گزارش؛

معوقات یارانه‌ای دولت/ دولت توان پرداخت معوقات را دارد؟

پیچیدگی‌های یارانه نقدی تنها مختص به حذف ثروتمندان از این فرآیند نمی‌شود بلکه می‌توان معوقات یارانه‌ای دولت را نیز در حیطه بالا و پایین‌های موجود در سر راه هدفمندی برشمرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، حذف یارانه ثروتمندان که یکی از اهداف دولت یازدهم در حوزه اقتصاد است به صورت رسمی از ابتدای سال جاری کلید خورد که البته سال گذشته نیز اقداماتی در این خصوص همچون تشویق مردم به انصراف از دریافت و اقدام به ثبت نام مجدد برای ورود به فاز دوم انجام شد که منجر به خروج حدود 50 هزار نفر از صف یارانه بگیران شد.

در این میان با توجه به اینکه بودجه یارانه در سال جاری از 42 هزار میلیارد تومان به 39 هزار میلیارد تومان تقلیل یافته است، کنار گذاشتن افراد پردرآمد ضروری‌تر از قبل به نظر می‌رسد.

در واقع متناسب با بودجه، 6 میلیون نفر باید طی امسال از لیست یارانه‌بگیران خارج شوند که وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی چندی پیش گفته بود تا پایان مرداد ماه 2 میلیون نفر از یارانه‌بگیران حذف خواهند شد که البته معاون ربیعی نیز چندی قبل طی اظهاراتی اعلام کرده بود از ابتدای سال تاکنون یک میلیون نفر از لیست یارانه نقدی خارج شده‌اند.

بر این اساس؛ غربالگری یارانه‌بگیران در ابتدای سال با اشتباهاتی همراه بود به گونه‌ای که یارانه برخی افراد نیازمند به یارانه نیز حذف شد که این موضوع اعتراضات زیادی را به همراه داشت و باعث شد دولت برای ساماندهی این اعتراضات سایتی را تحت عنوان yaraneh.10 راه‌اندازی کند که حذف‌شدگان با ورود به این سامانه و وارد کردن اطلاعاتشان منتظر پیوستن دوباره به لیست یارانه‌بگیران شوند.

در این راستا وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد یارانه حدود 17 هزار نفر که تشخیص داده شد به اشتباه حذف شده است مجدد وصل و این افراد به لیست یارانه‌بگیران اضافه شدند.

این در حالیست که یارانه این قشر طی ماه‌های ابتدایی سال واریز نشده است که با یک حساب سرانگشتی اگر مبنا بر عدم واریز طی 3 ماه در نظر بگیریم عدد 2 میلیارد و 295 میلیون تومان به دست می‌آید که البته معاون رفاهی وزارت تعاون گفته است قرار بر واریز معوقات است و طی فرآیندی توسط سازمان هدفمندی یارانه‌ها پرداخت خواهد شد،‌ این اظهارنظر در حالیست که مشخص نیست چه زمانی رنگ واقعیت به خود می‌گیرد چراکه نه تنها در سنوات گذشته واریز معوقات مرسوم نبوده بلکه دولت هم اکنون نیز در واریز یارانه ماهانه نیز دچار مشکل است.

بر این اساس؛ باید توجه داشت که معوقات یارانه‌ای دولت تنها مختص امسال نیست و جاماندگان از ثبت نام یارانه در سال گذشته نیز تعیین تکلیف نشده اند و علاوه بر اینکه با گذشت یک سال این قشر همچنان از دریافت یارانه محروم هستند، نسبت به معوقاتشان نیز اظهارنظری صورت نگرفته است.

بنابراین با توجه به تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر ساماندهی یارانه برای گسترش عدالت اجتماعی و همچنین اهداف اصلی هدفمندی که به گشایش فضا برای رفع نیازمندی افراد کم درآمد تاکید دارد، دولت باید در زمینه رفع ابهامات و تلاش برای گستره عدالت اجتماعی اقدامات موثری انجام دهد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
رضا معصومي
۱۶:۱۳ ۰۵ شهريور ۱۳۹۴
من يك فرهنگي هستم حدود دو ماه است که يارانه من و خانواده ام قطع شده به سایت فوق مراجعه و اعتراض خودم را ثبت کرده ام اما كسي پاسخگو نيست . چرا دولت بررسی دقیق انجام نمیده و حذف یارانه بر اساس عدالت نیست . ؟چرا ملاكها مشخص شده نيست؟چرا بايد شاهد يارانه گرفتن افراد ثرومند باشيم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۲ ۲۰ مرداد ۱۳۹۴
.حذف يارانه نيازمندان بگيد سنگين تر هست چون اكثر حذف شدگان نبايد حذف مي شدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۶ ۲۰ مرداد ۱۳۹۴
دولت هیچ موقع برای پرداخت یارانه کم نمیاره چون قیمت کالاهارو اول سه برابر پرداختی یارانه ها، بالا برده و بعدش فقط یک قسم از اون سه قسم گرونی را به مردم برمیگردونه !!!
Iran (Islamic Republic of)
فرهاد امین
۲۰:۲۱ ۲۰ مرداد ۱۳۹۴
باسلام.با توجه که دولت تدبیر و امید در شروع کارخودش، جهت بالا بردن توان اقتصادی در زمان تحریم ها، از مردم تقاضا داشت که برای یارانه گرفتن،ثبت نام نکنند و دولت قول میدهد، در آینده جبران میکند. اینجانب که بازنشسته آموزش و پرورش هستم به دولت محبوب لبیک گفتم و ثبت نام نکردم. در این چندسال هم الحمدالله با توکل به پروردگار متعال زندگی چرخید. ولی آیا دولت نمیخواهد به افرادی مانند ما که در آنموقع پاسخ مثبت دادیم و اعتماد به دولت محبوب مان نمودیم، جوابی یا جمله ای مبنی بر ( اینکه فراموش نکردیم و به قولی که دادم یعنی جبران میکنیم.) نمیخواهد جامع عمل بپوشاند. با تشکر از باشگاه خبرنگاران که همیشه پشتیبان مردم و منعکس کننده ی نظرات مردم بود.
Iran (Islamic Republic of)
محمود
۲۰:۰۱ ۲۰ مرداد ۱۳۹۴
حدود دو ماه است که به سایت فوق مراجعه و اعتراض خودم را ثبت کرده ام اما دریغ ز یک جواب قانع کننده . چرا دولت بررسی دقیق انجام نمیده و حذف یارانه بر اساس عدالت نیست . ؟؟؟ حداقل چرا پاسخگو نیست؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
مبهوت
۱۹:۴۶ ۲۰ مرداد ۱۳۹۴
یعنی هرجا نتونستن مدیریت کنن و کم بیارن، باید ازجیب مردم خرج کنن؟وقتی دارن آمار مالیات دهندگان رو درمیارن، میتونن یارانه شونو قطع کنن، چرا یارانه نقدی یک مشت کارگروکارمندحقوق بگیر رو قطع می کنن؟ البته کارگر و کارمندانی هم هستند که اسمشون کارگروکارمنده اما درآمدهای دیگه ای دارند و باید یارانه شون قطع بشه اما بایددقت کنند تا ظلم به کسی نشه.
آخرین اخبار