با نخستین دروازه‌بان برنده توپ طلا آشنا شوید + عکس

درواز‌ه‌بان تیم ملی شوروی سابق در سال1963 برنده توپ طلا شد و این رکوردی است که هیچ دروازه‌بان دیگری قادر به شکستن آن نشده است.

به گزارش خبرنگار حوزه فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان: لئو ایوانوویچ‌ یاشین که بیشتر با نام لئو‌یاشین آن را می‌شناسند توانست در سال 1963 برنده توپ طلا شود و این نخستین بار بود که یک دروازه‌بان موفق به این کار می‌شد و تا به حال هیچ دروازه‌بان دیگری نتوانسته این رکورد را جا به جا کند.

با نخستین دروازه‌بان برنده توپ طلا آشنا شوید

 یاشین متولد 22 اکتبر 1929 در شهر مسکو اتحاد جماهیر شوروی است.
 
 وی که در خانواده‌ای ضعیف متولد شده بود در سن دروازه سالگی در یک کارگاه آهنگری مشغول به کار شد و تا سن پانزده سالگی‌ در آن کارگاه کار می‌کرد.
 
یاشین که علاقه زیادی به فوتبال داشت در سن پانزده سالگی کار را رها کرد و به سمت فوتبال رفت و در همان سال به تیم دینامومسکو‌ به مربیگری چرنیشوف‌ پیوست.
 
یاشین تا سال 1953 جز نیمکت نشین‌ها بود و بین سال‌های 1951 تا 1953 در درون دروازه تیم هاکی روی یخ باشگاه هم ایستاد و توانست‌ با این تیم فرمان لیگ‌ هاکی روی یخ شوروی هم شدند.
 
وی در سن 23 سالگی مجوز حضور در دروازه را پیدا کرد و به جای جومیچ‌ سنگربان نخست دیناموسکو‌ لقب گرفت.
 
وی پس از یک سال حضور در دینامو به تیم ملی رسید و توانست در هشتم سپتامبر 1954 نخستین بازی ملی خود را انجام دهد.شوروی در آن دیدار توانست هفت بر0 سوئد را شکست دهد.
 
یاشین از درخشش در آن بازی به عنوان‌ دروازه‌‌بان نخست شوروی لقب گرفت و می‌توانست با این تیم در سال 1956 مدال‌ طلای المپیک ملبورن را بدست بیاورد.
 
وی دو سال پس از قهرمانی در المپیک، در سال 1958 نخستین جام جهانی خود را تجربه کرد، اگر چه شوروی در مرحله یک چهارم نهایی مغلوب سوئد میزبان شد اما یاشین به عنوان برترین دروازه‌بان جام لقب‌ گرفت.

با نخستین دروازه‌بان برنده توپ طلا آشنا شوید
 
دو سال پس از حذف‌ در مرحله یک چهارم نهایی جام جهانی نخستین دوره جام ملت‌ها اروپا برگزار شد که شوروی با سنگربان لئویاشین‌ توانست در فینال 2 بر یک  یوگسلاوی‌ را شکست دهد و قهرمان نخستین دوره این مسابقات لقب بگیرد.
 
شوروی در جام جهانی 1962 شیلی، باز هم در مرحله یک چهارم نهایی به مصاف تیم میزبان رفت و با نتیجه 2بر یک از این تیم شکست خورد ولی باز هم به عنوان برترین دروازه‌بان جام برگزیده شد.
 
اوایل دهه 60 اوج دروازه‌بانی یاشین بود و او توانست در سال 1962 به عنوان برترین بازیکن جهان توپ طلا را بدست بیاورد رکوردی که تا به حال هیچ دروازه‌بانی نتوانسته است به این افتخار نائل شود به گفته کارشناسان، دلایل انتخاب وی به عنوان برترین‌ بازیکن اروپا آن بود که شعاع حرکتی را بیش‌تر از محوطه جریمه قرار داده بود، خط دفاع تیمش را سازماندهی می‌کرد و در هنگام حمله حریف نیز به عنوان یک مدافع به کمک یارانش می‌آمد.
 
سومین حضور او در جام جهانی 1966 انگلیس در نیمه نهایی به پایان رسید، جایی که عنکبوت سیاه نتوانست از شکست 2 بر یک تیمش مقابل آلمان جلوگیری کند و در دیدار رده بندی مقابل پرتغال هم با همین نتیجه شکست خوردند تا به مقام چهارمی در جام برسند.
 
وی در سال 1970 هم به جام جهانی مکزیک رفت اما در هیچ کدام از دیدارهای شوروی مقابل حریفان به میدان نرفت و جای خود را به آنزور جوان داد.
 
 وی پس از درخشش در تیم ملی شوروی، در ژانویه 1971 در حالیکه 75 بار پیراهن تیم ملی کشورش را بر تن داشت و دراین مدت هفتاد گل هم دریافت کرد در مقابل دیدگان 104 هزار نفر از فوتبال خداحافظی کرد.
 
 یکی دیگر از نکات قابل توجه عنکبوت سیاه آن بود که در 207 بازی از 438 دیدار تیمش 47% گلی دریافت نکرد که رکوردی قابل توجه است.
 
 وی که حتی در دوران بازیگری‌اش سیگار می‌کشید در مارچ 1990 در گذشت و این درحالی بود که 5 سال قبل هر دو پایش را به خاطره عمل جراحی قطع کرده بودند.
 
 فدراسیون فوتبال جهانی فوتبال (fifa) به احترام وی از جام جهانی 1994 آمریکا جایزه‌ای را تحت نام یاشین به بهترین دروازه‌بان جام اهدا می‌کند.

با نخستین دروازه‌بان برنده توپ طلا آشنا شوید
 
سه نقل قول از یاشین:

1-    برای دروازه‌بان‌ها هیچ چیز تغییر نکرده است آن ها مثل همیشه نباید گل بخورند.

2-    فقط دو دروازه‌بان در سطح جهانی وجود دارد1- لئویاشین2-برت تراتمان، دروازه‌بان جدای که در منچسترسیتی بازی می‌کند

3-    شاید دیدن یوری گاگارین در حال پرواز در فنا، فقط با شادی مهار یک ضربه پنالتی از فینال جام جهانی قابل مقایسه است.

عناوین و افتخارات:

1963: مرد سال فوتبال اروپا

1961: برترین دروازه‌بان قرن بیستم
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۴ ۰۱ شهريور ۱۳۹۴
فرمان لیگ هاکی؟
Iran (Islamic Republic of)
hosyn
۰۹:۴۵ ۰۱ شهريور ۱۳۹۴
یاشین فوق العادس
-
ناشناس
۰۸:۰۵ ۰۱ شهريور ۱۳۹۴
چرا کلمات این قدارای غلط املایی ودستوری هستند
آخرین اخبار