بررسی دقیق مفاد توافق هسته‌ای ایران، وظیفه اعضای کنگره است

وال استریت ژورنال نوشت تمام اعضای کنگره آمریکا قبل از رای گیری درباره توافق هسته‌ای ایران باید با دقت متن و همه مفاد آن را بررسی کنند.

به گزارش  گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال در مطلبی به قلم "جروم مارکوس" نوشت: سوال اصلی درباره توافق هسته‌ای ایران این است که آیا مذاکره کننده‌های آمریکا واقعا توانسته‌اند به آن راهکار مورد نیاز برای جلوگیری از پیوستن جمهوری اسلامی به کلوپ هسته‌ای دست پیدا کنند. از نظر مخالفان توافق، ایرانی‌های زیرک، مذاکره کننده‌های آمریکایی را گول زده‌اند و برای کامل کردن بمب اتمی زمان بیشتری خریده‌اند. اما حامیان توافق معتقدند آمریکا و دیگر کشورهای عضو به اصطلاح پنج بعلاوه یک، همه اقدامات لازم برای دست یابی به این هدف را(جلوگیری از دست یابی تهران به بمب اتمی) بر اساس قوانین بین المللی انجام داده اند. 

کنگره - که اعضای آن باید به زودی درباره توافق اعلام نظر کنند- می‌تواند با مراجعه به روند مذاکرات بفهمد چه کسی بیشتراز طرف مقابل به اهداف مورد نظرش دست یافته است. کنگره آمریکا حق دارد به متن توافق نامه دسترسی داشته باشد. 

نویسنده در ادامه با اشاره به موضع دولت "ریگان" رئیس جمهور اسبق آمریکا درباره معاهده ضد موشک های بالستیک در سال 1972 (1350) با اتحاد شوروی سابق و دیگر معهدات بین المللی آمریکا نوشت: دراکثر موارد از این توافق‌ها، دولت اسناد و مدارک کافی را درباره آن توافقنامه در اختیار سنای آمریکا قرار داده بود. در چند مورد دیگر هرچند دولت در ابتدا اسناد را به سنا ارائه نکرده ؛ پس از درخواست سنا همه اسناد در اختیار آن قرار گرفته بود. 

برهمین اساس اکنون نیز تمام اعضای کنگره آمریکا قبل از رای دادن درباره توافق مهمی مانند توافق هسته‌ای ایران، نخست باید به متن توافق دسترسی داشته باشند و به دقت آن را بررسی کنند. اکنون اعضای کنگره باید از دولت بخواهند متن توافق هسته‌ای را در اختیار آنها قرار دهد و قبل از به رای گذاشتن آن در ماه آینده، همه مفاد آن را با دقت بررسی کنند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار