ناگفته هایی از برنامه تلگرام

این روز ها همه ما یک گوشی هوشمند داریم که به اینترنت وصل است و صبح تا شب وقت زیادی در جوامع مجازی و برنامه های پیام رسان صرف می کنیم.

به گزارش دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ آمار های شرکت های بزرگ مخابراتی در دنیا نشان می دهد که بیشتر درآمد آن ها از فروش اینترنت به مشترکان خود تامین می شود و دیگر کمتر کسی است که فقط از طریق تفلن و به روش های سنتی با دوستان و آشنایان خود در تماس باشد.

کشورهای اروپایی (ایتالیا، اسپانیا، آلمان، فرانسه و بریتانیا که گروه EU5 را تشکیل داده‌اند) سالانه از اینترنت موبایلی درآمدی بالغ بر 92 میلیارد یورو کسب می‌کنند.

ناگفته هایی از برنامه تلگرام

 پیش‌بینی شده است که در سال 2017 میلادی کشورهای عضو EU5 از خدمات اینترنت موبایلی درآمد خود را با رشد دو برابری به بیش از 230 میلیارد یورو برسانند. این رقم نشان می‌دهد که درآمد این کشورها از بخش یاد شده، رشد سالانه 25 درصدی را دنبال می‌کند که این رقم از رشد درآمد حاصل از ارایه خدمات موبایلی در آمریکا و چین هم بیشتر است. در این بین برنامه های پیام رسان نیز رشد و توسعه بسزایی داشته اند و برنامه های زیادی با قابلیت های مختلف در بازار های جهان ارائه شده است.

ورود تکنولوژی به هر کشوری، باید حداقل همزمان با شروع فرهنگ سازی برای استفاده از آن باشد و تاخیر در این فرهنگ سازی و اطلاع رسانی باعث بروز مشکلاتی در جامعه می شود. برای مثال شرکت هایی وجود دارند که با استفاده از این برنامه ها به ارسال هرز نامه و پیام های تبلیغاتی که مشترکان تمایلی به دریافت آن ها ندارند می پردازند و موجب سلب رضایت کاربران از این برنامه ها می شوند. در این بین بعضی از این برنامه ها در کشور ما محبوبیت خاصی بین کاربران اینترنت پیدا کرده اند که یکی از این برنامه ها، تلگرام است.

ناگفته هایی از برنامه تلگرام


تلگرام برنامه ای است که با استفاده از آن می شود به دوستان و آشنایان خود پیام های متنی، صوتی و تصویری ارسال کرد. همچنین می شود با تشکیل گروه های تلگرامی به بحث و تبادل نظر و اطلاعات به صورت جمعی پرداخت. از دیگر خصوصیات این پیام رسان، می شود به کد باز بودن این برنامه اشاره کرد. این که کد نوشته شده برنامه در اختیار دیگران باشد، کمک بسیاری به رشد و توسعه یک برنامه می کند که دلیل این امر را با یک مثال توضیح می دهیم.

 فرض کنید شما یک برنامه نویس بسیار حرفه ای هستید و برنامه ای بسیار قوی و حرفه را نوشته اید. اما هر چقدر هم که حرفه ای و خلاق باشید، باز هم برنامه شما نقص هایی خواهد داشت که دیگران آن ها را کشف می کنند و به شما اطلاع می دهند. حال اگر تعداد کاربران برنامه شما زیاد شود شما وقت نخواهید کرد که تمام امکانات و پیشنهادات کاربران خود را در برنامه اعمال کنید. حال تصور کنید کد برنامه خود را در اختیار همگان قرار داده اید. برنامه نویسان زیادی که از برنامه شما استفاده می کنند، با خواندن نظرات دیگران به توسعه برنامه شما کمک می کنند. برای مثال برنامه ای که شما فقط به زبان انگلیسی نوشته اید را ترجمه می کنند و با زبان محلی خود ارائه می دهند. برنامه تلگرام نیز از این قاعده مستثنا نیست و توسعه دهندگان در سراسر دنیا به رشد و توسعه این پیام رسان کمک می کنند.

این برنامه محبوبیت بسیاری بین کاربران پیدا کرده است و این امر باعث شده تا 30.8% از ترافیک این پیام رسان از ایران باشد. کشور روسیه با 8.6% بعد از ایران در رتبه دوم و برزیل با 5.7% در رتبه سوم قرار دارند.

8  صبح خ.مومنی
از دلائل محبوبیت این برنامه می شود به سرعت بالا، رابط کاربری خوب و قابلیت استفاده از ربات ها اشاره کرد. پیام رسان تلگرام به کاربران خود این اجازه را می دهد تا با نوشتن چند خط کد، اقدام به ساخت یک ربات تلگرامی کنند و آن ها را برای استفاده در اختیار دیگران قرار دهند. اما ربات تلگرامی چیست؟ بر اساس تعریف سایت تلگرام (Telegram.org) ربات ها حساب هایی هستند که برای پاسخگویی خودکار به پیام ها طراحی شده اند و کاربران می توانند با ارسال پیام های نوشتاری در چت خصوصی و یا گروه ها، با آن ها تعامل داشته باشند. بر اساس اطلاعات ثبت شده در این سایت، ربات ها می توانند فعالیت های زیر را انجام دهند:

*  سازگاری با دیگر خدمات یک ربات می تواند به صورت کنترل شده نظر یا Comment ارسال کند. و می تواند زمانی که در یک سایت تعریف شده برای آن ربات، تغییری رخ می دهد به توسعه دهنده یا کاربران خود اعلام کند.

* ابزار های سفارشی بسازد  یک ربات ممکن است به شما اطلاع رسانی کند، برای مثال اعلام وضعیت آب و هوا، ارسال ترجمه متن و لغت و یا هر سرویس و ابزاری که برایش تعریف شده باشد.

* ساخت بازی های تک نفره و گروهی ربات می تواند بازی شطرنج و چکرز با شما انجام دهد و می تواند به عنوان میزبان در بازی های مسابقه ای باشد.

*ساخت خدمات اجتماعی  یک ربات می تواند به افرادی که یک موضوع خاص را جستجو می کنند و به آن علاقه دارند متصل شود و به تبادل اطلاعات بپردازد.

در اینجا این سوال پیش می آید که ربات های تلگرامی تا چه میزان قابل اعتماد هستند که در ادامه به آن می پردازیم. برای پاسخگویی به این سوال، باید بدانیم که به صورت کلی یک ربات چطور کار می کند. بر اساس اظهارات تلگرام، ربات ها حساب هایی هستند که احتیاجی به ثبت شماره برای فعال سازی ندارند و این حساب ها تنها با کد هایی که برایشان نوشته شده و در یک سرور میزبانی می شوند کار می کنند.

 نکته جالبی که باید به آن اشاره کرد، نحوه کد گذاری پیام های ارسال شده و دریافت شده بین کاربران و ربات ها است. سرور های تلگرام خودشان به صورت خودکار این کار را انجام می دهند. در ادامه باید گفت که برای ربات ها چند دستور پایه و جهانی وجود دارد:

start/ که برای شروع ارتباط با ربات است و در واقع ربات با این دستور روشن می شود و منتظر دستور بعدی می ماند.

help/ با این دستور، ربات دستورالعمل های نوشته شده برای استفاده را به کاربر ارسال می کند.

Setting/ در صورت وجود، کاربر می تواند با این دستور تنظیمات دلخواه نظیر زبان، نحوه ارسال اعلانات و دیگر تنظیمات را انجام دهد.

در ادامه برای جواب به سوال بالا باید رجوع کنیم به شرایط استفاده و حریم خصوصی ربات های تلگرام. نکته ای که در اینجا باید به آن اشاره کنیم ، این است که ربات ها برای فعالیت از قوانین پایه ای که در ذیل به آن ها اشاره می شود پیروی می کنند و به هیچ وجه نمی توانند خارج از آن ها عمل کنند:


 8  صبح خ.مومنی

ربات ها فقط زمانی شروع به فعالیت می کنند که یکی از پیام های بالا و پیام های تعریف شده برای آن ها که با "/" آغاز می شوند، ارسال گردند.

* پیغام هایی که با " @ "  یک ربات را صدا می کنند.

پاسخ به پیام های ربات.

با توجه به مطالب بالا و دیگر مطالب درج شده در سایت تلگرام، به چند نکته می رسیم:

آن ها هرگز به شماره تلفن های شما، عکس ها و مصالب خصوصی شما دسترسی ندارند.

در صورتی که این ربات ها قابلیت دستیابی به اطلاعات شخصی شما را داشتند شرکت تلگرام فورا جلوی فعالیت آن ها می گرفت و سرور ربات ها را از دسترس خارج می نمود.

شما هم لطفا تجریبات خود را در رابطه با استفاده از این ربات ها و برنامه های پیام رسان برای ما ارسال نمایید.

گزارش: مجتبی غنی دل

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
یه نفر
۲۰:۰۴ ۰۵ آذر ۱۳۹۶
یکم با تکنولوژی آشتی کنین . دنیا در آستانه تحول فناوریه اگر با همه چیز خصمانه برخورد کنین خیلی زود اختلاف ما با کشورها زیاد خواهد شد و در آینده که دنیا در شهرهای هوشمند در حال زندگی هستن ما هنوز گیر ترافیکهای شهری موندیم و یه عده هنوز دنبال دشمن میگردن و این درحالی خواهد بود که ما در مقابل دنیا شبیه غارنشینان خواهیم ششد . حالا اگر دوست دارید صاحب و سازنده فناوری باشید اول باید وارد جریان شوید بعد کم کم چیزی بسازید که خواهان داشته باشه .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۰۹ ۲۱ خرداد ۱۳۹۵
تلگرام پدیده ای سوشیال مدیا ی قرن هست که بخوبی با کاربرانش ارتباط بسیار خوبی برقرار کرده و روز به روز توسط توسعه دهنگان داره پیشرفت میکنه و خواسته های کاربرانشو براورده میکنه
این موضوع که بعضی میگن هک کردم هک شدم فقط جهت اطلاع شرکت تلگرام به هر کسی که بتونه تلگرام هک کنه 1000000000 جایزه نقدی میده ولی هنوز هیچ کسی نتونسه این اطلاعیه تو سایت رسمی تلگرام موجوده میتونید ببینید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۹ ۰۴ دی ۱۳۹۴
من از ارسال گزارش ها و خبر های روز به روزتان راضی هستم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۹ ۱۲ آبان ۱۳۹۴
بیزارم از چیزی که فرهنگ و ارزش های یک ملت رو داره تخریب میکنه....به هیچ قیمتی تلگرام نصب نمیکنم چیزی که بنیان خانواده ها رو نابود کرده.. حتی اگه واسه خوندن خبرهای این باشگاه باشه
-
ناشناس
۱۳:۱۱ ۳۰ مهر ۱۳۹۴
تلگرام خطر ناک است.
Iran (Islamic Republic of)
زهرا
۱۳:۴۲ ۰۱ شهريور ۱۳۹۴
ربات های تلگرام واقعا خوبن ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۵ ۳۰ مرداد ۱۳۹۴
بهترین راه استفاده ارنرم افزار ایرانی بیس فون است وواقعادجواب داد
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۱۲:۳۵ ۳۰ مرداد ۱۳۹۴
تا اونجایی ک من میدونم بعضیاشون هک میکنن گوشیارو چون مال من یبار هک شده بود ولی چیزی نداشتم
Iran (Islamic Republic of)
...
۱۱:۴۱ ۳۱ مرداد ۱۳۹۴
ربات های تلگرام حتی به اطلاعاتی که به تلگرام دادید دسرتسی ندارند. چه برسه ب خارج ازاپلیشن تلگرام!
Iran (Islamic Republic of)
مجید
۱۱:۰۹ ۳۰ مرداد ۱۳۹۴
صلب یا سلب؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
سیدالحسنی
۱۰:۰۸ ۳۰ مرداد ۱۳۹۴
این که : آن ها هرگز به شماره تلفن های شما، عکس ها و مصالب خصوصی شما دسترسی ندارند.در صورتی که این ربات ها قابلیت دستیابی به اطلاعات شخصی شما را داشتند شرکت تلگرام فورا جلوی فعالیت آن ها می گرفت و سرور ربات ها را از دسترس خارج می نمود.
پذیرفتنی نیست چون آنان دنبال جاسوسی هستند و اصل بنای آنها بر این نهاده شده است شاید مزایای دیگری هم داشته باشند اما احتیاط شرط اول عقل است ... کو گوش شنوا .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۶ ۳۱ مرداد ۱۳۹۴
احتیاظ شرط عقله،صحیح! اما اینکه بگوئیم :"پذیرفتنی نیست چون آنان دنبال جاسوسی هستند و اصل بنای آنها بر این نهاده شده است شاید مزایای..." صحیح نیست! علت این شک بی دلیل شما بر چیست؟ ربات های تلگرام به اطلاعات شما دسترسی ندارند. خود من یک توسعه دهنده هستم و ربات های زیادی ایجاد کردم. نهایت دسترسی بات ها به آیدی شماست. والسلام
Iran (Islamic Republic of)
جوان ایرانی
۱۹:۴۱ ۲۹ مرداد ۱۳۹۴
تلگرام شاید خیلی خوب باشه برای انتقال اطلاعات بخاطر سرعتش ولی رباتهای +18 واقعا خانمان سوزن چون شما حتی با اینترنت 2G میتونید دسترسی داشته باشید
به مطالب واقعا ................
نمیدونم چقدر هزینه لازمه تا یک نرافزار مثله تلگرام بسازن ولی ارزش داره ، فقط بلدن فیلتر کنن بله فیلترینگ یکی از راهکارهاست لطفا پیگیری کنید ، نمیخوام پیاممو نشر بدین فقط پیگیری کنید ممنون.
آخرین اخبار