کرمان؛

عکاسان زمان جنگ را نشناخته ایم

استاد دانشگاه هنر گفت: عکاسانی که همزمان با جنگ هشت ساله کشورمان فعالیت عکاسی داشتند برای نسل جدید خود وکارهایشان ناشناخته است.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان؛ فرهاد سلیمانی افرادی چون محمد ستاری، زنده روح کرمانی ،هوشنگ خادم بیاتی ، نرجس خاتون اویسی مجتبی اقایی،مرجانه سلیمی وسعید صادقی را از عکاسان این نسل دانست.
 
وی گفت: تنها به طور شاخص حسن غفاری از این نسل عکاسی مدت20سال است کار سازمانی با عنوان قوم نگاری عشایر و ایلات را انجام می دهد، در آرشیو وی ممکن است حتی عکس های ایران شناسی را که بایدکسی دیگر باید انجام می داد ، دیده می شود.

وی با بیان اینکه صرفا آموزش عکاس مهم نیست والزاما همه عکاسان این نسل در دانشگاه درس نخوانده اند،اظهار کرد: امید صالحی از بهترین عکاسان مستند بود که بدلیل فراهم نبودن کاررفت.

سلیمانی افزود: برخی از این عکاسان به دلیل کسب معیشت جذب فضاهای خبری شدند و این مسئله به دو شخصیتی شدن این افراد منجر شد.

وی با بیان اینکه خود من من جز سوخته های این ماجرا هستم گفت:شخصا عرصه مستند رادوست داشتم اما بدلیل دیده نشدن این عکس ها جذب خبر شدم.

وی از دیگر اقدامات شاخص برخی از این عکاسان زمان جنگ را ایجاد انجمن های عکس تخصصی ذکر کرد وتصریح کرد: به طور مثال سیدعباس میرهاشمی انجمن عکاسان دفاع مقدس راایجاد کرد و یک میلیون عکس جنگ راجمع کرده و 15کتاب را چاپ کرده یا در دست چاپ داردومسعود زنده روح که دیگر عکاسی نمی کند اما انجمن عکاسان ایران را راه اندازی کرده و برگزاری سالانه های عکس را دنبال می کند.

وی عدم گزینش دانشجو را از دیگر آسیب های عکاسی در دوره معاصر دانست وگفت: در زمان ما نبود مجلات تصویری ومحل هایی برای ارائه اثر مسئله ساز بود اما اساتید خوبی داشتیم.

وی بخش دیگری از حوزه عکاسی مستند را زنده کردن آرشیوهای عکس دانست وتاکید کرد:برخی از آرشیوهای عکس در حال از بین رفتن است که بایدفکری برای آن کرد.

انتهای پیام/پ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.