بازار فرآورده‌های نفتی رنگ باخته است/ ارتقای کیفیت محصولات در کنار رقابت سالم

رئیس هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی، با اشاره به اینکه بازار منطقه‌ای و جهانی بیش از این کشش خرید محصولات را ندارد گفت: هم‌اکنون به دلیل مازاد انواع فرآورده‌های نفتی این بازار حال خوشی ندارد.

بازار فرآورده‌های نفتی رنگ باخته است/ ارتقای کیفیت محصولات در کنار رقابت سالمفرزان گلچین رئیس هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از صادرات 26 میلیارد دلار انواع محصولات نفت وگاز و پتروشیمی در کشور خبر داد و گفت: این اتحادیه سعی بر این دارد در کنار افزیش تولید صادرات خود را نیز ارتقا دهد.

وی افزود: شرایط بازار منطقه‌ای و جهانی بیش از این کشش خرید محصولات را ندارد چرا که در حال حاضر انواع فرآورده‌های مازاد در دنیا وجود دارد که این مازاد به دلیل مسائل تحریمی و سایر موانع بوده است.

گلچین ادامه داد: محصولات در حوزه خلیج فارس و منطقه باعث شده که این فرآورده‌ها از نظر قیمت شکفتگی بالی گذشته را نداشته باشد اگر به صورت همسان نگاه کنیم و قیمت‌ها را تخفیف دهیم باز هم بازار کشش پذیرش این محصولات را ندارد بنابراین رسیدن به مرحله افزایش تولید به سادگی امکان پذیر نیست.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه صادر کنندگان فرآورده‌های نفتی ادامه داد: با توجه به شرایط موجود و عدم استقبال از کالاهای تولید موانع صادراتی بیشتر شده است که از جمله آنها بحث قیمت است که بخش خصوصی تمایل دارد در صادرات فرآورده‌های نفتی حضور پیدا کند.

گلچین تاکید کرد: مشکل قیمت را باید وزارت نفت و شرکت ملی براساس شرایط خلیج فارس برطرف نماید که در این زمینه بایستی مهندسی معکوس قیمت انجام شود و این مهندسین حاشیه سود معقول بخش خصوصی در نظر گرفته شده و در حال حاضر قیمت فروش قابل رقابت نیست.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه صادر کنندگان فرآورده‌های نفتی در خصوص نرخ‌گذاری خوراک پتروشیمی گفت: قطعا نرخ خوراک گازی پتروشیمی برای یک بازه زمانی 5 تا 10 ساله باید اتفاق بیافتد چرا که در این صورت هم تولیدکننده و هم کسانی که می‌خواهند وارد عرصه سرمایه‌گذاری شوند دچار تنش قیمت در خوراک نمی‌شوند.

وی گفت: نخستین شاخص محصولات ارائه قیمت تمام شده  خوراک در بازار است اگر در این زمینه مشکلی به وجود نیاید قطعا برای سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی تنشی به وجود نمی‌آید.

گلچین ادامه داد: سه نکته خصوصی‌سازی و رهاسازی و توانمند سازی در اصل 44 مورد تاکید قرار گرفته است در حال حاضر واحدهای تولید متوسط در کشور مشغول به فعالیت هستند که اگر از نظر قیمت خوراک و دانش فنی حمایت شوند می‌توانیم کیفیت محصولات تولیدی را در راستای توانمندسازی ارتقا دهیم  به گونه‌ای که کیفیت کالاهای تولیدی به سطح استاندارد جهانی برسد که در این صورت در ارائه کالا به همسایگان دچار دغدغه کیفیت نخواهد شد.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی با اشاره به اینکه بازار فرآورده‌های نفتی هم اکنون بازار مناسبی نیست گفت: این اتحایه در پی گشودن درهای بسته است که سعی می‌کند موانع موجود در بازار صادرات را از سر راه بردارد. 

وی تاکید کرد: در حال حاضر وضعیت جهان به صورتی است که فرآورده‌های نفتی به سمت غرب حرکت می‌کنند و این یک فرصتی را ایجاد می‌کند برای رسیدن به بازار هدف باید تلاش را دو چندان کرد که تنها راه برون رفت از این موانع ارتقای کیفیت است.

انتهای پیام/ 
برچسب ها: صادرات ، تحریمی ، نفت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار