وزیر امور اقتصادی و دارایی:

تورم مردادماه به کمتر از 14 درصد رسید/ درآمد‌های امسال نصف سال گذشته

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه تورم در ماه قبل به ‌زیر 14 درصد رسیده است، گفت: وقتی درآمدهای نفتی کم می‌شود به طور طبیعی روی سایر درآمدها هم تأثیر می‌گذارد به‌ طوری که این درآمدها امسال در مقایسه با سال گذشته به نصف کاهش یافته است.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه اخبار اقتصادی و دارایی (شادا)، علی طیب‌نیا که به استان فارس سفر کرده است، امروز در دیدار با آیت‌الله اسدالله ایمانی، نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز، ضمن ترسیم شرایط اقتصادی کشور، به تشریح وضعیت کنونی پرداخت.

وزیر اقتصاد با اشاره به ظرفیت‌های اقتصادی استان فارس بیان کرد: فاصله استان فارس‌ با استعدادهایش زیاد است؛ استان‌هایی می‌بینیم که نسبت به پتانسیل‌هایی که دارند از رشد اقتصادی خوبی برخوردار بوده‌اند، اما در فارس برخی از شاخص‌ها زیاد مطلوب نیست و حتما باید در دولت توجه ویژه ‌شود.

طیب‌نیا با بیان اینکه تحریم‌های ظالمانه‌ای که بر ایران اسلامی اعمال شد با هدف فروپاشی اقتصادی ایران از درون، اجرایی شده بود، تاکید کرد: طی دو سال گذشته شرایط مطلوب‌تر از گذشته شده و تورم 40 درصدی به نحو مناسبی کاهش داشته و در ماه قبل به ‌زیر 14 درصد رسیده است.

وی با بیان اینکه با وجود همه نگرانی‌ها، روند بهبود وضعیت اقتصادی همچنان ادامه دارد، ‌به دیدار اعضای هیئت دولت با مقام معظم رهبری و رضایت ایشان اشاره کرد و گفت: وضعیت کشور در بحث رونق اقتصادی کار بسیار سخت‌تر است، رونق اقتصادی در گذشته نرخ منفی داشت و با کاهش 10 درصدی در تولید مواجه بودیم، در حوزه درآمد هم اثر شدید‌تر بود، به‌ طوری که کاهش حدود 20 واحدی در درآمد عمومی مردم وجود داشت.

طیب‌نیا با بیان اینکه فشار کاهش درآمد بر روی طبقات کم‌ درآمد جامعه بسیار زیاد و وضعیت کشور خاص بود، گفت: ایران از گذشته به بیماری مزمن اقتصادی به‌واسطه اتکا به نفت، دچار بود و بعد هم تحریم‌ها آمد و این روند را تشدید کرد.

وی با بیان اینکه با وجود همه مشکلات، در سال 93 رقم رونق اقتصادی به 3 درصد مثبت رسید، گفت: این رشد البته بیشتر به‌ دلیل عملکرد بنگاه‌های بزرگ و صنایع‌بزرگ بود، این رونق به بدنه اقتصاد خیلی سرایت نکرد، همه برنامه و تلاش این بوده و هست که این رونق را به بدنه منتقل کنیم.

طیب‌نیا گفت: این روند مثبت تا اواخر سال گذشته ادامه داشت اما با کاهش قیمت نفت، کمی کار دشوار شد و امروز شرایط کشور به‌مراتب سخت‌تر از گذشته است.

وی با بیان اینکه مشکلات اقتصادی موجب ناگزیر شدن دولت از وارد آوردن فشار در بودجه جاری شده است، گفت: وقتی درآمدهای نفتی کم می‌شود، طبیعتا روی سایر درآمدها هم تاثیر می‌گذارد به‌ طوری که این درآمدها امسال در مقایسه با سال گذشته به نصف کاهش یافته است.

وی با تاکید براینکه در این شرایط رکود نباید فشار مضاعف به تولید کننده وارد کنیم زیرا آثار وخیم‌تری خواهد داشت،‌ گفت: اکنون درآمدهای نفتی و سایر در آمدها وضع خوبی ندارد، اگر چه در آینده تحریم‌ها رفع خواهد شد اما یک فاصله زمانی وجود دارد و چند ماهی باید این وضعیت سخت را تحمل کنیم.

طیب‌نیا ‌تاکید کرد: هنوز امکان هر جور بازی وجود دارد، باید در داخل اقتصاد را مقاوم و قوی نگه‌ داریم، اگر تیم مذاکره کننده در مذاکرات موفق بودند به واسطه توفیقات داخلی در حوزه‌های مختلف از جمله اقتصاد بود، لذا اگر وضع بازار هیجانی بشود در رفتار طرف مقابل تاثیر می‌گذارد.

وی تصریح کرد: به آینده خیلی امیدوار هستیم، رهنمودهای مقام معظم رهبری کمک کار است اگر حمایت و هدایت ایشان و اگر همراهی و همدلی همه قوای کشور نبود، نمی‌شد کشور را در این شرایط بحرانی حفظ کرد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به جایگاه مردمی روحانیت، گفت: روحانیت به‌ واسطه نزدیک بودن به‌ مردم، می‌تواند حس آرامش و امیدواری را در آنان زنده نگه‌ دارد، باید امید به آینده را هرچه بیشتر حفظ کرد، باید مردم به دولت اعتماد کنند و با دولت همراه شوند تا بتوانیم از گردنه‌های سخت کنونی عبور کرده و اهداف ترسیم شده از سوی مقام معظم رهبری را محقق کنیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
منوچهر
۱۴:۰۶ ۰۵ شهريور ۱۳۹۴
وزارت دارایی ومجموعه های وابسته میتواننداقتصادمقاومتی راپرچمداری کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۰ ۰۵ شهريور ۱۳۹۴
فقط زمانی اقتصاد مقاومتی پیروز میشه که اقتصاد به بخش خصوصی واگذار بشه
آخرین اخبار