اختصاصی/ بعد از گذشت 4 سال؛

سريال تکراري شربت ترياک همچنان ادامه دارد

سريال تکراري و دنباله دار شربت ترياک بعد از گذشت 4 سال آنقدر با فراز و نشيب هاي مختلف روبرو شد تا مشتاق ترين مخاطبانش را هم از دست داد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران؛ سريال تکراري شربت ترياک سکانس پاياني ندارد و تجربه 4 ساله متوليان درمان اعتياد در کشور حاکي از نافرجام بودن اين طرح است.
شربت ترياک،‌ نامي که مسئولان ستاد مبارزه با مواد مخدر از بيم واکنش هاي تند برخي کارشناسان هنوز نام آن را به جرات بر زبان نمي رانند و آنرا با نام يکي از داروهاي ترک اعتياد مي خوانند.

وزارت بهداشت که پس از مطرح شدن اين طرح در دولت نهم به عنوان محور اصلي مخالفت وارد عمل شد باعث شد اجراي اين طرح به تعويق بيفتد و از همان زمان بود که جريان دستورها تهديدها،‌خواهيش ها،‌تضمين ها و انتقادهاي تند و مستقيم آغاز شد و سرانجام وزارت بهداشت رضايت داد تا اين طرح به مرحله اجرا در بيايد.

*برخي از مراکز توزيع شربت ترياک مجوز ندارند

آذرخش مکري مجري طرح شربت ترياک با انتقاد از اينکه هنوز برخي از مراکز توزيع شربت ترياک مجوز ندارند و اين مشکل بايد سامان يابد اظهار داشت: يکي از نکات مثبت شربت ترياک اين است که معتادان به مواد افيوني خيلي راحت به مصرف اين ماده گرايش پيدا مي کنند و چون شناخت خوبي از اين دارو دارند با مصرف آن احساس رضايت مي کنند.

وي با تاکيد بر اينکه تنظيم دوره مصرف شربت ترياک آسان است افزود: طول عمر،‌ خواص ماده و عوارض اين ماده خيلي شبيه به ترياک است و به همين علت اکثر معتادان با آن آشنا هستند ضمن آنکه عوارض جانبي متادون مثل خواب آوري را ندارد.

*عرضه شربت ترياک در سطح جامعه نگران کننده است

رشيدي کارشناس اعتياد با بيان اينکه ممکن است شربت ترياک بدست افرادي بيفتد که براي درمان از آن استفاده نمي کنند و صرفا به منظور تفريح و تفنن به آن روي مي آورند گفت: مسئله نظارت بسيار دقيق در توزيع اين شرکت مي تواند اين نگراني ها را از بين ببرد.

*کلينيک هاي ترک اعتياد بايد مجوز توزيع شربت ترياک را داشته باشند

مظفري کارشناس مسائل ترک اعتياد گفت: کلينيک هايي که تجربه بيش از دو سال فعاليت در زمينه ساير درمان هاي نگهدارنده را دارند مي توانند مجوز توزيع شربت ترياک را بگيرند.

وي به نظارت وزارت بهداشت در توزيع شربت ترياک اشاره کرد و افزود: سخت کردن شرايط دادن مجوز به کلينيک ها موجب مي شود تا از توزيع نادرست اين دارو در جامعه جلوگيري شود.

هنوز شربت ترياک به عنوان دارو در فارماکوپه ايران ثبت نشده و اگر فردي بخواهد آنرا به عنوان دارو عرضه کند بايد مراحلي را که وزارت بهداشت براي ثبت آن اعلام مي کند طي کند تا مانند هر داروي ديگري نتايج اثربخشي آن در يک جمعيت مشخص و عوارض جانبي آن و مراحل توليدش به روشني درج شود.

*شربت ترياک تلخ است

م-س،‌يکي از افرادي که براي ترک اعتياد از شربت ترياک استفاده مي کند گفت: شربت ترياک مزه تلخي دارد و با خوردن آن حالت تهوع به انسان دست مي دهد اما عوارض آن نسبت به ماده مخدر ترياک کمتر است.

*شربت ترياک گاهي هست و گاهي نيست

الف-ل، يکي از مشتريان شربت ترياک است که مي گويد پيدا كردن اين شربت کار دشواري است و بايد براي پيدا کردن آن شهر را زير پا گذاشت.

*شربت ترياک بازار توزيع کنندگان مواد مخدر را کساد مي کند

س-ش، مي گويد اگر دولت به صورت حساب شده شربت ترياک را در اختيار مصرف کنندگان و معتادان قرار دهد پس از يک دوره کوتاه مدت توزيع کنندگان مواد مخدر مجبور به عقب نشيني هستند اما متاسفانه اين کار در کشور اجرا نمي شود. توزيع شربت ترياک در کشور طرح قابل قبول و خوبي بود اما ناموجود بودن اين دارو موجب مي شود تا معتادان از درمان اعتياد با ماده شربت ترياک نااميد شده و رويه سابق خود را در پيش گيرند،اميدواريم مسئولان کشوري با اتخاذ تصميم هاي به جا و به موقع نسبت به توزيع اين دارو هرچه سريع تر اقدام کنند./ل
گزارش از سميه زرچيني
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار