دارهایی که از فرش تا عرش نقش می‌زنند

فرش ایرانی جایگاه ویژه‌ای در بازار فرش جهانی دارد که قدمت بیش از 2000 هزار سال و مرغوبیت از راز‌های محبوبیت آن است.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ فرش ایرانی، میراثی گرانبهاست که در گنجینه آثار ارزشمند ما ایرانیان نگهداری می‌شود. فرشی که زنان و مردانی از همین دیار با سرانگشتان سرشار از ظرافت و زیبایی آن را می‌بافند، مردان و زنان ایرانی که در نهایت ذوق و سلیقه تار و پودهای رنگارنگ را به هم پیوند می‌زنند تا اثری عظیم را خلق کنند.

گاه دخترکی روستایی و گاه پیرمردی مهربان می‌بافد و گره می‌زند تا ثابت کند، ایران و ایرانی هنرمند و هنر‌پرور است، کوچک و بزرگ هم ندارد. پس بی‌دلیل نیست که می‌گویند: «هنر نزد ایرانیان است و بس».

«پازیریک» اولین فرش ایرانی

«دوران صفویه» دوران شکوفایی فرش‌بافی در ایران است که در زمان «شاه طهماسب» و «شاه عباس» به اوج خود می‌رسد و پیشینه فرش‌بافی در ایران به بیش از 2500 سال پیش باز می‌گردد.

فرش «پازیریک» که در منطقه پازیریک روسیه کشف شد، باطرحی از اسب‌سواران ایرانی و اشکال تخت جمشید به عنوان اولین فرش ایرانی شناخته شده است که هم‌اکنون در موزه «آرمیتاژ» روسیه نگهداری می‌شود.

تبریز، اصفهان،‌کاشان، مشهد، گیلان و... مهد فرش‌بافی در زمان صفویه بودند و در همین دوران طرح ترنج در وسط قالی و لچک رایج شد و صادرات فرش ایرانی از زمان فتحعلی شاه آغاز شد و در زمان ناصرالدین شاه توسعه یافت. 

ایران تا فرانسه

فرش ایرانی تنها فرشی است که هر قدر پا بخورد، شسته شود و در معرض نور باشد نه‌تنها آسیبی نمی‌بیند بلکه زیبایی‌اش نیز دو‌چندان می‌شود. قدمت دو هزار ساله این فرش و مرغوبیت آن موجب شده تا فرش ایرانی از نقاط مختلف جهان خریدار داشته باشد و چشم‌های جهانیان را به خود خیره کند. تبریز از سال 1550-1500 میلادی کاشان از 1650-1525 و کرمان از 1650-1600 به مراکز فرش ایران تبدیل شده بودند و فرش‌هایی از این دوره در موزه‌های مختلف جهان مثل «لوور» فرانسه، «ویکتوریا» و «آلبرت» لندن و «هنرهای زیبا»ی بوستون نگهداری می‌شود و این موضوع نشانگر اهمیت و مرغوبیت فرش ایرانی است.

سروی طاووسی

قالی «سروی طاووسی» یکی از فرش‌های ارزشمند ایرانی است که در اوایل قرن چهاردهم هجری قمری در کرمان بافته و در سال 1373 به موزه «آستان قدس» مشهد اهدا شد.

این فرش با طرح‌هایی از سرو و طاووس بافته شده است که قرار گرفتن درخت سرو در وسط این قالی یکی از دلایل زیبایی آن به شمار می‌آید.

نماد و نشانه‌ها در فرش

طرح‌های بافته شده در فرش‌ها معنای مختلفی دارد، برای مثال «سرو» مظهر زندگی ابدی، روح نامیرا و بی‌مرگی است که در هنر اسلامی نماد رحمت روحانی است.

طاووس نماد زیبایی، کبر، غرور و طوطی نیز نماد شیرین سخنی است.

ویترین فرش دستباف ایران

بیست‌و‌چهارمین نمایشگاه بین‌المللی فرش دستباف ایرانی از اول شهریور کار خود را آغاز کرده است، این نمایشگاه که در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران در حال برگزاری است، ویترینی است برای دیده شدن ذوق و هنر ایرانیان و استعداد منحصر به فرد ما در فرش‌بافی.

دکتر اسماعیل چمنی رئیس اتحادیه قالیبافان تبریز با حضور در بیست‌و‌چهارمین نمایشگاه بین‌المللی فرش دستباف ایران در گفتگو با خبرنگار  حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ضمن تشکر از اطلاع‌رسانی این رسانه درباره هنر بی‌بدیل ایران و آذربایجان اظهار داشت: فرش کالایی فرهنگی و هنری محسوب می‌شود و همچنین سفیر فرهنگی ایران در اقصی نقاط دنیا است.

چمنی با بیان اینکه شغل قالیبافی مایه عزت است نه خجالت، تصریح کرد: متأسفانه شاهد هستیم که برخی از قالیبافان زحمتکش کشورمان از گفتن اینکه درخانه دار قالی دارند و به این شغل مشغول هستند اظهار خجالت می‌کنند، در حالی که این شغل هم هنر اول کشور ما و هم صنعت اول کشور ما محسوب می‌شود و به نوعی صنعت و هنر منحصر به فرد ایران فرش دستباف است.

وی قالیبافان را هنرمند نامید و افزود: تمامی اهالی رسانه باید دست در دست هم دهند و با فرهنگ‌سازی باعث ایجاد حس سربلندی و غرور شغلی در بین قالیبافان عزیز کشورمان شوند.

چمنی به زیر مجموعه‌ها و شاخه‌های این هنر اشاره کرد و گفت: این هنر حداقل به سه بخش تقسیم می‌شود که هر کدام هنر خاص خود را در فرش دستباف نمایان می‌کند، از جمله طراح، رفوگر، چله‌کش، رنگرز، پرداخت زن و...
 
رئیس اتحادیه قالیبافان تبریز پیشرفت کشور را در توسعه فرهنگ جامعه دانست و گفت: هنر فرش جزو فرهنگ ناب ما ایرانیان است و برای توسعه آن می‌بایست از قالیبافان حمایت کرده تا بتوانیم این هنر ار به یاری دستان و چشمان این عاشقان فرش،‌ روز به روز رونق دهیم، چرا که با این کار باعث افزایش تولید ملی می‌شویم. همچنین ایران و ایرانی را در جهان با فرش ایرانی می‌شناسند، بنابراین پرچمدار فرهنگ ایرانی همین خانواده فرش و قالیبافان هستند.

حضرتی یکی از تولید‌کنندگان و تاجران فرش قم در گفتگو با خبرنگار گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اظهار رضایتمندی از حضور خانواده فرش در بیست‌و‌چهارمین نمایشگاه فرش دستباف گفت: همانطور که می‌دانید بیشتر از هر کشور دیگری در ایران از فرش استفاده می‌شود و اگر کسی ساختمانی بخرد از اولویت‌های آن فرش خواهد بود.

وی با اشاره به قیمت بالای فرش اظهار داشت: متأسفانه در 6 سال اخیر شاهدیم که افزایش قیمت فرش دستباف باعث شده که جوانان و علاقه‌‌مندان فرش کمتر به سمت خرید این کالا سوق پیدا کنند، ما نیازمند حمایت دولت هستیم که برای قالیباف یا خریدار وامی با سود کم قائل شود.

حضرتی در پایان با بیان اینکه بنده سی سال است در زمینه فرش فعال هستم خاطرنشان کرد: ما در هر جای دنیا مثل هند و چین شاهد فرش‌های خارجی هستیم، ولی همه می‌دانیم که فرش متعلق به ایران است و در این سی سال هر لحظه من از فرش ایرانی جذابیتی جدید را حس کرده‌ام.




انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار