حبیبی خبر داد:

اجرای 15 پروژه در راستای حفاظت از منابع آب زیرزمینی

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: در راستای حفاظت از منابع آب زیرزمینی 15 پروژه مشخص شده که 11 پروژه آن با همکاری وزارت نیرو و 3 پروژه با همکاری جهاد کشاورزی صورت می‌گیرد.

جهانگیر حبیبی معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت مدیریت منابع آب ایران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: وضعیت آب کشور با قرارگیری کشورمان در مناطق خشک و نیمه خشک و رشد جمعیت با بحران‌های متعددی مواجه شده است.

وی در ادامه اظهار داشت: خشکسالی‌های چند سال اخیر،وضعیت منابع آبی کشور را در زمینه آب سطحی و آب زیرزمینی دچار کمبود کرده که این امر بر روی نیاز نسل‌های آینده، توسعه کشور، بهداشت، صنعت، آب شرب مشکل ساز خواهد بود.

حبیبی در ادامه افزود: افزایش نیاز‌ها از یک سو و محدود شدن منابع از سوی دیگر ما را به جایی رسانده که اضافه برداشت‌ها از منابع آب زیرزمینی به شدت افزایش یافته تا جایی که به طور متوسط در سال حدود شش میلیون مترمکعب اضافه برداشت داریم. 

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت مدیریت منابع آب تصریح کرد: متوسط بارندگی در بلند مدت در سطح کشور 250 میلی‌متر بود در حالی که امروز به دلایل خشکسالی و تغییر اقلیم به 244 میلی‌متر رسیده است.

حبیبی اذعان داشت: اضافه‌ برداشت‌ها از منابع استراتژی که طی هزاران سال در سفره‌های آب زیرزمینی ذخیره شدند به منزله استفاده از ذخیره نسل‌های آینده کشورمان است،از همین رو به دنبال تدوین راهکاری برای جلوگیری از اضافه برداشت‌ها هستیم یعنی میزان برداشت از این سفره‌ها با میزان تزریق به آنها برابر باشد تا یک وضعیت متعادل در آبخوان‌ها ایجاد کنیم. 

وی در توضیح سهم وزارت نیرو از اجرای پروژه‌ها گفت: پروژه‌های طرح احیاء به‌طور کلی علاوه بر احکامی که تکلیف کرده بر تمام دستگاه‌های اجرایی اعم از وزارت نیرو، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت کشور، صنعت، معدن و تجارت و قوای دیگر حتی قوه قضاییه و قوه مقننه همکاری دارد. 

حبیبی در پایان خاطرنشان کرد: در جهت حفاظت منابع آب زیرزمینی 15 پروژه مشخص شده که 11 پروژه آن با همکاری وزارت نیرو باید انجام شود که از جمله این موارد می‌توان به نصب کنتور هوشمند، پلمپ کردن چاه‌های غیرمجاز، جایگزینی پساب به جای آب کشاورزی، خرید چاه‌های کم‌بازده و جلوگیری از توسعه آنها و همچنین سه پروژه سند ملی و آبخیزداری، الگوی کشت و جلوگیری از فرونشست با همکاری وزارت جهاد کشاورزی در دست اقدام است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار