مالیات‌های ناچیز علت اصلی قیمت ثابت 10 ساله سیگار

قائم مقام و معاون کل وزارت بهداشت گفت:میزان ناچیز مالیات کالاهای آسیب رسان توان ایفای نقش بازدارندگی ندارد.

ایرج حریرچی قائم مقام و معاون کل وزارت بهداشت درمان وآموزش پزشکی در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص مالیات کالاهای آسیب رسان عنوان کرد: در سال های اخیر رقم هایی که به عنوان مالیات در نظر گرفته شده است توان ایفای نقش بازدارنده را ندارند به همین دلیل به تصویب نرسیده اند.

وی افزود: در اکثر موارد مالیات های اعمال شده بر خرده فروشی نیست.در صورتی که تجربه دنیا ثابت کرده است که مالیات ها زمانی اثر گذار هستند که برای خرده فروش ها در نظر گرفته شوند یعنی در موقع فروش به مردم مالیات تعلق گیرد نه در کارخانه ها، در ایران مالیات ها در اکثر موارد بر تولید حاصل شده است.

ایرج حریرچی ضمن اشاره به روند صعودی قیمت لبنیات و ارزان شدن نوشابه ها عنوان کرد: متاسفانه شاهد هستیم که لبنیات روز به روز گرانتر می شود، در حالی که قیمت سیگار با گذشت حدود 10 سال تقریبا ثابت مانده است.

وی ادامه داد: در برخی کشورها مالیات کالاهای آسیب رسان عاید خزانه دولت و در برخی دیگر عاید وزارت بهداشت می شود.

معاون کل وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی ضمن تاکید بر تاثیر مالیات در کاهش مصرف کالاهای آسیب رسان اظهار کرد: وزارت بهداشت با مالیات کالاهای آسیب رسان به دنبال درآمد نیست در واقع این مالیات ها اگر نفع اقتصادی برای حوزه بهداشت و درمان داشته باشند،آن منفعت کاهش هزینه های ناشی از بیماری ها است.

وی همچنین گفت: در دنیا ثابت شده است که افزایش مالیات بر سیگار باعث کاهش مصرف آن می شود که در نتیجه کاهش آمار سرطان ریه و بیماری های ریوی را به دنبال خواهد داشت. 

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار