بخش دوم یادداشت وزیر خارجه کشورمان در روزنامه جمهوریت/

ظریف: داعش گروهی اسلامی نیست

وزیرخارجه ایران در روزنامه جمهوریت ترکیه نوشت داعش گروهی اسلامی نیست و هیچ ارتباطی با این دین ندارد.

به گزارش سرویس بین لملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در بخش دوم یادداشت خود در روزنامه جمهوریت چاپ ترکیه (که در شماره امروز این روزنامه منتشر شد) نوشت : داعش گروه اسلامی نیست.

ظریف نوشت : پیدایش و اهداف سازمانی که داعش نام گذاری شده است ، با قرآن کریم و اسلام سرورمان پیامبر ( ص) هیچ ارتباطی ندارد. اسلام دین رحمانیت ، عقلانیت ، صبر و مرحمت است.

رفتارهای ظالمانه و جنایتکارانه داعش علیه اقلیتهای دینی در عراق و سوریه با آیه 256 سوریه بقره که می فرماید ، هیچ اجباری در دین نیست ، مغایر است. قرآن کریم همچنین بر این موضوع نیز تاکید می کند که هر کس کسی را جز به قصاص قتل یا به کیفر فسادی در زمین بکشد چنان است که گویی همه مردم را کشته باشد. ( سوریه مائده آیه 32 ) 

با توجه به این باورها، اکثر مسلمانان اقدامات داعش و طرفدارانش را اقدامات نفرت انگیز و کاملا مغایر با اسلام و ارزش های اخلاقی می دانند. مسلمانان و پیروان ادیان دیگر از صدها سال پیش در منطقه در کنار یکدیگر زندگی کرده اند. 

 تخریب آثار بسیار ارزشمند تاریخی به دست عناصر افراطی نشانگر بیگانگی آنان با دین اسلام و روند آکنده از پیروزی های جهان اسلام است. کسانی که اصول اساسی اسلام را نقض و روایات را تحریف می کنند در پی سوء استفاده از اسلام برای دستیابی به اهداف خویش هستند. در نتیجه متهم کردن اسلام به علت اقداماتی که افراط گرایان و طرفداران خشونت مرتکب می شوند ، از هر گونه عدالت و انصاف به دور است. 

به این نکته نیز باید توجه کنیم که بخش اعظم کسانی که تلاش می کنند اسلام را به علت اقدامات گروه های افراطی محکوم کنند ، کسانی هستند که از حمله دولت پیشین آمریکا به عراق حمایت و زمینه این حمله را فراهم کردند. آنان با تلاش می کنند نقش خود را در پیدایش گروه های افراط گرا پنهان کنند و همچنین در پی آن هستند اسلام را مقصر نشان دهند.

به طور کلی هر گروه طرفدار افراط گرایی صرف نظر از آنکه دارای چه باورهایی هستند پس از رسیدن به اوج قدرت خود می توانند تبدیل به قدرتی ویرانگر شوند. داعش نیز از این قاعده مستثنی نیست با این تفاوت که این گروه از ابتدای پیدایش فرقه ای ویرانگر و مبتنی به دیکتاتوری و سلطه جویی بود. درباره علل گسترش داعش و موفقیت این گروه عوامل مختلفی مانند ضعف حکومتهای مرکزی، حمایت نظامی و مالی برخی مقامات و کشورهای منطقه همچنین عناصر ثروتمند تکفیری از داعش ، ضعف های عمدی و غیر عمدی در زمینه کنترل مرزها و جلوگیری از عبور اعضای جدید از گذرگاه های مرزی برای پیوستن به این گروه ، تصرف انبارهای بزرگ تجهیزات و مهمات نظامی در عراق و سوریه ، تجارب جنگی که سال ها در عراق علیه آمریکایی ها ادامه یافت همچنین درآمدهای ناشی از قاچاق و فروش نفت مطرح شده است. همه این عواملی که به آن اشاره شد عواملی است که موجب قدرت گرفتن داعش شد.

 اما درخصوص عواملی که موجب تقویت داعش شد درکنار تصرف برخی مناطق باید به ساختار سازمانی این گروه نیز اشاره کرد. باید خاطر نشان کرد که اعضای سابق حزب بعث عراق و فرماندهان ارتش صدام در کنترل و فرماندهی داعش و گروه های مشابه آن در عراق و سوریه نقش مهمی بر عهده گرفتند.

این اتحاد مبتنی بر منافع زمینه آن را فراهم کرد که داعش روش های ترور را با کسب مهارت های نظامی سنتی پیچیده تر کند. با توجه به موازنه قدرت و ساختار سازمانی داعش هیچکس نباید در این باره تردید کند که داعش برای مدت کوتاهی از بعثی ها استفاده خواهد کرد و سپس آنان را حذف خواهد کرد. 
براساس دیدگاه غالب در سطح بین المللی،  داعش یک سازمان ارتکاب جنایت است. این گروه باید منهدم شود و عناصر وابسته به آن باید به مراجع قانونی تحویل داده شوند.

جامعه بین المللی همچنان از این موضوع که فاقد راهبردی هماهنگ و فراگیر برای مبارزه با افراط گرایی است، رنج می برد. باید راهبردی که این مسئله را با تمام ابعاد آن مورد توجه قرار می دهد، مشخص شود. این راهبرد باید حاوی ویژگی های زیر باشد :

1- این راهبرد باید جدی و جهانی و مبتنی بر موازین حقوقی و مشارکت باشد. باید از تبعیض و از روشهای مبتنی بر بازی های قدرت به دور باشد. 
همه بازیگران باید بر سرکوب افراط گرایی و ریشه کن کردن آن متمرکز شوند و از اولویت دادن به ملاحظات سیاسی خودداری کنند. 

2- این راهبرد باید مبتنی بر اصول و موازین حقوقی بین المللی ، منشور ملل متحد به ویژه مواد مرتبط با خودداری از تهدید و توسل به زور علیه کشورهای دیگر باشد. 

3- این راهبرد ، اولویت دادن به جنگ با افراط گرایی را در زمینه های فرهنگی و ایدئولوژیک ضروری می سازد؛ زیرا یک راهبرد موفق ،‌ راهبردی است که رهبران دینی و اجتماعی ،‌رسانه ها ،‌دانشگاه ها ،‌شبکه های اجتماعی و محافلی از این قبیل را گردهم آورد. در این زمینه پیام حضرت آیت الله خامنه ای به جوانان اروپا و آمریکا ، گامی مهم و جدید در جهت گشودن دروازه های روشن مفاهیم فرهنگی و اعتقادی است. 

4- این راهبرد باید به مسائلی نیز مانند دیکتاتوری ، فقر ، فساد مالی ، تحجر و تبعیض که زمینه مناسبی برای گسترش افراط گرایی فراهم می کنند  نیز اهمیت دهد. 
ادامه اشغال فلسطین و شرایط دشواری که مردم فلسطین با آن مواجهند ، از دستاویزهای گروه هایی مانند داعش در جمع آوری عضو است ، حل این مسئله ضروریست. 

5- این راهبرد باید حاوی تدابیری برای مقابله با اسلام ستیزی باشد که مسلمانان واقعی را با عناصر افراطی خشونت طلب در یک کفه قرار می دهد و با دادن بهانه به دست گروه های تکفیری مانند داعش موجب تقویت آنان می شود. 

6- این راهبرد باید همه دولتهای منطقه و بازیگران بین المللی را به اتخاذ مواضع مشترک در جهت جلوگیری از گسترش اقدامات تروریستی عناصر افراطی در منطقه و دیگر نقاط جهان و جلوگیری از دستیابی آنان به منابع مالی و دیگر منابع و جذب اعضای جدید سوق دهد.

جامعه بین المللی ازجمله کشورهای غربی اگر واقعا خواستار از میان بردن داعش هستند باید به شرط استفاده در مبارزه با عناصر داعش و دیگر گروه های خشونت طلب کمکهای نظامی در اختیار کشورهای منطقه قرار دهند و به لحاظ سیاسی از آنها حمایت کنند.

7- این راهبرد باید همه کشورها را به کمک به کشورهایی که به صورت مستقیم در حال مبارزه با عناصر افراطی خشونت طلب هستند ،‌ تشویق کند.

این راه حل باید علاوه بر مهار نیروهایی که در این کشورها از مرکز دور شده اند از مداخله در امور قومیتها و مذاهب خودداری کند.

8- در این راهبرد تمرکز بر ضرورت مبارزه با داعش و گروه های مانند آن و احتراز از گام هایی که می تواند موجب تضعیف کشورها به ویژه جبهه متحد مقابله با افراط گرایی در خاورمیانه شود ، ضروریست. 

جنگ علیه یمن ، القاعده و دیگر گروه های افراطی را در شبه جزیره عربستان و یمن گستاخ تر کرده و موجب گسترش میدان فعالیت آنان شده است. 
ما به جای بمباران شهرها و فرودگاه های همدیگر باید در مقابل داعش متحد شویم. 

ایران در کنار حمایت از نیروهای مخالف طالبان در افغانستان در دهه 1990 میلادی در این کشور در جلوگیری از افزایش قدرت دولت طرفدار افراط گرایی در افغانستان نقش بزرگی ایفا کرد و از این موضوع احساس غرور می کند. 
ایران با قاطعیت به موضع خود در جهت کمک به دولت عراق و همه کسانی که با تهدید داعش مواجهند ، ادامه داده است. 

ایران با اتکا به تجاربی که تاکنون به دست آورده و تلاش هایی که تاکنون در جهت متوقف کردن و از میان بردن بلای افراط گرایی خشونت طلب انجام داده است ، آماده است تا در مقیاس بین المللی ، منطقه ای و دوجانبه از همه تلاشهای واقعی و فراگیر در این زمینه حمایت کند.

برای از میان بردن گروه هایی مانند ، داعش ، القاعده ، النصره و گروه های وابسته به آنان همکاری در همه زمینه هایی که برشمردیم ضروریست. این حرکت نه تنها جوامع منطقه بلکه جوامعی را که در مناطقی بسیار دورتر از مرکز این بحران قرار دارند نیز تهدید می کند. امیدواریم همه طرفها در منطقه و جهان که این همکاری به سود آنان است ، حساسیت لازم را در این باره نشان دهند و هرچه زودتر در این تلاشها مشارکت کنند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۱ ۲۱ مرداد ۱۳۹۴
تا حالا فکر می کردید اسلامیند؟
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۲۰:۱۴ ۲۱ مرداد ۱۳۹۴
آخه کی این همه نظرو میخون که منتشر میکنین.دیگه معلومه که داعش اسلامی نیست.
Iran (Islamic Republic of)
هدی
۱۴:۰۸ ۲۱ مرداد ۱۳۹۴
سندی برغیراسلامی بودن داعش:ثُمَّ أَنتُمْ هَٰؤُلَاءِ تَقْتُلُونَ أَنفُسَكُمْ وَتُخْرِجُونَ فَرِيقًا مِّنكُم مِّن دِيَارِهِمْ تَظَاهَرُونَ عَلَيْهِم بِالْإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ وَإِن يَأْتُوكُمْ أُسَارَىٰ تُفَادُوهُمْ وَهُوَ مُحَرَّمٌ عَلَيْكُمْ إِخْرَاجُهُمْ ۚ أَفَتُؤْمِنُونَ بِبَعْضِ الْكِتَابِ وَتَكْفُرُونَ بِبَعْضٍ ۚ فَمَا جَزَاءُ مَن يَفْعَلُ ذَٰلِكَ مِنكُمْ إِلَّا خِزْيٌ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا ۖ وَيَوْمَ الْقِيَامَةِ يُرَدُّونَ إِلَىٰ أَشَدِّ الْعَذَابِ ۗ وَمَا اللَّهُ بِغَافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ [٢:٨٥]﴿البقرة: ٨٥﴾
ولی بازهم شما (به همان خوی زشت گذشته)می باشید که خون یکدیگر را می ریزید و گروهی ازخودتان را از دیارخود می رانید و در بدکرداری و ستم بر ضعیفان پشتیبان یکدیگر هستید وچون اسیرانی بگیرید به فدیه آنها را آزاد می کنید درصورتی که(به حکم تورات)اخراج کردن آنها (چه برسد به قتل آنها)محققا برشما حرام شده است.چرا برخی احکام تورات (که به نفع شماست)ایمان می آورید وبه برخی دیگر کافر می شوید؟پس جزای هرکس از شما که چنین کند جز ذلت و خواری در زندگی این جهان چیست و در روز قیامت آنها را به سخت ترین عذاب ها می برند وخدا از کردار شما غافل نیست.
After this it is ye, the same people, who slay among yourselves, and banish a party of you from their homes; assist (Their enemies) against them, in guilt and rancour; and if they come to you as captives, ye ransom them, though it was not lawful for you to banish them. Then is it only a part of the Book that ye believe in, and do ye reject the rest? but what is the reward for those among you who behave like this but disgrace in this life?- and on the Day of Judgment they shall be consigned to the most grievous penalty. For Allah is not unmindful of what ye do.
﴿٨6﴾
أُولَٰئِكَ الَّذِينَ اشْتَرَوُا الْحَيَاةَ الدُّنْيَا بِالْآخِرَةِ ۖ فَلَا يُخَفَّفُ عَنْهُمُ الْعَذَابُ وَلَا هُمْ يُنصَرُونَ [٢:٨٦]﴿البقرة: ٨6﴾
اینها همان هایی هستند که دنیا را به آخرت خریدند پس (در آخرت) عذاب آنها تخفیف نیابد وهیچکس آنها را یاری نخواهد کرد.
These are the people who buy the life of this world at the price of the Hereafter: their penalty shall not be lightened nor shall they be helped.
آخرین اخبار