زاینده رود بستری برای مرگ ماهیانش شد

مدیر کل اداره حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: با خشک شدن زاینده رود و قطع آب آن، تا کنون بیش از یک میلیون ماهی و بچه ماهی تلف شده‌اند، آب زاینده رود را قطع کرده‌اند و اصفهان بدون زاینده رود هرگز قادر نخواهد بود با صلابت قبل شهرت جهان بودن خود را به رخ بکشد.

حمید ظهرابی مدیر کل اداره حفاظت محیط زیست استان اصفهان در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: 11 مرداد ماه طبق مصوبه شورای مدیریت یکپارچه زاینده رود، حق آبه زاینده رود قطع شد و پس از دو روز که زاینده رود کاملا خشک شد، ماهیان و بچه ماهیان شروع به جان دادن کردند، به طوری که تاکنون بیش از یک میلیون ماهی و بچه ماهی تلف شده‌اند.

وی ادامه داد: برای جلوگیری از مرگ ماهیان و انتقال آن‌ها به جای مناسب آبگیری‌هایی در بستر رودخانه مهیا شده و ماهی‌ها و بچه ماهی‌ها به آبگیر رسیده و با کمک نیروهای امداد، تشکل‌های مردم نهاد و ماموران محیط زیستی به محل مناسبی منتقل می‌شوند.

مدیر کل اداره حفاظت محیط زیست با اشاره به گفته رئیس جمهور در خصوص عدم قطع جریان آب زاینده رود و جاری بودن همیشگی آب در آن، افزود: در حفظ حیات رودخانه‌ها، آئین نامه حفاظت و تالاب کشور این گونه بوده که بعد از آب شرب باید حق آب رودخانه‌ها تامین شود ولی اکنون برخی مسئولان تصمیم به قطع جریان آب آن گرفته‌اند.

ظهرابی در خصوص مصوبه شورای مدیریت یکپارچه زاینده بیان کرد: این شورا می‌گوید با قطع آب زاینده رود تصمیم ساماندهی وضعیت زاینده رود در خصوص برداشت غیر مجاز و روش‌های غلط حاکم شده بر آن هستیم و قرار است این ساماندهی به 3 ماه بیانجامد.

وی با بیان اینکه قطع حق آبه زاینده رود تصمیم درستی نبوده است، گفت:‌ زاینده رود هم اکنون 600 میلیون متر معکب بارگذاری فراتر از ظرفیت سوی ستون تامین حق آبه محیط زیستی فشار غیر قابل توصیفی را وارد کرده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار