در نشست هفتگی سخنگوی وزارت ارشاد؛

پاسخ نوش‌آبادی به اظهارات ایوبی پیرامون بهمن قبادی و ابهامات توقیف «9 دی»

سخنگوی وزارت ارشاد در خصوص مسائل مختلفی که یکی از آنها رسیدگی به جرم رسانه‌ها است سخن گفت.

به گزارش خبرنگار  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ جلسه نشست هفتگی سخنگوی وزارت ارشاد در ساختمان شورای فرهنگ عمومی برگزار شد.

در این جلسه پس از تلاوت آیاتی چند از قرآن حسین نوش‌آبادی سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای قرائت گزارش و پاسخ به سوالات خبرنگاران در جایگاه حاضر شد.

حسین نوش‌آبادی پس از تبریک دهه کرامت بیان کرد: از 25 مرداد تا چهارم شهریور به مناسبت دهه کرامت و جشنواره امام رضا (ع) برنامه‌های متنوعی از طرف بنیاد امام رضا (ع) تحت عنوان جشنواره رضوی برگزار می‌شود که در بخش‌های مختلف فرهنگی-هنری، علمی-پژوهشی و بین الملل است و با مشارکت ده‌ها هزار نویسنده و ادیب و شاعر از 31 استان کشور و 77 کشور جهان برگزار می‌شود. جشنواره در نوع خود بی‌نظیر است و گام موثری در تبلیغ دیپلماسی جمهوری اسلامی محسوب می‌شود.

وی در خصوص سوالی مبنی بر تخلفات روزنامه «9دی» و ابراز بی‌اطلاعی حمید رسایی از ابلاغیه وزارت ارشاد گفت: شورای عالی امنیت ملی در خصوص مسائل هسته‌ای کشور و نحوه انعکاس آنها ابلاغیه‌ای به وزارت ارشاد ارسال کرده است که وزارت ارشاد هم آن را به تمام مطبوعات و نشریات خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری و سایت‌ها ابلاغ کرده است. روزنامه نه دی در هیئت نظارت بر مطبوعات مورد بررسی قرار گرفته و تخلف آن مغرض شده است اینکه مسئول این نشریه می‌گوید ابلاغیه‌ای صادر نشده، دروغ است. چون وزارت ارشاد این ابلاغیه را به تمام نشریات و پایگاه‌های خبری ارسال کرده اینکه این نشریه نادیده گرفته و یا نپسندیده است و آن را اجرا نکرده باید در دادگاهی که پرونده در آن مورد بررسی قرار می‌گیرد مطرح شود.

وی در خصوص صندوق اعتباری هنرمندان، نویسندگان و روزنامه نگاران اظهار داشت: اتفاق خوبی در دولت یازدهم افتاد این بود که صندوق با ظرفیت و مدیریت جدید و امکانات بخش غیردولتی آغاز به کار کرده است. در سال گذشته بیش از 1700 نفر عضو این صندوق شده‌اند که البته این تعداد پس از پالایش این صندوق بوده است چون در گذشته با ثبت‌نام و عضوگیری بی‌رویه صندوق اعتباری هنرمندان از لیست افرادی که واجد شرایط عضو شدن نبودند پر شده بود و با پالایش جدید تا پایان سال 93 تعداد اعضا به 18 هزار نفر رسید که پیش‌بینی می‌شود تا نیمه اول سال 94 این رقم به 40 هزار نفر عضو برسد.

سخنگوی وزارت ارشاد ادامه داد: تا کنون 5هزار و 41 نفر خانم هنرمند، روزنامه نگار و نویسنده که 31 درصد اعضا را تشکیل می‌دهند عضو این صندوق شدند و 12 هزار 416 نفر آقا که 69 درصد اعضای صندوق را تشکیل می‌دهند عضوگیری شدند که تحصیلات اعضا در مقاطع دکتری 14 درصد، کارشناسی ارشد 38 درصد، کارشناسی 12 درصد، فوق دیپلم 27 درصد و دیپلم 9 درصد است و اعضای اعتباری هنر این رتبه‌های علمی و نسبت‌های جمعیتی را دارند.

سخنگوی ارشاد تصریح کرد: وزارت ارشاد امیدوار است با توجه به اعمال سیاست‌های جدید در آینده کسانی که از هویت فرهنگی هنری و روزنامه‌نگاری برخوردارند در این صندوق عضو شوند چون اعتقاد داریم هیچ نویسنده هنرمند، روزنامه‌نگار و خبرنگاری نباید از بیمه تامین اجتماعی و تکمیلی محروم باشد و دغدغه فکری و ذهنی داشته باشد چون باید امکانات در شان این افراد تهیه شود.

وی در خصوص سوال یک خبرنگار مبنی بر اظهارات رئیس سازمان سینمایی در خصوص بهمن قبادی و کنسرت‌ها بیان کرد: جزئیات سخنان آقای ایوبی را در مورد بهمن قبادی باید از خود ایشان بپرسید ولی در کل سیاست وزارت ارشاد این است که هنرمندان نویسندگان و نخبگانی که به هر دلیلی فاصله گرفتند و جرایم سیاسی و امنیتی ندارند را جذب کنیم و از آنها در صورت تمایل به خدمت در نظام جمهوری اسلامی استفاده کنیم. اگر این افراد سابقه اقدامات ضد ایرانی و بر علیه جمهوری اسلامی نداشته باشند و در سابقه آنها ارتباط با افراد معاند وجود نداشته باشد طبیعی است که راه برای فعالیت آنها در کشور باز است چون دوری بسیاری از هنرمندان ازروی دشمنی و عناد علیه کشور نیست.

سخنگوی وزارت ارشاد در مورد تفاهم‌نامه ناجا و وزارت ارشاد اسلامی در خصوص همکاری با اجرای کنسرت موسیقی و برنامه‌های هنری گفت: یک پیش‌نویس اولیه برای همکاری بین ارشاد و نیروی انتظامی تنظیم شده اما پیش‌نویس هنوز نهایی نشده چون اشکالاتی در این پیش‌نویس وجود دارد و در پی آن مذاکرات و ملاقات‌هایی با مسئولان نیروی انتظامی انجام شده که در صورت رفع اشکالات بتوانیم یک شیوه نامه اجرایی را به تصویب و امضا برسند در اجرای کنسرت‌های موسیقی سه نهاد ناجا قوه قضاییه و وزارت فرهنگ ارشاد اسلامی نقش دارند که اگر نقش بدل همدیگر را ایفا نکنیم و به جای همدیگر تصمیم گیری نکنیم می‌توانیم این سه نهاد به جایی برسیم که کنسرت یا برنامه هنری لغو نشود اما نقش صدور مجوز، حاکمیت و قانونی است و فقط متعلق به وزارت ارشاد بوده و هست و سایر نهادها باید در زمینه اجرای‌ آن همکاری کنند.

نوش‌آبادی در خصوص کلیپ‌های غیرمجاز که در فضای مجازی منتشر می‌شود گفت: هر نوع کار هنری اعم از ساخت کلیپ‌های موسیقی و صوتی باید فرایند قانونی طی کند در صورت طی شدن مراحل قانونی اثر هنری مجاز به انتشار است اما با کلیپ غیرمجاز و اثر هنری که مراحل قانونی را طی نکرده است به عنوان تخلف برخورد قانونی واجب می‌شود.

وی در پاسخ به سوال یک خبرنگار در خصوص تسهیلات صندوق اعتباری هنرمندان بیان کرد: تمام کسانی که عضو صندوق اعتباری هنرمندان هستند، ممکن است از تسهیلات و امکانات صندوق استفاده نکنند. همان طور که بارها گفته شده در خصوص خبرنگاران و روزنامه‌نگاران سازمان‌های خبری باید آنها را تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار دهند و وزارت ارشاد حمایت خود را خواهد داشت اما ممکن است برخی از هنرمندان و نویسندگان نیازی به استفاده از تسهیلات صندوق نداشته باشند و صرفا عضو آن باشند.

سخنگوی وزارت ارشاد در خصوص تبلیغات غیر مجاز ماهواره‌ای فیلم‌های سینمایی اظهار داشت: از زمانی که رسانه ملی با تخفیف بسیار ویژه 95 درصدی پخش تیزر فیلم‌های سینمایی را برعهده گرفته است هر گونه سفارش تبلیغ شبکه ماهواره‌ای معاند با جمهوری اسلامی تخلف محسوب می‌شود و با آن برخورد خواهد شد چون در گذشته بهانه این بوده است که رسانه ملی همکاری نمی‌کند ولی در حال حاضر با این حمایت ویژه عذری برای تبلیغ ماهواره‌ای فیلم‌ها باقی نمی‌ماند البته برخی از شبکه‌های ماهواره‌ای بدون هماهنگی و اجازه عوامل به تبلیغ فیلم‌های ایرانی، سریال‌ها و آثار موسیقی می‌پرداختند که صاحب اثر هیچ اطلاعی از آن ندارد، که در این صورت با شکایت صاحب اثر موضوع پیگیری خواهد شد.

نوش‌آبادی در خصوص قطعه «عرب‌کش» که در فضای مجازی منتشر شده پاسخ داد: سیاست‌ وزارت ارشاد همبستگی ملی و اتحاد بین اقوام مختلف ایرانی است هر کسی به هر روشی بخواهد این اتحاد و همبستگی را مخدوش کند نه تنها مورد حمایت نیست بلکه با آن برخورد خواهد شد و وزارت ارشاد هیچ‌وقت مجوز چنین اقداماتی را به هیچ کس نمی‌دهد.

وی در خصوص تخلفات فضای مجازی بیان کرد: شورای عالی فضای مجازی از چندین عضو تشکیل شده که نمایندگان وزارت کشور، وزارت اطلاعات و ارتباطات و نماینده‌ وزارت ارشاد در آن حضور دارند، تعیین اقدام مجرمانه سایت‌ها و خبرگزاری‌ها در این کمیته بررسی می‌شود و در صورت محرز شدن جرم با آن برخورد می‌شود.

نوش‌آبادی در خصوص مناسبت‌های فرهنگی کشور و برنامه‌های مناسب با آنها توضیح داد: در کشوری مثل ایران که اکثر هفته‌ها و روزها با مناسبت‌ها مختلف برنامه‌ریزی می‌شوند نشان دهنده ظرفیت بالای فرهنگی ما است. هفته دولت، دهه کرامت، هفته دفاع مقدس، روز خبرنگار و یا مناسبت‌های دیگر بهانه‌ای برای پرداختن به موضوع است. در خصوص هفته دفاع مقدس هم نا‌م‌گذاری این هفته یادآوری حماسه‌ها و دلاوری‌های مردم ایران که باعث امنیت و استقلال کشور شده است خواهد بود و باید طبق برنامه‌های گذشته، جشنواره‌های مختلف دفاع مقدس در تهران و استان‌ها برگزار شود. موزه دفاع مقدس هم به اجرای فعالیت‌های این حوزه کمک می‌کند.

وی در خصوص بازسازی تئاتر شهر گفت: تابستان آخرین فرصت بازسازی این مکان فرهنگی است در راه بازسازی به موقع آن مشکلاتی مثل تعلل پیمانکار و مشکلات مالی وجود داشت اما در هفته دولت مقرر شده است فاز اول به بهره‌برداری برسد و تا پایان تابستان کل مجموعه برای جشنواره تئاتر فجر آماده شود، در صورتی که پیمانکار نتواند تا آخر تابستان مجموعه را تکمیل شده تحویل دهد ضمن پرداخت خسارت باید از کار برکنار شود ولی خوشبختانه در حال حاضر به طور شبانه‌روز و بی‌وقفه مشغول کار در این مجموعه هستند.

نوش‌آبادی در پاسخ به سوالی مبنی بر اتحادیه موسسات قرآنی گفت: اقدام بسیار شایسته وزارت ارشاد از چند سال گذشته تاسیس معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد بوده است. سازمان اوقاف و امور خیریه نیز به خاطر وظیفه‌ای که دارد با این موضوع مرتبط است و همکاری می‌کند و وزارت ارشاد با تاسیس این معاونت به رسالت مهم خود پرداخت و می‌بینید که ده‌ها جشنواره قرآن و صدها مسابقه قرآنی ملی و بین‌الملل برگزار می‌شود اما هنوز به ایده‌آلی که رهبر انقلاب مد نظر دارد نرسیده‌ایم.

وی در خصوص نمایشگاه کتاب و انتقال آن به موزه دفاع مقدس گفت: از اقدامات شهرداری تهران تشکر می‌کنم که در این زمینه بر اساس وظایف خود فعالیت مطلوب را دارد به احتمال زیاد نمایشگاه کتاب سال آینده در باغ موزه دفاع مقدس برگزار می‌شود.

پروژه شهر آفتاب که در نزدیکی حرم امام راحل است می‌تواند ظرفیت فعالیت‌های نمایشگاه‌های فرهنگی و هنری را تامین کند اما به نظر نمی‌آید که سرعت بهره‌برداری تا نمایشگاه کتاب کافی باشد اما با توجه به اینکه از نظر نمایشگاهی فقیر هستیم فضای شهر آفتاب در آینده کمک زیادی به اقدامات فرهنگی هنری نمی‌کند.


انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار