دانش آموزان استثنایی تحت پوشش خدمات ویژه قرار می‌گیرند

دانش آموزان استثنایی در سال تحصیلی جدید با حمایت‌های ویژه آموزش و پرورش از خدمات کاهش هزینه‌های درمانی و روش‌های آموزشی مثل تبلت بهره‌مند خواهند شد.

به گزارش خبرنگار   حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان ،یکی از گروه‌هایی که جامعه باید توجه ویژه‌ای به آن داشته باشد افراد دچار معلولیت جسمی و حرکتی و یا کم‌توانی ذهنی هستند که در این مورد چنانچه افراد در گروه سنی واجد شرایط مدرسه رفتن باشند، با پیگیری‌های مدارس استثنایی بخشی از نیازهای آنان پاسخ داده خواهد شد.

مدارس استثنایی با پیگیری‌های مسئولین خود، علاوه بر توجه به نیازهای آموزشی، برخی امکانات رفاهی مرتبط را هم برای دانش آموزان فراهم می‌کنند.

امکانات آموزشی ویژه کم بینایان
مدارس استثنایی در راستای فراهم کردن رفاه دانش آموزان کم بینا، امسال اقدام جدیدی را در دستور کار خود قرار داده است و به همین جهت قدمی رئیس سازمان آموزش استثنایی کشور در این خصوص گفت: در سال تحصیلی پیش‌رو به جای درشت خط کردن کتاب‌ها، از تبلت‌های ویژه ای برای دانش آموزان استفاده خواهد شد و افراد بر حسب میزان بینایی خود، سایز نوشته‌ها را تنظیم می‌کنند.

وی در ادامه افزود: محتوای تمامی درس‌ها در تبلت‌ها تعبیه شده است و این تبلت‌ها به شکل رایگان به دانش آموزان اهدا می‌شود و تا پایان تحصیل می‌توانند از آن استفاده کنند.

قدمی تعداد این دانش آموزان را در حال حاضر بین 800-1000 نفر برآورد کرد.

رئیس سازمان آموزش استثنایی این نکته را هم یادآور شد که آموزش‌های لازم به معلمان در خصوص این طرح داده شده است و حتی راهنمایی هم در نظر گرفته شده تا در صورت بروز سوال یا مشکل به آن مراجعه شود.

کتاب‌های دانش آموزان به موقع در دسترس قرار می‌گیرد
یکی از مواردی که دانش آموزان را در آستانه‌ سال تحصیلی با نگرانی رو برو می‌کند، دریافت به موقع کتاب‌های درسی است که این مسئله دانش آموزان استثنایی دو چندان است، اما رئیس سازمان آموزش استثنایی در خصوص توزیع به موقع کتاب‌ها گفت: با برنامه ریزی‌های انجام شده در این زمینه قبل از آغاز سال تحصیلی کتاب‌های درسی در اختیار دانش آموزان سراسر کشور قرار خواهد گرفت و تا قبل از نیمه شهریور ماه، 95 درصد کتاب‌ها در دسترس دانش آموزان است.

وی درباره‌ی کتاب‌های جدید التالیف هم خاطر نشان کرد: در این مورد جلد اول کتاب‌ها به ویژه برای نابینایان قبل از آغاز سال در دسترس آنها قرار می‌گیرد.

محتوای کتاب‌های درسی استثنایی مبنی بر سند تحول
با توجه به این که سند تحول آموزش و پرورش این روزها تمامی مسائل آموزشی را تحت الشعاع قرار داده است، کتاب‌های درسی استثنایی هم از این قاعده مستثنی نخواهد بود.

قدمی در این باره تصریح کرد:کتاب‌های درسی برای دانش آموزان دچار بیماری‌های جسمی-حرکتی و نابینایان، کم بینایان و ناشنوایان همانند مواردی محتوای کتاب‌های دانش آموزان عادی است و برای دانش آموزان معلول ذهنی هم محتوای مبتنی بر سند تحول است، اما بر اساس توانایی‌های و بهره هوشی افراد که معمولا بین 50-70 است، طراحی کتاب‌ها انجام می‌شود که بر اساس نظرات کارشناسی حیطه آموزش استثنایی است.

رئیس سازمان آموزش استثنایی ضمن اشاره به تیتراژ کتاب‌های درسی تصریح کرد: 5 درصد بیش از آمار سیستم سناد، کتاب آماده شده است تا در صورت مفقود شدن یا بروز مشکل امکان دسترسی به کتاب‌ها برای دانش آموزان وجود داشته باشد.

وی همچنین در خصوص هزینه‌ی پرداختی برای کتاب‌های درسی گفت: هزینه برای کتاب‌های نیمه بینایان بیش از 100 هزار تومان و برای  نابینایان بیش از 250 هزار تومان است که با حمایت‌های دولتی این عدد برای خانواده‌ها بین 8 تا 10 هزار تومان است.

 ارائه خدمات دولتی ویژه برای دانش آموزان
کم ‌کم با نزدیک شدن به ایام بازگشایی مدارس، دولت در جهت تسهیل تحصیل دانش آموزان اقدامات ویژه‌ای را در دستور کار قرار دارد و در این میان با تلاش‌های مسئولان استثنایی، نگاه ویژه‌ای به این دانش آموزان شده است و قرار بر این است که در شروع سال تحصیلی برای تسهیل در رفت و آمد دانش آموزان هزینه‌های آنان در مناطق کم بهره حتی الامکان توسط دولت تامین شود و در شهرهای بزرگ هم تا 60-70 درصد هزینه بر عهده دولت است.

از دیگر خدمات ارائه شده برای دانش آموزانی که نیاز به داروی مستمر یا عمل جراحی ضروری دارند، پرداخت هزینه‌ها از سوی دولت است، همچنین در مناطق دور که نیاز به فیزیوتراپیست شنوایی سنج ، کار درمانگر وجود دارد، اما افراد از وجود چنین افرادی بی‌بهره‌اند، امکان دسترسی به آنان فراهم نشده است تا خانواده‌ها بتوانند بعد از ساعت درسی، اقدامات درمانی و توانبخشی را برای دانش آموزان فراهم کنند.

قدمی در پایان به این موضوع اشاره داشت که خانواده‌ها در صورت بروز هر گونه مشکل یا اختلال در دسترسی به خدمات ارائه شده می‌توانند به کمک ارتباط با ادارات آموزش و پرورش استثنایی به حل مشکل بپردازند.


گزارش از آتوسا دولتیاری


انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۴ ۰۶ شهريور ۱۳۹۴
کاش استثنایی بودم...
آخرین اخبار