نمایشگاهی فارغ از الگو‌های غربی

نمایشگاه نوشت‌افزار تنها آثار ملی و بومی ارائه می‌دهد.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ چهارمین نمایشگاه نوشت‌افزار ایرانی اسلامی در کانون پرورش فکری کودک و نوجوان برگزار شد.

نمایشگاه امسال با استقبال خوبی نسبت به سال‌های قبل رو به رو شد اما برای مسئولین نمایشگاه خیلی ایده‌آل و مطلوب نبود.

با ورود به نمایشگاه تنها آثار ملی و بومی و برند‌های مردم نهاد که توسط مؤسسات مردم نهاد مختلف تولید شده را می‌بینیم، جایی که فارغ از تمام الگوهای غربی است.

به عنوان مثال غرفه‌هایی از قبیل بنیاد حضرت مهدی که پازل‌ها و برچسب‌های بومی با طرح‌های ایرانی اسلامی را تولید کرده که پیش از این با طرح‌های غربی از چین وارد کشور می‌شد.

در نمایشگاه غرفه‌هایی که از استان‌های دیگر از جمله شهرستان مراغه و شهرستان گناباد از استان سیستان و بلوچستان آمده‌اند، به چشم می‌خورند که محصولات محلی و بومی مربوط به آداب و رسوم شامل صنایع دستی و سنتی همچنین آثاری با طرح‌ شهدای محلی و بومی این شهرستان‌ها به چشم می‌خورد و این گونه طرح‌هایی که بیشتر به شهدای هسته‌ای، تحمیلی و حوزه مقاومت پرداخته است، بیشتر نظر مخاطب را جلب می‌کند.

غرفه «رویش»، «روشنا»، «گل نرگس» از این دست غرفه‌های ارائه محصولات شهدا هستند.

غرفه «بچه‌های آسمان» محصولات خود را با موضوع سبک زندگی اسلامی در خانواده را ارائه و توضیح می‌دهد.

غرفه خلیج فارس با برند «خیلج فارس» روز یکشنبه یکم شهریور رسماً رونمایی شد. این برند در حال حاضر انیمیشن‌های ایرانی «نبرد خلیج فارس»، «پیشرفت و مقاومت»، «پیام راشل کوری» که از انیمیشن‌های برگزیده هستند را در قالب نوشت افزار نیز به فروش می‌رسد. خلیج فارس از جمله برند‌های موفق است که با 22 کد محصول در دفاتر خود فعالیت می‌کند.

غرفه دیگری به نام «آزاده» که پیش از شروع فعالیت محصولات نوشت‌افزار ایرانی اسلامی محصولات غربی را تولید می‌کرد، طی این چهار سال با این جریان همراه شد که طرح‌های ایرانی در حوزه‌های مختلف را عرضه کند و مورد استقبال کودکان و نوجوانان حتی دانشجویان قرار گرفته است.

غرفه قاصدک با برند «قاصدک» با تولید طرح سه شخصیت «ثنا»، «ثمین»، «سینا» بر روی دفاتر سخنگو فعالیت می‌کند. نحوه استفاده از دفاتر سخنگو از طریق نصب نرم‌افزار مورد نظر این طرح بر روی گوشی اندروید و قرار دادن دوربین گوشی بر روی جلد دفتر است که پس از آن شخصیت شروع به صحبت و شعرخوانی می‌کند.

غرفه دیگری با نام «بنیاد فرهنگ اول» به معرفی و شناخت انیمیشن‌‌های غربی و تأثیر منفی آن بر روی کودکان و هدف از طراحی اینگونه شخصیت‌ها را به خانواده‌ها و کودکان توضیح می‌دهد.

غرفه‌های دیگری با عنوان «فواس» با کاراکتر عروسکی «چرا؟»، غرفه «ریحانه نبی» در حوزه عفاف و حجاب، غرفه «پرسام» با کارهای فانتزی و اشعار ناب و دفترهایی با جلد چوبی و غرفه «هد هد» با قیمت‌های بسیار مناسب محصولات خود را عرضه می‌کنند.

در طبقه پایین نمایشگاه غرفه جمع‌آوری لوازم تحریر توسط جهادی منتظران خورشید فعالیت می‌کند به نسبت علاقه‌ و قدرت خرید مخاطبان نمایشگاه برخی آثار خریداری شده و به این غرفه برای اهدا به مناطق محروم تعلق می‌گیرد.

سهمی که نوشت‌افزار در حال حاضر توانسته در بازار ایرانی اسلامی کسب کند، 10 درصد است ولی به طور قطع پیشرفت و جای رشد خوبی برای این جریان پیش‌بینی می‌شود. بهتر است که مردم از تولیدات نوشت‌افزار داخلی استفاده کنند تا این طرح بین مردم فرهنگ‌سازی شود.

چهارمین نمایشگاه نوشت‌افزار تا 6 شهریور برای علاقه‌مندان دایر است.




انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار