ورزش درمانی، اصلی فراموش شده در بهبود مبتلایان به پوکی استخوان

اگرچه ورزش نقش بی‌بدیل در درمان پوکی استخوان دارد، اما متاسفانه این موضوع اصلی فراموش شده است.

جواد فلاحت زاده جراح و متخصص ارتوپدی در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: هیچ عاملی به اندازه ورزش و تغذیه مناسب در پیشگیری از پوکی استخوان موثر نیست و این دو عامل باید از همان دوران کودکی و نوجوانی مورد توجه قرار گیرند. 

وی افزود: هر فردی برای پیشگیری از پوکی استخوان به حدود نیم ساعت پیاده روی و ورزش نیاز دارد که این موضوع و میزان برای تمام گروه‌های سنی یکسان است. 

فلاحت زاده با بیان اینکه تاثیر ورزش درمانی در پیشگیری و درمان اغلب بیماری‌های شایع و مزمن نظیر پوکی استخوان اثبات شده است، تاکید کرد: اگرچه ورزش نقش بی‌بدیلی در درمان پوکی استخوان دارد، اما متاسفانه این موضوع اصلی فراموش شده در بهبود مبتلایان به پوکی استخوان است. 

وی اظهار داشت: صرف نظر از علل متعدد و گسترده به وجود آورنده پوکی استخوان، بهترین عامل پیشگیری کننده و حتی درمان بخش این عارضه ورزش درمانی است.

فلاحت زاده با بیان اینکه اصول انجام تمرینات ورزشی در خصوص پیشگیری و درمان پوکی استخوان باید آموزش داده شود، تصریح کرد: بر اساس شدت عارضه پوکی استخوان، تمرینات ورزشی خاصی را باید انجام داد و البته در برخی از موارد به ویژه در حالات شدید این بیماری، تمرینات ورزشی نباید انجام داد. 

وی یادآور شد: از جمله مهمترین و موثرترین ورزش‌ها جهت پیشگیری و درمان پوکی استخوان، ورزش های توام با تحمل وزن یا اعمال فشار بر سیستم اسکلتی بدن است و از جمله این نوع ورزش‌ها می‌توان به پیاده‌روی، دویدن و کوهنوردی اشاره کرد. 


انتهای پیام/ 


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار