ایجاد فضای امن برای بازگشت سرمایه گذاران به بازار سرمایه

فعال بازار سرمایه مطرح کرد:بهبود شرایط بازار و حمایت از آن تا حدی که اعتماد را برای فعالان فراهم کند منطقی ترین امر ممکن در این روزهای سخت بازار است.

محمد رضا گیوکی فعال بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص روند بازار سرمایه در هفته جاری گفت: بورس تهران پنجمین ماه سال را را نیز در رکود و نزول سپری کرد و گویا قصد دارد که در آخرین ماه تابستان نیز به مسیر رکودی خود ادامه دهد.هم اکنون بازار سهام با افت تمامی متغیرهای خود مواجه است و افت دامنه دار قیمت ها همچنان ادامه دارد.

وی در این باره ادامه داد: در واقع قیمت‌های پایین سهام تبدیل به دلیلی برای مقاومت  هر چه بیشتر شاخص کل در مسیر نزولی شده اند. بازار سهام اخیرا با مسایل پیچیده ای دست و پنجه نرم می کند که رکود فعلی بازار را تشدید  و تحت تاثیر قرار داده اند.

گیوکی در توضیح تاثیر بازار جهانی بر بورس اظهار داشت: اولین مورد که اخیرا تاثیر حائز اهمیتی  بر بورس داشته بحث بحران جهانی و ریزش قیمت کالاها و نفت می باشد ، بنابراین کاملا مشهود خواهد بود که بازار سرمایه کشور که بیش از نیمی از آن وابسته به بازار کالایی می باشد به شدت تحت تاثیر این مساله قرار دارد.
 
فعال بازار سرمایه با اشاره به رونق بازار سکه در روزهای اخیر یادآور شد:  دومین عامل و مساله ی موجود این روزهای بازار رونق روزهای اخیر بازار سکه است که بر بازارهای موازی تاثیر گذاشته و به صورت مقطعی توجه سرمایه گذاران را به خود جلب کرده. عامل دیگر بی رمقی این روزهای بورس تهران ، فعالیت کمرنگ حقیقی های بازار است که باعث کاهش تعداد دفعات و حجم معاملات شده است.
وی در این باره ادامه داد: در واقع بسیاری از حقیقی‌ها ، در ماه های اخیر سرمایه خود را از بازار خارج کرده‌اند و به بازار‌های دیگر انتقال داده‌اند، سهامدارانی هم که باقی مانده اند تمایلی به عرضه سهام خود در این قیمت‌ها ندارند از سویی دیگر انگیزه زیادی هم  برای خرید سهام بین سهامداران وجود  ندارد و ریسک پذیری فعالان به حداقل ممکن رسیده است ، بنابراین ضعف هم زمان عرضه و تقاضا باعث افت شدید مولفه های بازار سهام شده است.

گیوکی با بیان رکود حاکم بر بازار تصریح کرد: که بررسی  صورت های مالی ارائه شده توسط شرکت ها نیز بیانگر این موضوع است که رکود در اقتصاد داخلی تمامی صنایع را تحت تاثیر قرار داده است و بازار نیازمند بهبود مسائل بنیادی هم در بخش داخلی و هم در بخش جهانی می باشد.

فعال بازار سرمایه دتر خصوص تاثیر عملکرد سرمایه گذاران بر روند بورس گفت: همچنین موضوع قابل بحث دیگری اخیرا مطرح می باشد که سرمایه گذاران و مشارکت بورس های خارجی در بورس ایران است که در این خصوص لازم به ذکر است.

وی  در این باره افزود: بورس تهران برای صورت گرفتن این امر نیاز به تامین ساز و کارهای زیر ساختی همچون معاملات آتی و سایر ابزارهای نوین بازار سرمایه  خواهد داشت و سرمایه گذاران خارجی هم همچون سرمایه گذاران داخلی نیاز به اطمینان از سود آوری دارند که شاید با تامین ابزارهای نوین بازار سرمایه این مهم حاصل شود.

گیوکی در پایان تاکید کرد: در نهایت به نظر می رسد که در الویت قرار دادن بهبود شرایط بازار و حمایت از آن تا حدی که حداقل اعتماد را برای فعالان فراهم کند منطقی ترین امر ممکن در این روزهای سخت بازار است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار