آشنا: مطالبه کننده اصلی از دستگاهها رسانه‌ها هستند

مشاور فرهنگی رئیس جمهورگفت: مطالبه کننده اصلی از دستگاهها رسانه‌ها هستند و باید رسانه‌ها به رسالت و وظایف خود بخوبی عمل کنند.

به گزارش حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، حسام الدین آشنا عصر جمعه در نشست خبری با اصحاب رسانه سیستان وبلوچستان در زاهدان با اشاره به خدمات و فعالیتهای دولت تدبیر و امید در این استان اظهار کرد: از فعالیت‌های دولت یازدهم در این استان می‌توان به توسعه بنادر چابهار و مکران اشاره کرد که با اتمام این پروژه‌ها چهره استان تغییر زیادی خواهد کرد.

وی ادامه داد: پروژه راه آهن چابهار و تغییر الگوی کشت در این استان نیز از سایر مواردی است که در توسعه و آبادانی استان نقش مهمی خواهد داشت.

آشنا با تأکید بر اینکه دوران نگاه جزیره‌ای به فرهنگ، گذشته است، افزود: هم اینک باید از ظرفیت‌های فرهنگ برای پیشرفت استفاده کرد یا به عبارت دیگر کارهای فرهنگ باعث توسعه در تمام عرصه‌ها شود.

وی اضافه کرد: با توجه به بنیه قوی دانشگاهی سیستان و بلوچستان، نبود ارتباط بین دانشگاه‌ها و آموزش و پرورش این استان یک حلقه مفقوده برای پیشرفت است.

مشاور رییس جمهوری در امور فرهنگی اضافه کرد: حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این استان به عنوان بلند پایه‌ترین مقام توسعه مناطق شرق کشور و نیز تصویب 29 طرح مهم نشاندهنده توجه دولت به این استان است.

آشنا تصریح کرد: در این استان چهار سینما احداث خواهد شد که یکی در زاهدان و بقیه در سایر شهرستان‌ها خواهد بود. 

وی گفت: با توجه به امنیتی که هم اینک در استان حاکم شده و نیز ظرفیت‌های خوب گردشگری این استان، می‌توان به آینده گردشگری آن امید داشت.

آشنا اظهار کرد: در ایران اسلامی برای حوزه فرهنگ باید به دو نکته توجه شود؛ یکی ایجاد آرامش در حوزه هنری مانند تلاش‌هایی که برای ایجاد آرامش در حوزه اقتصاد می‌شود و دیگری واگذاری امور هر بخش به فعالان و متخصصان آن بخش.

وی ادامه داد: نتیجه حذف عنوان «بین المللی» از جشنواره فجر و تبدیل آن به دو جشنواره ملی و بین المللی مجزا را باید در نخستین اجرای این جشنواره مشاهده کرد.

مشاور رییس جمهوری افزود: در تمام دنیا نزدیکی به مرز یک مزیت محسوب می‌شود اما در ایران این امر تنها نشان‌هنده دوری از مرکز است و تا زمانی که سیاست‌های متوازن و منطقه‌ای نداشته باشیم یا به عبارت دیگر عدالت در توزیع منابع و اختیارات رعایت نشود، نگاه مرکز محور ادامه خواهد داشت.

وی تصریح کرد: این استان در حوزه هنرهای بومی سخنان ناگفته‌ای دارد اما به دلیل مظلوم واقع شدن، به جای صادر کردن هنرهای خود به سایر نقاط کشور دچار ضعف فرهنگی شده است؛ همچنین توسعه هنرهای بومی می‌تواند اشتغال را در استان بهبود بخشد.

مشاور فرهنگی رییس جمهوری گفت: به منظور ترویج فرهنگ داخلی و جلوگیری از تهاجم فرهنگی باید پوشش شبکه‌های صدا و سیما در این استان تقویت شود.

آشنا اظهار کرد: با توجه به نرخ بالای عدم ماندگاری بر تحصیل در این استان باید به عواقب این امر اندیشید و تمام مسؤولان برای جلوگیری از آن تلاش کنند.

وی تصریح کرد: اگر قرار باشد آموزش مکتبی جای آموزش علمی و ملی را بگیرد، با عقب‌ماندگی مفرط روبرو می‌شویم.

آشنا ادامه داد: باید دلایل ماندگار نبودن دانش آموزان بر تحصیل را شناسایی و به طور کارشناسی جست‌وجو کرد که نونهالان و نوجوانانی که ادامه تحصیل نمی‌دهند به چه شغل‌هایی روی می‌آورند و دلایل روی آوری آنها به شغل‌های کاذب چیست.

وی تأکید کرد: باید پوشش آموزش و پرورش در استان افزایش یابد و موانع آن برطرف شود.

این مقام مسئول با اشاره به عدالت اطلاعاتی تصریح کرد: اطلاعاتی که مربوط به عموم مردم است باید در دسترس عموم و اطلاعات شخصی نیز باید در اختیار خود شخص قرار گیرد.

مشاور رییس جمهوری در امور فرهنگی اظهار کرد: عدالت اطلاعاتی موجب جلوگیری از رانت اطلاعاتی می‌شود؛ در دولت قبل عدالت اطلاعاتی در مواردی رعایت نشده بود.

وی با بیان اینکه اطلاعات عمومی ملک مشاع همه است، تصریح کرد: با توجه به اینکه اطلاعات دسته‌بندی‌های مختلفی دارد؛ اگر عدالت اطلاعاتی اجرا نشود، فساد سیستماتیک به وجود می آید.

آشنا بیان کرد: مطالبه‌کننده اصلی از دستگاهها رسانه‌ها هستند و باید رسانه‌ها به رسالت و وظایف خود بخوبی عمل کنند.

وی خاطر نشان کرد: از رویکردهای دولت یازدهم نقدپذیری است؛ به طوری که از ابتدای دولت تاکنون از هیچ نشریه‌ای شکایت نکرده است.

آشنا افزود: منظور از عدالت خبری ایجاد امکان نمایش چهره واقعی هر استان در شبکه های ملی و رسمی است.

وی گفت: برای انجام این امر باید استانداری سیستان و بلوچستان به طور مستقیم وارد شود زیرا نمی‌توان احقاق این موضوع را از افرادی که در مرکز زندگی می کنند، انتظار داشت.

آسنا در پاسخ به سؤالی مبنی بر نقش دولت در انتخابات اظهار کرد: دولت به هیچ عنوان در نامزد شدن یا نشدن افراد در انتخابات دخالتی نکرده و نیز در این امر کسی را حمایت یا تخریب نمی‌کند.

وی خاطر نشان کرد: وظیفه دولت، حفظ آرامش حداکثری جامعه از ابتدای کار انتخابات تا تبلیغات و شروع رأی‌گیری و همچنین امانت داری در شمارش آرا و اعلام نتایج است و این وظیفه را به هیچکس واگذار نخواهد کرد.

مشاور رییس جمهوری درخصوص روشن شدن فعالیت شبکه BBC در ایران نیز گفت: شبکه BBC انگلیسی از قبل در ایران فعالیت داشته و از فعالیت آن جلوگیری نشده است اما بی‌بی‌سی فارسی اجازه فعالیت ندارد و این ممنوعیت همچنان ادامه دارد.

وی بیان داشت: در زمان‌های خاص مانند انتخابات، هفته دولت، 22 بهمن و سایر ایام به بسیاری از رسانه‌ها مجوزهایی برای پوشش اخبار و تولید مستند داده می‌شود.

آشنا ادامه داد: BBC مادر یا انگلیسی در ایران جواز فعالیت داشته اما BBC فارسی در ایران هیچ گونه دفتری ندارد.

 آشنا روز جمعه با سفر به زاهدان ضمن حضور در جمع نمازگزاران مصلای قدس و مسجد مکی اهل سنت زاهدان در جمع نمازگزاران به ایران سخن پرداخت.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار