باشگاه خبرنگاران گزارش می‎دهد

پولداران نفتی چقدر برای آمریکا می‎ارزند؟

اگر از زاویه سعودی‌ها به مسئله برجام نگاه کنیم این سوال در ذهن آنها موج می‌زند که اگر آمریکا به سمت ایران رود، تکلیف ما چه می‌شود؟

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ عربستان از ابتدا جزو مخالفان سرسخت توافق هسته‌ای بین ایران و گروه 1+5 بود و با توجه به نگرانی بالای سعودی‌ها از برهم خوردن توازن در منطقه به نفع ایران، رژیم آل‌سعود احساس خطر می‌کند، چرا که روز به روز به قدرت دیپلماسی و محبوبیت ایران در منطقه افزوده می‌شود. 


آقابالایی
 
لازم به ذکر است، بزرگترین نگرانی رژیم ‌آل‌سعود پشت کردن آمریکا به عربستان است. محدوده فکری این پولداران نفتی در حفظ رابطه با آمریکا خلاصه می‌شود و شاید اگر از زاویه سعودی‌ها به مسئله نگاه کنیم، این سوال در ذهن آنها موج می‌زند که اگر آمریکا به سمت ایران رود، تکلیف ما چه می‌شود. 


آقابالایی
 
البته برخی نیز بر این باورند این تنهایی عربستان باعث خواهد شد تا عرب‌ها به خود آمده و قدمی علاوه بر فروش نفت بردارد و شاید با رویی دیگر خود را به جریانات و هم‌پیمانی‌های منطقه با ایران وصل کنند. 
 
اما سوال اینجاست که غرور کاذب جوانان برسر کار رژیم آل‌سعود اجازه می‌دهد که همه شکست‌های خود را زیرپا گذاشته و به دنبال روابط حسنه با کشورهای منطقه باشند؟ آیا ملت‌های دیگر کودک‌کشی‌های این رژیم را به فراموشی خواهند سپرد؟ 

در ادامه این گزارش، به راهبردهای این کشور در آینده نزدیک، خواهیم پرداخت. 


آقابالایی
 
در این میان، آمریکا در پشت درهای بسته تاحدودی اطمینان رژیم آل‌سعود را به خود با ترفندهایی جلب کرده است، اما در هرحال رژیم آل‌سعود قانع نشده و هر روز نگرانی‌های آنها بیشتر به چشم می‌خورد. 
 
گفتنی است، امروزه همچنین در غرب صداهای افراط‌گری عربستان که اندیشه ضد ایرانی را تقویت می‌کرد، دیگر مثل قبل خریداری ندارد و عربستان به مانند قبل نمی‌تواند توجیه ضدایرانی بودن را در سیاست خارجی خود ادامه دهد. 

آقابالایی
 
چالش‌های تفکر ضد ایرانی روز به روز در حال رفع شدن است و شاید عربستان آخرین حلقه اتصال به اتحاد با ایران باشد، ولی این اتصال هم با اما و اگرهای فراوانی برای آل‌سعود همراه خواهد بود.  

آقابالایی

مجید صفاتاج در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران گفت: امروز عربستان در حالت خوف و نگرانی از قدرت یافتن دیپلماسی ایران در منطقه بسر می‌برد و همچنین رژیم آل سعود درباره پیشی گرفتن غربی‌ها در ارتباط با ایران دچار چالش شده است. 

وی با اشاره به دوگانگی سیاسی در عربستان افزود: عربستان در این دوگانگی سیاسی بر این باور است که اگر با ایران وارد تعامل و ارتباط شود می‌بایست به سیاست‌های قبلی غلط اعمالی خود اعتراف کند و در این صورت هزینه‌ها و سیاست‌های خصمانه خود را زیر سوال خواهد برد از سوی دیگر نیز این عقب ماندگی سیاسی آل سعود در منطقه از سوی رژیم عربستان احساس می‌شود بنابراین به نظر می‌رسد با این دوگانگی سیاسی و غلبه شاهزادگان جوان بر این رژیم که رویای قدرت پروری بر سر دارند به این زودی نباید منتظر تحول مثبتی در رویکرد رژیم عربستان نسبت به ایران داشته باشیم.لازم به ذکر است، در مقابل، جمهوری اسلامی ایران همواره خواستار بهترین روابط با همسایگان خود بوده است.


آقابالایی

این کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان اینکه عربستان با ایجاد پرونده ایران هراسی به جایی نخواهد رسید افزود: رژیم آل سعود در جنگ خصمانه علیه یمن هم حمایت مردمی یمن را از دست داد و هم علاوه برآن به هیچ یک از اهداف خود در یمن نرسید و همچنین عربستان با ایجاد پرونده ایران هراسی در منطقه نفوذ خود را از دست داده است که نمونه آن در سوریه و عراق و لبنان و حتی در موضع جنگ طلبانه علیه کویت هم قابل مشاهده است و این نوع سیاست مطمئنا سبب واگرایی خواهد شد و با این غرور و تکبر رژیم آل سعود بعید به نظر می‌رسد که تغییر رویکردی را در حال حاضر شاهد باشیم.

آقابالایی

آمریکا و رژیم صهیونیستی راهبرد اصلی‌شان این است که جهان اسلام را در حالت جنگ و بحران حفظ کنند چرا که این بحران منطقه، فراهم کننده آرامش و آسایش آمریکا و رژیم غاصب صهیونیستی است و همچنین بحران موجود در منطقه است که باعث فروش کارخانجات اسلحه سازی آمریکا می‌شود.

گزارش از ابراهیم  آقابالایی

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۱:۱۵ ۲۰ مرداد ۱۳۹۴
انشاالله خون یمنی های مظلوم گردن عربستانیهای وهابی رابگیرد وبشکند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۵ ۱۹ مرداد ۱۳۹۴
هر واژه ای که برای اسرائیل به کار گرفته میشود بدون سانسور باید برای آل سعود به کار گرفته شود.
کودک کش ، سگ حار، جنایت کار،........
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۹:۳۷ ۱۹ مرداد ۱۳۹۴
بنظرم ایران باید روابط استراتژیکی با غرب ایجاد و منافع آنها را در نظر بگیرد و با کمک آنها رژیم های استبدادی عرب را ساقط کند ، چون بهترین گزینه است ، حاکمان عرب ابزاری در دست غرب شدند ، با سیاست نزدیکی ایران و غرب می توان منافع ملی را تامین کرد و در عین حال استقلال خود را حفظ نمود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۸ ۱۹ مرداد ۱۳۹۴
یک مشت احمق خیال پردارند که با اسلحه چوبی می خواهند با ایران بجنگند اگه امریکا نبود که بهشون برنامه بده تا حالا گورشون کنده بود
Iran (Islamic Republic of)
حافظ
۱۶:۳۵ ۱۹ مرداد ۱۳۹۴
ان شاالله غروروتکبراین قوم خبیث باعث سرنگونیشان خواهدشد.
مرگ برآل سعوذآمریکایی منافق باسلام ومسلمین
Iran (Islamic Republic of)
ایران
۱۴:۰۲ ۱۹ مرداد ۱۳۹۴
عربستان یک کشور وهابی خائن به دنیای اسلام است.ایران هیچگاه نباید به جنایتکاران آل سعود ثانیه ای اعتماد کند.آنها درپی گسترش اندیشه وهابیتن ما درپی گسترش احکام نورانی اسلام.
Iran (Islamic Republic of)
مصطفی خلیلی
۱۳:۵۸ ۱۹ مرداد ۱۳۹۴
با عرض سلام
عربستان یک نظریه دارند اون هم مباح بودن خون شیعه است
Germany
محسن
۱۵:۱۸ ۱۹ مرداد ۱۳۹۴
مرگ بر آل سعود یهودی ناصبی
Iran (Islamic Republic of)
پاینده
۱۳:۵۶ ۱۹ مرداد ۱۳۹۴
خدا لعنت کند آل سعود ملعون را که دنیای اسلام را به سهیونیستهاوشیاطین فروخت.
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۰:۰۸ ۲۰ مرداد ۱۳۹۴
دوست عزیز صهیونیست با ص نوشته میشه
Iran (Islamic Republic of)
منوچهر
۱۱:۱۵ ۱۹ مرداد ۱۳۹۴
همه کشورهابه سمت ایران میایند چونکه واقعیتهارامیبینند
آخرین اخبار