ابهام در صنایع مهم‌ترین عامل افت شاخص بورس

کارشناس اقتصادی مطرح کرد: علت اصلی ریزش بورس این است که علی رغم توافق هسته‌ای، هنوز در بخش واقعی اقتصاد اتفاق جدیدی رخ نداده و ابهامات زیادی در صنایع مختلف وجود دارد.

غلامحسین طاهری  کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص روند منفی بازا سرمایه پس از توافقات گفت: علت اصلی ریزش بورس این است که علی رغم توافق هسته‌ای، هنوز در بخش واقعی اقتصاد اتفاق جدیدی رخ نداده و ابهامات زیادی در صنایع مختلف وجود دارد.
 
وی با اشاره به تاثیر تصمیمات دولت بر روند این بازار اظهار داشت: علاوه بر این تصمیماتی که در گذشته از سوی دولت گرفته شده است در وضعیت بازار سرمایه موثر است. به طوری که اکنون ابهاماتی در خصوص قیمت خودرو، قیمت گاز، اخذ بهره مالکانه از معادن و افزایش سود سپرده بانک‌ها و نیز الزام بانکها به تقسیم سود 10 درصد باعث منفی شدن بورس شده است، بنابراین باید این ابهامات برطرف شود تا بورس بتواند واکنش مثبتی از خود نشان دهد.
 
کارشناس اقتصادی در این باره ادامه داد: مسئولان باور نمی کردند که سخت گیری در این شرایط بحرانی اقتصاد درست نیست، بنابراین سهامداران از این تصمیمات متضرر شده و سهام خود را با ضرر فروختند.
 
کارشناس بازار سرمایه با اشاره به بازدهی بازار سرمایه در بلند مدت اظهار داشت: در این وضعیت سهامداران باید با سه امید تا پایان سال 1395 صبر کنند؛ امید اول این است که نرخ سود بانک‌ها کاهش یافته و براساس آن p/e بازار افزایش ‌یابد. علاوه بر این تاثیر توافق هسته ای در صنایعی مانند بانک و خودرو که به سرعت حرکت می کنند در سال 1395 نمایان می شود. امید سوم هم این است که در این میان شرکت‌هایی هستند که انگیزه ورود سرمایه‌گذاران خارجی در آنها بیشتر بوده و زودتر می‌توانند به بازدهی برسند.

 طاهری در توضح جایگاه فعلی بورس در اقتصاد یادآور شد: عملکرد بورس در این مدت نشان می دهد که وزرای صنعتی دولت اعتقادی به بازار سرمایه ندارند و برای بهبود عملکرد بورس باید بازنگری اساسی در تصمیمات اقتصادی به خصوص نرخ گاز، قیمت خودرو، بهره مالکانه معادن و سود بانکی صورت گیرد. این در حالی است که در روزهای اخیر گاز 13 سنتی به عنوان نرخ خوراک ابلاغ شد و عدم شفافیت در این صنعت به وجود آورد. 

وی در پایان افزود: لذا برای بهبود وضعیت بازار سرمایه دولت باید تصمیمات درستی گرفته و عدم شفافیت از صنایع را برطرف کند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سیدمحسن
۰۸:۳۳ ۰۸ شهريور ۱۳۹۴
به حرف رییس جمهورروحانی اقتصادایران بایدضدتحریم باشدتاایران آبادشود،
آخرین اخبار