راه‌اندازی بورس ارز بازار را کنترل می‌کند

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس مطرح کرد: شکل‌گیری بورس ارز با طراحی ابزارهای مالی مانند فیوچر و آپشن قابل اجرا بوده و تاثیر فوق العاده‌ای در مدیریت ارز موجود در کشور خواهد داشت.

محمدرضا پور ابراهیمی، نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص راه اندازی بورس ارز گفت: با توجه به شرایط کنونی اقتصاد باید به سمتی حرکت کنیم که شرایط لازم برای تک نرخی شدن نرخ ارز در اقتصاد کشور مهیا شود و به نظر می رسد این اقدام با در نظر داشتن شرایط کنونی اقتصاد، تصمیم عقلایی باشد.

وی افزود: هرچند میان نرخ ارز مبادله ای و مرجع با بازار ارز تفاوت هایی وجود دارد اما باید تلاش شود تا این اختلاف به هم نزدیک شده و به صفر برسد.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: اگر این موضع را بپذیریم که باید یک نرخ پایه ای برای ارز در کشور کشف شود می توان نتایج و مزیت های قابل قبولی را تجربه کرد.

پورابراهیمی با بیان اینکه عرضه و تقاضا می تواند عامل مهمی در تعیین قیمت مبنا برای معاملات ارز باشد، خاطرنشان کرد: این قیمت پایه می تواند تحت عنوان بازار صراف ها؛ بورس ارز یا هر نام دیگری کشف و تعیین شود، اما مبنای مبادلات این کالا در اقتصاد قرار گیرد.

وی افزود: به عبارت دیگر به واسطه ابزارهای مالی موجود در بازار سرمایه این امکان که قیمت نقدی ارز کشف شود وجود دارد و در پی آن میتوان با ایجاد این ابزارهای مالی حجم عظیمی از معاملات نقدی در این نهاد صورت گیرد.

پورابراهیمی افزود: با طراحی ابزارهای مالی مانند فیوچر و آپشن و ... این کار عملی شده و تاثیر فوق العاده ای در مدیریت ارز موجود در کشور خواهد داشت.

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با تشریح ویژگی های بورس ارز خاطرنشان کرد: با ایجاد ابزارهای مالی مورد نیاز این بازار علاوه بر پوشش ریسک بازار آن به وسیله این ابزارها میتوان به مدیریت بازار ارز بر مبنای عرضه و تقاضای موجود اقدام کرد، به این ترتیب می توان برای بازه های زمانی 3 ماهه و 6 ماهه میزان تقاضا و ارز مورد نیاز این حوزه را برآورد و تعیین کرد.

به گفته پورابراهیمی با اجرایی شدن این اتفاق، ابزارهای مالی جایگزین فیزیک ارز می شود.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس اقدام و خواست بانک مرکزی را نخستین گام در راه اندازی این بورس برشمرد و گفت: تاکنون عدم اراده بانک مرکزی مانع اصلی در شکل گیری این بورس بوده اما امید می رود با توجه به شرایط ایجاد شده در اقتصاد عزم جدی برای تشکیل آن ایجاد شود.

این نماینده مجلس نقش متولیان بورس و سازمان بورس را در این مهم اثر گذار عنوان و تصریح کرد: باتوجه به ظرفیت ها ی موجود در بورس و تجربیات متولیان آن در شکل گیری بورس های مختلف، طراحی ابزار و ... این نهاد می تواند نقش ویژه ای در شکل گیری و حتی حرکت به سمت تامین مالی از طریق این بازار داشته باشد و در نهایت موجب ایجاد رونق در اقتصاد کشور شود.

انتهای پیام/
 

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار