افزایش مرگ و میر ناشی از مصرف داروهای تبلیغی ماهواره

با گسترش روز افزون تبلیغات ماهواره‌ای آمار مرگ و میر ناشی از آن افزایش پیدا کرده است.

بهروز جنت مدیر کل بازرسی ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایت سازمان غذا و دارو در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص اثرات منفی تبلیغات ماهواره بیان کرد: مسلما با گسترش روز به روز رسانه ها و شبکه های غیرمجاز، آمار افرادی که به دام این تبلیغات می افتند نیز در حال افزایش است.

وی ضمن اشاره به عدم وجود آمارها در خصوص تعداد مرگ و میر و آسیب دیدگان مصرف کنندگان کالاهای ماهواره ای اظهار کرد: استفاده از محصولات ماهواره ای که بخش عظیمی از آن‌ها تقلبی هستند، عارضه های جسمی را برای افراد در پی داشته است. این عوارض از آلرژی ها و سر درد ها گرفته تا مرگ و میر اعلام شده است.

جنت افزود: سود جویان با استفاده از تبلیغات ماهواره ای نیازهای کاذبی را در مردم ایجاد میکنند، سپس خودشان از طریق کالاهای قاچاق این نیاز را پاسخ میدهند به همین خاطر اغلب کالاهای حوزه سلامت که در ماهواره تبلیغ می شوند، تقلبی هستند. علاوه بر این نکته حائز اهمیت غیر واقعی بودن تبلیغات ماهواره ای است، معمولا در این تبلیغات اطلاعات غیر علمی و غیر مستند عنوان می شود.

وی ادامه داد: ما از مردم درخواست میکنیم که به تبلیغات ماهواره ای خارج از ایران اعتماد نکنند زیرا تمام این کالاها غیر مجاز محسوب میشوند، بنابر قانون تبلیغ محصولاتی که به طور مستقیم در حوزه درمان به کار میروند، در سراسر دنیا ممنوع است و باید اطلاع رسانی راجع به این محصولات توسط پزشکان و متخصصان صورت گیرد.

مدیرکل بازرسی ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایت سازمان غذا و دارو در خصوص نحوه پیگیری تبلیغات غیر مجاز ماهواره ای اذعان کرد: اگر این تبلیغات از سوی شرکت های مجاز باشد از طریق نمایندگی رسمی پیگیری خواهیم کرد. همچنین از طریق دادرسانی برای قطع تبلیغات اقدام کرده ایم که البته راه دشواری است. بنابراین آگاه کردن مصرف کنندگان بزرگترین کمک در این راستا محسوب می شود.

وی خاطر نشان کرد: همچنین از طریق دادستانی کل در حال پیگیری تبلیغات شبکه های فضای مجازی هستیم، با استفاده از سامانه طراحی شده اجازه فیلتر سایت ها و شبکه های غیر مجاز را اخذ نموده ایم.اگر با سایتی رو به رو شدیدیم که تائیدیه های لازم را از سازمان تجارت الکترونیک کشور را نداشت، میتوانیم از طریق سامانه 1490 تماس گرفته و آدرس سایت را اطلاع دهیم.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار