برقراری آتش‌بس 72 ساعته در سودان جنوبی

مقامات سودانی به نیروهای تحت کنترل خود دستور آتش‌بس دادند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، سخنگوی "ریک ماچر،" معاون پیشین رئیس جمهور سودان جنوبی، شنبه اعلام کرد "ماچر" به نیروهای شورشی تحت کنترل خود دستور داد حملات خود را برای پایان دادن به جنگ 20 ماهه این کشور متوقف کنند. همچنین "سالوا کیر مایاردیت،" رئیس‌جمهور این کشور که رقیب "ماچر" است، دوشنبه دستور توقف جنگ را در جهت موافقت با آتش‌بس صادر کرد.

در پی این جنگ داخلی، ده‌ها هزار نفر کشته شدند؛ اما صبح شنبه هیچ حمله‌ای گزارش نشده است. با میانجیگری کشورهای منطقه و سازمان ملل، گروه‌های دخیل در درگیری‌ برای آتش‌بس به توافق رسیدند. انتظار می‌رود این آتش‌‌بس 72 ساعته به یک آتش‌بس دائم منجر شود. در این راستا سازمان ملل اعلام کرده است در صورت نقض آتش‌بس، تحریم‌هایی علیه گروه خاطی طرح خواهد شد. براساس این توافق صلح، طی سه ماه یک دولت انتقالی شکل خواهد گرفت.

تاکنون دست‌کم 7 آتش‌بس در عرض چند روز یا چند ساعت نقض شده‌اند. بیش از 2 میلیون نفر از ترس قتل‌های قومی، تجاوزهای گروهی یا استخدام کودکان به عنوان سرباز از خانه‌های خود گریخته‌اند. تقریبا 200 هزار غیرنظامی وحشت‌زده در پایگاه‌های سازمان ملل پناه گرفته‌اند.

انتهای پیام/  

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار