مذهب تاثير بسزايي در استفاده صحيح از اينترنت دارد

استفاده اجتناب ناپذير جوانان عصر مدرن کنوني بدون آگاهي از خطرهاي احتمالي ناشي از آن از جمله فرار، اغفال از سوي شرکت هاي غيرقانوني و ... را براي آنان به همراه داشته که دوري از آنها فقط بوسيله آموزش والدين نسبت به پايبندي به اصول اخلاقي و مذهبي امکانپذير خواهد بود.

امان قرايي جامعه شناس در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت:‌ عصر کنوني اينترنت جايگزين مطالعه جوانان شده و اين معضل به شمار آمده چرا که دستيابي آسان به اطلاعات بوسيله اينترنت مانع از بکارگيري قدرت هوش در آنان مي شود.

وي ادامه داد: استفاده بدون کنترل جوانان از اينترنت، آسيب هاي اجتماعي از جمله پرخاشگري، فرار، دوستي هاي شتابزده و يا ازدواج هاي ناپايدار را نيز مي تواند براي آنان به همراه داشته باشد.

همچنين چت کردن هاي غيرمعقول، دزدي، کشف حسابهاي بانکي و ... بوسيله اينترنت موجب اختلال در فعاليت هاي روزمره ساير افراد جامعه مي شود.

قرايي تصريح کرد: جلوگيري از آسيب هاي اجتماعي ناشي از اعتياد به اينترنت به ميزان آگاهي جوانان بستگي داشته که اين امر نيز فقط با هدايت صحيح والدين و تقويت اعتقادات مذهبي جوانان امکان پذير است.

وي يادآور شد: جواناني که در خانواده هاي مذهبي پايبند به اصول اخلاقي تربيت شده اند به ندرت اغفال شده و با آگاهي به استفاده از اينترنت و ساير رسانه هاي ديجيتال مي پردازند.

*ضرورت ارتقاي آگاهي والدين نسبت به اينترنت

در ادامه محمود عظيمي جامعه شناس و عضو هيات علمي دانشگاه پيام نور افزود: اينترنت يک ابزار ارتباطي مدرن است که حذف آن از فعاليت هاي روزانه جوانان امکان پذير نيست و بايد از آن بطور مناسب استفاده شود.

وي خاطرنشان کرد: استفاده مناسب از اينترنت و ساير پديده هاي فناوري عصر مدرن به ارتقاي سطح اطلاعات والدين همپاي فرزندانشان نياز دارد.

عظيمي در مورد نقش والدين در هدايت جوانان به استفاده صحيح از اينترنت اين گونه بيان داشت: در صورتي که والدين اطلاعات کمي نسبت به اينترنت داشته باشند از استفاده فرزندشان از اين ابزار مهم تکنولوژي ممانعت بعمل آورده و در نهايت اين محدوديتها منجر به استفاده نامناسب جوانان از اينترنت مي شود.

وي توصيه کرد: والدين بايد سطح دانششان را در مورد اينترنت افزايش داده و به فرزندانشان نيز در مورد استفاده صحيح اين ابزار تکنولوژي در فضاي مدرن کنوني آموزش دهند.

*والدين از اعتيار فرزندانشان به اينترنت جلوگيري کنند

در ادامه جعفر ميرزايي کارشناس ارشد روانشناسي باليني و عضو هيات علمي دانشگاه افزود: در طول 10 سال اخير، آمار افراد معتاد به اينترنت افزايش چشمگيري داشته و بصورت يک مشکل بزرگ نظر مشاوران و روانپزشکان را جلب کرده است.

وي تصريح کرد: ‌اعتياد به اينترنت يک اختلال روانپزشکي مهم بوده و استفاده مداوم از آن موجب فاصله شخص از دنياي واقعي و ورود آنان به دنياي مجازي بصورت طولاني مدت مي شود.

همچنين استفاده مداوم اينترنت به وضعيت جسمي کاربران نيز آسيب جدي مي رساند به طوري که يک فرد چيني در اثر استفاده مداوم بدون استراحت از اينترنت در طول 3 روز فوت کرد.

ميرزايي تاکيد کرد: براي مبارزه با معضل بزرگ اعتياد جوانان به اينترنت، والدين نقش بسيار مهمي داشته و بايد براي استفاده صحيح فرزندانشان از آن فرهنگسازي کنند و با تعيين زمان مناسب و کنترل دقيق سايت هاي مورد استفاده فرزندانشان مانع از آسيب هاي اجتماعي ناشي از اينترنت شوند.

*اطلاع از مجازات هاي سنگين قانوني موجب کاهش جرايم اينترنتي مي شود

در ادامه عبدالله سمامي وکيل پايه يک دادگستري افزود: با توجه به پيشرفت تکنولوژي و مدرن شدن کشورها،‌ استفاده از اينترنت جزئي از زندگي افراد جامعه شده است.

وي تصريح کرد: همانطور که استفاده از اينترنت در پيشرفت کشورها موثر است به همان اندازه استفاده نامناسب از آن مي تواند موجب افزايش جرم و جنايت در جامعه شود.

سمامي خاطرنشان کرد:‌کشورهاي سراسر جهان براي مبارزه با جرايم اينترنتي قوانين گوناگوني را وضع کرده و مجازات هايي را براي مبارزه با اين تخلفها در نظر گرفته اند.

وي يادآور شد: در ايران نيز براي جلوگيري از تخلف هاي اينترنتي از جمله ورود به سيستم بانکي کشور، جعل رايانه اي (تخريب و اخلال در سيستم مخابراتي)، جرايم ضد عفت و اخلاق عمومي در رايانه، هتک حيثيت و نشر اکاذيب، خريد و فروش غيرقانوني، جذب افراد به گروه ها و يا شرکت هاي غيرقانوني و ... در سال 88 در مجلس شوراي اسلامي قانون جرايم رايانه اي را وضع کرده و مجازاتهاي سنگيني از حبس تا اعدام براي اين متخلفان در نظر گرفته اند.

سمامي تاکيد کرد:‌ افزايش آگاهي افراد نسبت به قوانين و مجازاتهاي ناشي از تخلف هاي اينترنتي موجب کاهش اين جرمها در سطح کشور خواهد شد.

*استفاده مناسب از اينترنت به آموزش نياز دارد

در ادامه افسر افشار جامعه شناس افزود: جوانان براي تحقق اهدافشان در دنياي اقعي به استفاده از اينترنت نياز دارند و مي توانند بدون نياز به ارتباط فيزيکي و فقط بوسيله فشار يک دکمه به اطلاعات مورد نيازشان در هر نقطه از جهان دسترسي يابند.

وي خاطرنشان کرد: ‌استفاده مناسب از اينترنت به آموزش افراد جامعه نياز دارد و بايد براي بکارگيري هر نوع رسانه ديجيتالي سطح آگاهي آنان را افزايش داد.

افشار يادآور شد: ضعف در زبان انگليسي و نداشتن سواد رسانه اي از مهمترين دلايل استفاده نادرست از اينترنت است و به کاربران آسيب جدي مي رساند.

وي اظهار داشت:‌براي استفاده مناسب از اينترنت بايد تمام افراد جامعه آموزش داده شده و سواد رسانه اي در آنان ارتقا يافته و با راه هاي استفاده صحيح از اينترنت و خطرهاي ناشي از استفاده نامناسب از آن نيز آشنا شوند./ز
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار