برای کمک به تامین مسکن خبرنگاران ـ که از محمل قانونی نیز برخوردار بوده ـ صورت نگرفته است.
 
انجمن صنفی خبرنگاران و روزنامه نگاران ایران برای تحقق این خواسته، پیگیری های متعددی را از طریق مراجعات و مکاتبات مکرر با بانک مرکزی جمهوری اسلامی برای پرداخت وام های 30 و 40 میلیون تومانی خرید یا ساخت مسکن ویژه خبرنگاران که مصوبه آن مربوط به دولت دهم بوده، داشته است.
 
متاسفانه با وجود تصویب پرداخت این وام‌ها به 5 هزار نفر از خبرنگاران کشور و ابلاغ این مصوبه به بانک مرکزی برای پرداخت آن، همچنان مسئولان محترم بانک مرکزی با وجود پاسخ به درخواست انجمن صنفی خبرنگاران و تاکید بر لزوم طرح این موضوع در شورای پول و اعتبار، هیچ اقدامی در راستای اجرای این امر به انجام نرسانده اند.
 
انجمن صنفی خبرنگاران و روزنامه نگاران ایران در پی پیگیری های متعدد برای پرداخت وام ویژه مسکن خبرنگاران و عدم تمکین مسئولان امر به اجرای این مصوبه، طی نامه ای به آقای سیف رئیس کل بانک مرکزی ضمن تشریح گردش کار این مصوبه به شماره 38590 ت 48110 خواستار تمکین بانک مرکزی به پرداخت وام مسکن ویژه خبرنگاران شد اما تا به امروز حتی یک فقره از این وام ها به خبرنگاران پرتلاش و خستگی ناپذیر کشور پرداخت نشده است.
 
از دیگر دغدغه های خبرنگاران که تا به امروز به صورت جدی در دستور کار انجمن صنفی خبرنگاران قرار داشته، مسئله بازنشستگی 20 یا 25 سال خبرنگاران بوده است که متاسفانه با وجود پیگیری های متعدد صورت گرفته از طریق وزات کار و سازمان تامین اجتماعی، به واسطه عدم همراهی و مساعدت مسئولان امر، این مسئله نیز شکل اجرایی به خود نگرفته است.
 
عدم ارئه لیست بیمه ای خبرنگاران در دوران فعالیت خبری به نام "خبرنگار"، عدم تایید توسط کمیته های مشاغل سخت و زیان آور و در نهایت عدم تامین اعتبار لازم از سوی دولت برای جبران مابه التفاوت 5 یا 10 سال بازنشستگی پیش از موعد از جمله توجیهاتی بوده که تا به امروز وزارت کار و سازمان تامین اجتماعی با استناد به آن از اجرای مصوبه قطعی بازنشستگی پیش از موعد خبرنگاران استنکاف کرده اند و همین امر باعث شده که امروز طیف وسیعی از خبرنگاران زحمت کش این دیار با وجود 20 یا 25 سال کار مستمر و طاقت فرسای خبرنگاری همچنان محکوم به ادامه فعالیت در این حرفه سخت و زیان آور و البته پرداخت حق بیمه باشند.
 
در مسئله بیمه خبرنگاران کشور نیز معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با راه اندازی سایت "سمان"، ارائه خدمات بیمه ای به خبرنگاران فاقد بیمه را منوط به ثبت نام و تکمیل اطلاعات مورد نیاز در سمان کرده است و در این خصوص و یا در مورد طرح ترافیک ویژه خبرنگاران ـ با توجه به توزیع سهمیه ها توسط روابط عمومی شهرداری ـ عملا انجمن های صنفی امکان ورود و نقش‌آفرینی نداشته‌اند که این روال باید در جای خود مورد آسیب‌شناسی و نقد قرار گیرد.
 
انجمن صنفی خبرنگاران و روزنامه نگاران ایران ضمن تبریک "روز خبرنگار" به تمام خبرنگاران پرتلاش، صبور و نستوه ایران اسلامی، از مسئولان امر خواستار توجه عملی به مشکلات و نارسایی های صنفی و معیشتی خبرنگاران کشور است و این انجمن بر این نکته تاکید دارد که اجرای مصوبات و قوانین موجود در حوزه های صنفی خبرنگاران، حداقل اقدام درخوری است که دولتمردان با انجام و توجه به آن می توانند گامی کوچک برای خدمت به این عزیزان بردارند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار