سینما در هفته‌ای که گذشت؛

از واکنش ایوبی به معترضان تغییر نام جشنواره تا گام‌های جشن ملی سینما

رئیس سازمان سینمایی نسبت به معترضان تغییر نام جشنواره بین‌الملل «فجر» به «ایران» واکنش نشان داد.

به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ آغاز هفته اول سومین ماه تابستان با اتفاقاتی در سینمای ایران همراه بود که در اینجا به آن‌ها اشاره می‌شود.

واکنش حجت‌الله ایوبی دربرابر منتقدان تفکیک جشنواره فجر
حجت‌الله ایوبی در پی برخی حواشی مطرح شده درباره جداسازی بخش ملی و بین‌الملل فیلم فجر واکنش نشان داد.

رئیس سازمان سینمایی وزارت ارشاد در متنی که در سایت شخصی‌اش منتشر کرده آورده است: «این روزها نشر یک خبر نادرست در رسانه‌ها سبب شد تا برخی از مدیران سابق سینمایی و غیرسینمایی گذشته، فریاد  وانقلابا سر دهند. آن‌ها البته از برنامه‌هایمان برای برگزاری جشنواره فجر باشکوه به‌خوبی آگاهند. آن‌ها همچنین نیک می‌دانند که مرادمان از ایران نگاه ایرانی در سینماست نه پرچمی که آن‌ها به نام مکتب ایرانی در برابر مکتب اسلام ناب محمدی برافراشتند. از این دوستان می‌خواهم که نگذارند از مدیریت انقلابی و ارزشی آن‌ها پرده برداریم.

جشنواره‌ی فیلم فجر در بخش ملی بهمن ماه با دبیری محمد حیدری و بخش بین‌الملل تحت عنوان «جشنواره‌ فیلم ایران» در اردیبهشت ماه به دبیری رضا میرکریمی برپا خواهد شد که این روند برخی حاشیه‌ها را به دنبال داشته است.

یک فیلم با هشدار اجتماعی 
نشست نقد و بررسی فیلم «مردن به وقت شهریور» با حضور کارگردان و بازیگران فیلم در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.

کارگردان فیلم «مردن به وقت شهریور» گفت: این فیلم یک هشدار اجتماعی است که بر پایه‌ واقعیت‌های جامعه ساخته شده است و تلاش می‌کند با نشان دادن تصویری واقعی، به والدین هشدار بدهد.

فیلم سینمایی «مردن به وقت شهریور» دومین فیلم بلند هاتف علیمردانی است که داستان پسر جوانی را روایت می‌کند که چند ماه بیشتر برای قبولی در کنکور فرصت ندارد. از یک سو بنیاد متزلزل خانواده و از سوی دیگر آشنایی او با یک جوان خیابانی ماجراهایی را برای او رقم می‌زند. این فیلم از اوایل مرداد در سینماهای کشور در حال اکران است. 

حمید فرخ نژاد، هانیه توسلی، نازنین بیاتی، نوید لایقی‌مقدم، صبا گرگین پور و... از بازیگران فیلم هستند.

چند خبر از خانه سینما؛

*اولین مرحله داوری تخصصی فیلم‌های بلند سینمایی دوم شهریور به پایان رسید

در آخرین شب داوری فیلم‌های بلند سینمایی هفدهمین جشن خانه سینما، دکتر حجت‌اله ایوبی رئیس سازمان سینمایی در کنار داوران این بخش حضور پیدا کرد.

از میان 58 فیلم ویژه هیات داوران 14 فیلم را به نمایش در آورده است. که اسامی آن به شرح زیر است:

«گورداله و عمه غوله» به کارگردانی نادره ترکمانی، «از تهران تا بهشت» به کارگردانی ابوالفضل صفاری، «خانوم» به کارگردانی تینا پاکروان، «کلاشینکف» به کارگردانی سعید سهیلی، «اسب سفید پادشاه» به کارگردانی محمد حسین لطیفی، «روایت ناپدید شدن مریم» به کارگردانی محمدرضا لطفی، «پنج تا پنج» به کارگردانی تارا اوتادی، «سیزده» به کارگردانی هومن سیدی، «من دیه گو مارادونا هستم» به کارگردانی بهرام توکلی، «پریدن از ارتفاع کم» به کارگردانی حامد رجبی، «آفتاب مهتاب زمین» به کارگردانی علی قوی‌تن، «لامپ 100» به کارگردانی سعید آقاخانی، «بیگانه» به کارگردانی بهرام توکلی، «خواب‌زده‌ها» به کارگردانی فریدون جیرانی.

دور دوم داوری‌های هفدهمین جشن خانه سینما، 11 شهریور آغاز خواهد شد و برگزیدگان این مرحله از داوری‌ها روز بیستم شهریور در جشن بزرگ خانه سینما معرفی خواهند شد.

*هیات داوران بخش انیمیشن هفدهمین جشن خانه سینما معرفی شدند

روابط عمومی هفدهمین جشن خانه سینما اعلام کرد؛ هیات داوران بخش انیمیشن جشن خانه سینما 36 اثر راه یافته به این بخش را داوری خواهند کرد.

هیات داوران هفدهمین جشن انیمیشن سینمای ایران عبارتند از: مهدی خرمیان، اسماعیل شرعی، روانبخش صادقی، محمد علی صفورا، علیرضا گلپایگانی، حسین مرادی زاده، وحید نصیریان.

*خانه سینما از خواسته‌ 110 هنرمند سینما حمایت کرد

آتیلا پسیانی سخنگوی هیات مدیره خانه سینما اعلام کرد: «پیرو انتشار نامه خواسته یکصد و ده سینماگر مبنی بر «تعیین و رعایت حق مولف در سینمای ایران» و انتظارشان از مدیران سینمائی، مدیران تلویزیونی و مدیران اصناف ذیربط برای تحقق این امر، هیات مدیره خانه سینما، از خواسته این سینماگران حمایت کرد و از سازمان‌ها، نهادها و اصناف ذیربط خواستار تعیین و رعایت حق مولف در سینمای ایران شد.

*معرفی هیات داوران مسابقه تبلیغات جشن خانه سینما

هیات داوران بخش سازندگان تبلیغات آثار پذیرفته شده در بخش (پوستر، تیزر، آنونس و عنوان بندی) فیلم‌های سینمایی را داوری می‌کنند.

هیات داوران این بخش (مسابقه سازندگان تبلیغات سینمای ایران) متشکل از مجید اخوان، بهرام دهقانی، آرش صادقی لواسانی، علی مصفا و میثم مولایی پس از بررسی و مشاهده آثار متقاضی، اسامی نامزدهای این بخش‌ها را اعلام می‌کنند.


انتشار یک کتاب درباره سینمای بهرام بیضایی 

«تحلیلی بر بازتاب اسطوره در سینمای بهرام بیضایی» نوشته مریم افشار منتشر شد.

مریم افشار در کتاب «تحلیلی بر بازتاب اسطوره در سینمای بهرام بیضایی» تلاش کرده ضمن اشاره به اساطیر و آیین‌های به‌کاررفته در پنج فیلم «غریبه و مه»، «چریکه‌ تارا»، «مرگ یزدگرد»، «شاید وقتی دیگر» و «مسافران» چگونگی بازتاب ساختاری آن‌ها را براساس نظریات ساختارگرایان بزرگی چون «لوی استروس»، «رولان بارت» و «کلود برمون» بررسی کند.

کتاب «تحلیلی بر بازتاب اسطوره در سینمای بهرام بیضایی» از سوی انتشارات روشنگران و مطالعات زنان با قیمت 15000 تومان منتشر شده است.

قهرمان شیرجه ایران سوژه یک فیلم شد

مرحله نخست تصویربرداری مستند «پرنده آبی» از جدیدترین تولیدات مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به کارگردانی کاوه بهرامی‌مقدم، با موضوع بررسی فعالیت‌های ورزشی «تقی عسگری» قهرمان اسبق شیرجه ایران آغاز شد.

تقی عسگری قهرمان اسبق شیرجه ایران 65 سال پیش در بازی‌های آسیایی، مدال نقره و برنز آسیایی را از آن خود کرد که تاکنون این مدال‌ها تکرار نشده است.

اعلام فراخوان جایزه کتاب سال سینمای ایران

دبیرخانه پنجمین جایزه کتاب سال سینمای ایران فراخوان این آیین را اعلام و با ریاست اکبر نبوی آغاز به کارکرد.

هدف از برگزاری این آیین ارج نهادن به تلاش‌های شوق‌آفرین و پیش‌برنده نویسندگان و مترجمان حوزه فرهنگ مکتوب سینمای ایران که سهمی شایسته در رشد و ارتقای سینمای کشور دارند و نیز کمک به جریان‌سازی در زمینه تألیف، ترجمه و نشر ادبیات مکتوب سینمایی است.

«فصل فراموشی فریبا» در براسو رومانی   

فیلم «فصل فراموشی فریبا» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی عباس رافعی در بخش مسابقه جشنواره بین‌المللی فیلم «براسو» رومانی حضور دارد.

9 فیلم از آمریکا، کانادا، اسپانیا، هندوستان، آلمان و ایران در بخش مسابقه و 2 فیلم برای افتتاحیه و اختتامیه این جشنواره انتخاب شده‌اند که از 12 تا 22 شهریور در رومانی برگزار خواهد شد.

«فصل فراموشی فریبا» بیش از این در جشنواره‌ «هادسون» نیویورک که بیست وسوم تا بیست هشتم مرداد ماه در آکادمی هنر مونرو نیویورک برگزار شد و در بخش رقابتی جشنواره بین المللی کلمبیا امریکا حضور داشت و در سی و نهمین جشنواره فیلم مونترال کانادا نیز پذیرفته شده است.

را ه اندازی سایت «شیفت شب» 

سایت فیلم سینمایی «شیفت شب» ساخته نیکی کریمی راه اندازی شد.

در این سایت که به دو زبان فارسی و انگلیسی طراحی شده است علاوه بر معرفی فیلم و عوامل آن، عکس‌های متنوعی از صحنه و پشت صحنه به همراه تیزر به چشم می‌خورد.

«شیفت شب» با بازی محمدرضا فروتن، لیلا زارع، سحر قریشی، امیرحسین آرمان، ترلان پروانه، امیر آقایی، گوهر خیراندیش، حسین پاکدل، اکبر رحمتی، روح‌الله محرابی، سعیده عرب، شایان خلیلی، یاس نوروزی روایت زنی به نام ناهید است که در خیابان‌های تهران به دنبال شوهرش می‌گردد تا راز زندگی‌شان را کشف کند...

nightshift2014.com: آدرس سایت فیلم «شیفت شب»

زمان برگزاری جشنواره‌ نوجوان همدان مشخص شد 

علیرضا شجاع‌نوری گفت: جشنواره بین‌المللی فیلم‌های نوجوان از ۴ تا ۸ مهر ماه سال جاری در شهر همدان برگزار می‏‌شود.

دبیر جشنواره‌ نوجوان همدان جلب توجه سینماگران به طور عام به سینمای نوجوان را موجب زمینه سازی حضور فعال نوجوانان در عرصه تولید و توزیع و نیز رشد و رونق تولید و نمایش در سینمای نوجوان از دیگر اهداف این دوره از جشنواره دانست.


لحظه شماری تهیه کننده سینما برای نمایش«نفس»

تهیه‌کننده فیلم «اشیاء از آنچه که در آیینه می‌بینید به شما نزدیکترند» اولین فیلم نرگس آبیار، از مشکلات اکران این فیلم در ایران سخن گفت و تاکید کرد که برای لحظه اکران فیلم «نفس»، فیلم جدید این کارگردان، لحظه شماری می‌کند. 

ابوذر پورمحمدی در نشست نقد و بررسی این فیلم با اشاره به مشکلات اکران این فیلم، ادامه داد: ما چندین بار برای اکران این فیلم اقدام کردیم ولی هیچ پخش‌کننده‌ای نپذیرفت و فیلم «اشیا…» زودتر از ایران در اروپا اکران گرفت.

«دختر، مادر ، دختر» در راه ایتالیا

فیلم «دختر ، مادر ، دختر » به بخش رقابتی بیست و یکمین جشنواره بین المللی فیلم دلالسینیا ایتالیا راه یافت.

این فیلم به کارگردانی پناه برخدا رضایی به بخش رقابتی بیست و یکمین جشنواره بین المللی فیلم دلالسینیا ایتالیا که از تاریخ 22 تا 30 اوت سال جاری میلادی در شهر بوسکو چیزانوا ایتالیا برگزار می شود، راه یافت.

این فیلم داستان انتظار زنی را برای بازگشت همسرش که مدتها قبل آنها را ترک کرده، روایت می‌کند.

تاخیر یک روزه در اکران فیلم «محمد رسول الله»

فیلم «محمد رسول الله» طبق برنامه مشخص شده اکران، قرار بود از روز چهارشنبه، چهارم شهریور در سینماهای سراسر ایران اکران شود اما به دلیل مشکلات فنی در پخش صدای فیلم اکران آن یک روز به تأخیر افتاد و قرار شد با رفع مشکلات فنی از روز پنج شنبه پنجم شهریور اکران شود.

این فیلم یکی از نمایندگان سینمای ایران در جشنواره مونترال کانادا است. کارگردان و چند تن از عوامل فیلم به کانادا سفر کردند تا در این جشنواره حضور پیدا کنند.

انتقاد رئیس حوزه هنری از سوء مدیریت در اکران «رستاخیز»

محسن مومنی شریف در خصوص اتفاقات این فیلم گفت: در خصوص اتفاقاتی که برای این فیلم افتاد باید بگویم که ماجرا درست مدیریت نشد یعنی شایعاتی پیرامون این فیلم در جامعه منتشر شد و خیلی مسائل به این شایعات دامن زد و در واقع می‌تواند یک مورد مطالعاتی برای آسیب‌پذیری حوزه فرهنگ و ادب باشد.

هیچ بازیگری در فیلم «حقیقت» جایگزین بیت‌الله عباس‌پور نمی‌شود

بیت‌الله عباس‌پور قرار بود در فیلمی رزمی با عنوان «حقیقت»، نقش یکی از دو کماندوی آمریکایی را بازی کند اما با فوت او ماجرا روند دیگری پیدا کرد.

مدت‌ها پیش در بعضی از خبرگزاری‌ها عنوان آرنولد ایرانی برای پروژه‌ای به کار گرفته شد که مرحوم بیت‌الله عباس‌پور قرار بود در آن نقشی را بازی کند.

«حقیقت» یک فیلم رزمی ایرانی است و به گفته کارگردان آن، غیر از جنبه‌های اکشن، لایه‌هایی از معنا‌گرایی را هم در بر دارد. این فیلم 5 سال پیش با موافقت حضور 12 نفر از قهرمانان ورزشی ایران، وارد مرحله پیش‌تولید شد و بیت‌الله عباس‌پور یکی از آن 12 نفر بود.

«حقیقت» هنوز در مرحله پیش‌تولید قرار دارد اما سید علی میر‌باقری که نویسنده و کارگردان کار است، راجع‌به آنونسی که از فیلمش در فضای مجازی قرار گرفته می‌گوید: این تصاویر قسمت‌هایی از تمرین اساتید رزمی‌کاری است که در فیلم ما بازی کرده‌اند و داخل خود فیلم هم مشابه آن صحنه‌ها باز‌سازی خواهد شد.

کارگردان این پروژه اعلام کرد:بعد از مرگ بیت‌الله کسی را جایگزین نقش او نخواهد کرد و با تغییراتی در داستان، دیگر فقط یک کماندوی آمریکایی ماجرا را پیش می‌برد.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.