کاربرد NFC در گوشی های هوشمند چیست؟

هنوز تکنولوژی NFC حتی توی خارج از ایران هم خیلی جا نیفتاده است چه برسه به داخل، اگر شما توی مشخصات گوشی های هوشمند فناوری ان اف سی NFC رو ببینید و ندانید چه چیزی است موجب ناراحتی میشود پس با ما همراه باشید.

به گزارش دريچه فناوري گروه فضاي مجازي باشگاه خبرنگاران جوان؛ ان اف سی NFC مخفف عبارت Near Field Communication به معنی ارتباط از فاصله نزدیک هست، قبل از هر چیزی NFC یه استاندارده و تکنولوژی به حساب نمیاد ، منظور از تکنولوژی این است که چیزی نیست که تازه اختراع شده باشه یا مفهوم جدیدی از تکنولوژی یا الکترونیک باشه، ان اف سی یه استاندارده که از امواج رادیویی استفاده میکنه . NFC رو یه جورایی مثل بلوتوث در نظر بگیرید فقط فاصله در NFC نمی تونه بیشتر از چند سانتی متر باشه اما خب بلوتوث می تونه تا حدود ۱۵ متر رو هم جواب بده.


کاربرد NFC در دنیای فناوری اطلاعات چیست؟


NFC برای ارتباط وایرلس بین دستگاه های مجهز طراحی شده. فاصله بین دستگاه ها می تونه تا ۱۰ سانتی متر باشد. ان اف سی روی باند فرکانسی ۱۳٫۵۶ مگاهرتز تنظیم شده و می تونه دیتا رو با سرعت بین ۱۰۶ تا ۴۲۴ کیلوبیت در ثانیه جابجا کند.


NFC ان اف سی چگونه کار می کند؟

اِن‌اف‌سی و (RFID (Radio Frequency IDentification گاهی به جای یک دیگر به کار می روند. اما در حقیقت NFC نسخه جدید تری از RFID است. امواج RFID می توانند بُرد بیشتری داشته باشند. مثلا در هنگام عبور از عوارضی با استفاده از این تکنولوژی شماره دستگاه پردازنده خودکار عوارض شما خوانده می شود. در حالی که برد ارتباطی اِن‌اف‌سی به ۴ اینچ محدود شده. این موضوع اِن‌اف‌سی را برای کاربرد های حساس مانند موارد استفاده از کارت اعتباری و یا ورود به محل های امنیتی بسیار کارآمد می کند.

NFC امکان برقراری ارتباط دو طرفه را به وجود می آورد در حالیکه RFID یک تکنولوژی خواندن یک طرفه است. انتقال عکس و کانکت ها بین وسایل رایج تریت کاربرد اِن‌اف‌سی می باشد.


کاربرد NFC در دنیای فناوری اطلاعات چیست؟


در تکنولوژی NFC ما دو مدل دستگاه داریم . یه مدل دستگاه اکتیو یا فعال و یه مدل دستگاه پسیو Passive یا غیر فعال . دستگاه اکتیو یعنی برای کار کردن احتیاج به برق داره و دستگاه پسیو یعنی تا زمانی که نیازی بهش نباشه برق داخلش نیست . در همین ارتباط حتما پست قطعه اکتیو در الکترونیک و همچنین قطعه پسیو در الکترونیک رو بخونید.

در تکنولوژی ان اف سی NFC ، گوشی موبایل یه دستگاه اکتیو محسوب میشه چون باتری داره و برقش تامین میشه اما یه سری ” تگ TAG ” یا برچسب به اصطلاح داریم بهش میگن تگ NFC که پسیو هستن یعنی داخل خودشون باتری یا منبع تغذیه ندارن و برقشون رو از گیرنده یا فرستنده میگیرن . مثلا شما یه دونه از این تگ ها رو برمیدارید و اطلاعات یک محصول ( مثلا کفش ، روسری ، کتاب یا هرچی ) داخلش می ریزید ( ریختنش یه پروسه جداگونه داره که باید بعدا توضیح بدم ) ، حالا اگه یه نفر که گوشی هوشمند مجهز به NFC داره گوشیش رو نزدیک به این تگ کنه ، برق اون تگ ان اف سی از گوشی تامین میشه ارتباط برقرار و دیتا رد و بدل میشه ، مثلا شما از طریق اون تگ می تونید بفهمید که اون محصول چیه ، قیمتش چنده ، برای چه سالیه و …

در واقع یه آنتن یا سیم پیچ در گیرنده و یه آنتن در فرستنده تعبیه میشه . سیم پیچ یا آنتن اولیه درون ان اف سی خوان ( گوشی هوشمند ) و آنتن ثانویه هم در Tag جاساز میشه . موقعی که شما گوشی رو نزدیک Tag می کنید ، میدان مغناطیسی سیم پیچ اولیه به سیم پیچ درون Tag القا میشه و تبدیل به ولتاژ میشه ، اون ولتاژ برای تامین انرژی Tag استفاده میشه و تبادل دیتا شروع میشه . شکل زیر رو ببینید :


کاربرد NFC در دنیای فناوری اطلاعات چیست؟


تگ NFC ان اف سی چیست؟


بالاتر تقریبا متوجه شدید که تگ ان اف سی چیه . شما واسه اینکه بتونید اطلاعات مربوط به یه محصول رو به مشتری یا هر شخصی نشون بدید باید اون اطلاعات رو داخل یه تگ Tag ان اف سی بریزید . این تگ یه چیزی مثل جاسوئیچی یا جاکلیدی می مونه که داخلش مدار الکترونیکی وجود دارد. تگ ان اف سی معمولا پسیو طراحی میشه یعنی داخل خودش باتری نداره و برقش رو از دستگاه ان اف سی خوان مثل گوشی تامین می کنه.

در شکل زیر نمونه ای از تگ ان اف سی NFC رو می بینید.


کاربرد NFC در دنیای فناوری اطلاعات چیست؟


داخل تگ NFC ان اف سی یه آنتن ( سیم پیچ ) و یک عدد چیپ حافظه و کنترلر قرار داره . باورتون نمیشه که چقدر کوچیک طراحی میشه . شکل زیر رو ببینید:


کاربرد NFC در دنیای فناوری اطلاعات چیست؟


حالا اگه می خواید ببینید که چیپ NFC و یا سیم پیچ ( آنتن ) NFC داخل گوشی کجاشه غکس زیر رو ببینید . تو تصویر زیر ، آنتن NFC رو زیر روکش باتری سامسونگ می بینید . سامسونگ آنتن NFC ان اف سی رو زیر روکش باتری گوشی های خودش قرار میده :


کاربرد NFC در دنیای فناوری اطلاعات چیست؟


یا مثلا مدار کنترل کننده NFC ان اف سی رو می تونید توی شکل زیر ببینید:


کاربرد NFC در دنیای فناوری اطلاعات چیست؟


کاربرد فناوری NFC ان اف سی


اِن‌اف‌سی بیشتر از هر چیزی با "کیف پول موبایل” در ارتباط است. ایده ای که تلفن هوشمند شما را جایگزین پول نقد و کارت های اعتباری‌تان خواهد کرد. بدین ترتیب با یک تپ بر روی موبایل می توانید پول خرید خود را پرداخت کنید. Google Wallet یا کیف پول گوگل یک مثال در این مورد است. شما می توانید اطلاعات کارتهای اعتباری خود را در گوگل والت ذخیره کنید و یک "کارت بانکی مجازی” دریافت کنید و با آن تمام خریدها و هزینه های خود را پرداخت کنید.

  • بلیط های مترو و اتوبوس و ژتون غذا در دانشگاه همگی نمونه هایی از کارت های مغناطیسی هستن که اساس کار NFC هست .
  •  با ان اف سی NFC گوشی شما تبدیل به کارت اعتباری میشه یعنی دیگه نیازی به حمل انواع کارت بانکی و مترو و اتوبوس نیست . از همون گوشی تون می تونید پول رو پرداخت کنید.
  •  با ان اف سی NFC می تونید بین دو تا گوشی که نزدیک به هم هستن فایل جابجا کنید . نمونه زندش اندروید بیم Android Beam هست.
  •  با ان اف سی NFC می تونید صدا رو از گوشی به یه اسپیکر بلوتوث منتقل کنید.
  •  با ان اف سی NFC می تونید درب منزل یا خودروی خودتون رو باز کنید.

 با استفاده از تگ ان اف سی می توانید گوشی خودتون رو کنترل کنید. یه تگ NFC رو جوری برنامه ریزی کنید که وقتی روی اون ضربه زدید ، وای فای گوشی رو روشن یا خاموش کنه ، صدای گوشی رو کم یا زیاد کنه ، روشنایی نمایشگر رو تنظیم کنه و … برنامه ریزی تگ با اپلیکیشن های مخصوصی انجام میشه.
 با ان اف سی NFC می تونید یخچال ، ماشین لباسشویی و بقیه لوازم خانگی مجهز به NFC رو کنترل کنید. مثلا تگ ان اف سی رو نزدیک ماشین لباسشویی بذارید و برنامه ریزی کنید تا فلان ساعت ماشین رو روشن یا خاموش کنه.
 استفاده از ان اف سی در تبلیغات شهری . مثلا یه پوستر تبلیغاتی می بینید که علامت NFC روش خورده ، با نزدیک کردن گوشی به اون پوستر مثلا نزدیکترین شعبه اون شرکت یا فروشگاه به شما اطلاع رسانی میشه.


کاربرد NFC در دنیای فناوری اطلاعات چیست؟


توی تصویر بالا : روی پوستر نوشته ” من یک داستان برای شما دارم ” و طرف با نزدیک کردن گوشی خودش به جایی که توی پوستر مشخص شده می تونه اون داستان رو توی گوشی دریافت کنه ! این یکی از تبلیغات شرکت Samsung بوده.


فرق NFC با بلوتوث

بلوتوث و NFC با اینکه هر جفتشون به صورت بی سیم هستن و از طریق امواج الکترومغناطیسی کار می کنن اما سرعت انتقال دیتا در بلوتوث بیشتره .
توان مصرفی NFC خیلی کمتر از بلوتوث هست
بلوتوث برای انتقال دیتا احتیاج به هماهنگی و جفت سازی داره اما ان اف سی بدون نیاز به سینک شدن می فرسته .
بورد بلوتوث حدود ۱۵ متر اما بورد ان اف سی نهایتا زیر ۱۵ سانتی متر.
حالا شاید بعدا یه مقایسه تخصصی تر از فرق بلوتوث و ان اف سی نوشتم.

نکات ریز اما هم در مورد NFC:

تکنولوژی NFC قدرت شناسایی اطلاعات رو نداره یعنی اطلاعات رو تجزیه و تحلیل نمیکنه و این کار باید توسط اپلیکیشن یا سیستم عامل انجام بشه.
برای ارسال و دریافت اطلاعات از طریق NFC ، هر دو دستگاه باید به این تکنولوژی مجهز باشند.
امواج NFC برای بدن ضرر ندارن یا انقدر کمه که قابل صرفنظر کردنه . چون هم بورد کمی داره هم سیگنال ضعیفی.
از ان اف سی در ایران هم استفاده میشه و شرکت های مختلفی دارن روی این مسئله کار میکنند

نتیجه‌گیری

با توجه به مباحث مطرح شده ممکن است فناوری ارتباط میدان نزدیک (NFC) از نظر کاربران چیز خیلی جذاب و نوآورانه‌ای نباشد و فقط یک توسعه‌ی کوچک از سیستم پرداخت غیرتماسی RFID تلقی شود اما چیزی که مشهود است تاثیر این فناوری بر تسریع فعالیت‌های مالی کوچک و روزمره می‌باشد و می‌توان انتظار داشت در آینده‌ای نه‌چندان دور جایگزین مناسبی برای کارت‌های غیرتماسی موجود و همچنین روشی برای انتقال اطلاعات کاربری در قالب یک برچسب شود.

در این مقاله به صورت خلاصه به بیان ویژگی‌های کلی فناوری ارتباط میدان نزدیک (NFC) پرداخته شد و ممکن است بسط دادن بیشتر این مقاله از حوصله کاربر وبلاگینا خارج می‌شد.


گزارش: حسین توکلی

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۶ ۰۳ آذر ۱۴۰۰
عالیبود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۳ ۱۰ مرداد ۱۴۰۰
سلام عالی بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۳ ۳۰ فروردين ۱۴۰۰
دستت درد نکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۳ ۱۶ اسفند ۱۳۹۹
خوب بود ولی دربارهی چگونگی کاربردش برای کارتهای بانکی ،کاش توضیح می دادید که آیا چطور می تونیم جایگیزین کارت بانکی بشه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۸ ۱۹ دی ۱۳۹۹
عالی بود..ممنونم
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا محمدی
۱۰:۱۳ ۱۴ دی ۱۳۹۹
عالی
Japan
رضاجراحی
۱۹:۱۳ ۲۷ آذر ۱۳۹۹
این دستاورد و فناوری بسیار عالی و کارایی زیادی در بر دارد...اما کافی نیست..باید ک ارتقاع بیابد..باتشکر..
Iran (Islamic Republic of)
bardya
۱۳:۵۹ ۱۸ آذر ۱۳۹۹
تشکر خیلی عالی بود
Iran (Islamic Republic of)
رضایی
۱۸:۲۰ ۲۴ مهر ۱۳۹۹
واقعا خوب توضیح دادین خیلی لذت بردم که فهمیدم. امیدوارم به زودی این فناوری تو ایران رایج بشه و همه ازش استفاده کنن.
Iran (Islamic Republic of)
مجتبی
۰۶:۵۷ ۲۴ مرداد ۱۳۹۹
ممنونم خوب بود
Iran (Islamic Republic of)
ویدا مقدم
۰۸:۳۴ ۱۱ مرداد ۱۳۹۹
اطلاعات خوب و قابل فهمی ،برای من که بیولوژیست هستم،بود مسی
United States of America
بهرام
۰۳:۳۷ ۲۶ تير ۱۳۹۹
ممنون روشن شدذهنمان
Iran (Islamic Republic of)
مجدانی
۱۹:۵۵ ۳۰ فروردين ۱۳۹۹
ضمناً يه سوال؛
بر روی گوشی من Sony experia z، برچسب NFC موجود بود که کنده شد.
آیا برای استفاده از اين تکنولوژی نیاز به این برچسب هست؟
Iran (Islamic Republic of)
مجدانی
۱۹:۵۰ ۳۰ فروردين ۱۳۹۹
با سلام
متشکرم از مطلب مفیدی که در اختیار ما گذاشتید. بسیار قابل استفاده بود برای من.
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۱۴:۰۹ ۲۳ اسفند ۱۳۹۸
با سلام خدمت آقای خودم . مطلبی که گذاشتی واقعا سودمند بود واسه من . مرسی
Iran (Islamic Republic of)
ناصر
۰۹:۰۵ ۱۵ اسفند ۱۳۹۸
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام عالی بود مفید و مختصر اما پر بار متشکرم لب تر کنید s3 رو بگیرید واسه اینکه بدونید منم حالیکه و ممنونم ازتون اجرکم عندالله.یا علی والسلام.
Iran (Islamic Republic of)
متین
۲۱:۴۲ ۱۳ اسفند ۱۳۹۸
با اینکه نفهمیدم ولی چیزه خوبیه
Germany
سروش
۲۰:۴۸ ۱۹ دی ۱۳۹۸
خوب و مفید بود ممنون
Iran (Islamic Republic of)
نادر
۰۰:۵۲ ۰۶ دی ۱۳۹۸
مطلب بسیار مفید و خوب و کاربردی بود.
ممنون و متشکرم
Pakistan
ناشناس
۲۳:۵۵ ۳۱ مرداد ۱۳۹۸
عالی بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۴ ۱۴ تير ۱۳۹۸
گوشی‌من‌انبسی‌ندارد‌چتورمیشه‌وسلش‌کرد‌‌
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۳:۳۲ ۰۶ دی ۱۳۹۷
سلام. خیلی عالی بود.
کسی اطلاع داره ک ایا کارتهایه پرداخت کرایه اتوبوس های واحد هم ب همین شکل کار میکنن یا نه؟
و ایا میشه از گوشی ب جایه کارت استفاده کرد؟ و اگر میشه نحوه ی شارژ کردنش یا وصل کردنش ب عابر بانک ب چ صورته.
ممنون
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۳:۳۲ ۰۶ دی ۱۳۹۷
سلام. خیلی عالی بود.
کسی اطلاع داره ک ایا کارتهایه پرداخت کرایه اتوبوس های واحد هم ب همین شکل کار میکنن یا نه؟
و ایا میشه از گوشی ب جایه کارت استفاده کرد؟ و اگر میشه نحوه ی شارژ کردنش یا وصل کردنش ب عابر بانک ب چ صورته.
ممنون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۳ ۱۵ آذر ۱۳۹۷
عالی بود... ایشالا نسل ماهم شاهد هم چی چیزی باشیم...
Iran (Islamic Republic of)
رامبو
۱۵:۲۲ ۲۸ مرداد ۱۳۹۷
خوشم اومد ...
Iran (Islamic Republic of)
سحر
۱۶:۵۱ ۱۷ مرداد ۱۳۹۷
ممنون خیلی مفید بود
Iran (Islamic Republic of)
سحر
۱۶:۵۱ ۱۷ مرداد ۱۳۹۷
ممنون خیلی مفید بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۱ ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷
تشکر از توضیحات خوبتون
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۸:۱۱ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷
اصلا خوب نبود
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۰۱:۳۸ ۰۷ فروردين ۱۳۹۷
ولی کاش همه با کاربردnfcبهتر اشنا میشدن و میشد هنه کاراتو با این انجام بدی
Germany
ناشناس
۱۳:۰۴ ۱۴ اسفند ۱۳۹۶
لطفا منبعش رو هم بذارید
Iran (Islamic Republic of)
عرفان
۱۶:۵۱ ۰۵ دی ۱۳۹۶
درکل NFC چیز بدرد بخوری نیست
Iran (Islamic Republic of)
محبوب
۰۱:۰۸ ۲۵ آذر ۱۳۹۶
خیلی مفید و بدون توضیحات پیچیده توضیح داده شده
ممنون
Iran (Islamic Republic of)
Fooad
۰۰:۲۵ ۲۰ آذر ۱۳۹۶
ممنون از مطالبهایتان
Iran (Islamic Republic of)
سارا
۱۱:۴۹ ۲۸ آبان ۱۳۹۶
عالی بود مرسی از مطلب مفیدتون
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۹:۰۴ ۲۶ آبان ۱۳۹۶
تو مشهد کارت اتوبوس و مترو میشه با این کاربرد شارژ کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۷ ۲۳ آبان ۱۳۹۶
تشکر عالی بود
United States of America
ناشناس
۱۹:۱۱ ۱۱ آبان ۱۳۹۶
مفید بود ممنون
United States of America
ناشناس
۱۹:۱۱ ۱۱ آبان ۱۳۹۶
مفید بود ممنون
Iran (Islamic Republic of)
علی حیدری
۱۱:۲۱ ۲۳ مهر ۱۳۹۶
با سلام
واقعا" دست شمادرد نکند خیلی مفید بود واطلاعات جدید وبروزی بود باتشکر فراوان
Iran (Islamic Republic of)
مهرداد
۱۷:۲۷ ۲۲ شهريور ۱۳۹۶
ممنون عالی بود گوشی من داره ازش استفاده میکنم من کارتم رو شارژ میکنم
Iran (Islamic Republic of)
sahar
۲۲:۰۱ ۲۰ شهريور ۱۳۹۶
عالی بود ممنون
Iran (Islamic Republic of)
A.mohammadi
۱۹:۵۶ ۰۵ شهريور ۱۳۹۶
خوب بود مرسی حسین آقا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۶ ۳۰ مرداد ۱۳۹۶
ممنون عالی بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۷ ۲۹ مرداد ۱۳۹۶
به گزارش دريچه فناوري گروه فضاي مجازي باشگاه خبرنگاران جوان؛ ان اف سی NFC مخفف عبارت Near Field Communication به معنی ارتباط از فاصله نزدیک هست،

با تشکر. .
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۲:۳۴ ۲۴ مرداد ۱۳۹۶
خب ک چی
کارایی آنچنانی نداره اصن
بهتره بگم ک کلا کارایی نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۰ ۰۷ اسفند ۱۳۹۶
مگه میشه ؟!
Iran (Islamic Republic of)
sahar
۱۲:۱۹ ۲۷ اسفند ۱۳۹۷
واسه من که خیلی بدرد میخوره واسه مترو و اتوبوس همش دارم استفاده میکنم قبلایا باید علاف شارژ کردن کارتای اتوبوس و مترو میشدم یا کلا کارت رو گم میکردم
Iran (Islamic Republic of)
آرمان
۰۸:۰۰ ۲۱ مرداد ۱۳۹۶
عاااالی
Iran (Islamic Republic of)
Sam
۰۹:۳۷ ۳۱ تير ۱۳۹۶
سلام ممنونم توضیحات خوبی بود
Iran (Islamic Republic of)
Ali Rezaeyan
۱۱:۱۵ ۳۰ تير ۱۳۹۶
خیلی خوب بود، ممنون از زحماتتون
خدا قوت.
Iran (Islamic Republic of)
علی مالک
۰۱:۰۳ ۳۰ تير ۱۳۹۶
دمت گرم
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۱:۰۳ ۳۰ تير ۱۳۹۶
من ک حال کردم با این خبر
Iran (Islamic Republic of)
شهبازی
۰۱:۰۳ ۳۰ تير ۱۳۹۶
ممنون از مطالب عالیتون
Iran (Islamic Republic of)
امیر حسین کوچکی
۰۱:۰۳ ۳۰ تير ۱۳۹۶
عاااااالی
Iran (Islamic Republic of)
امیر حسین کوچکی
۰۱:۰۳ ۳۰ تير ۱۳۹۶
عاااااالی
Iran (Islamic Republic of)
امیر حسین کوچکی
۰۱:۰۳ ۳۰ تير ۱۳۹۶
عاااااالی
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۰۱:۰۳ ۳۰ تير ۱۳۹۶
من ک حال کردم با این خبر
Iran (Islamic Republic of)
حورا
۰۱:۰۳ ۳۰ تير ۱۳۹۶
والا نمیدونم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۱ ۲۵ تير ۱۳۹۶
عالی بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۱ ۲۵ تير ۱۳۹۶
تشکر خوب بود
United States of America
وهب
۱۵:۴۰ ۲۰ خرداد ۱۳۹۶
خوب بود متشکر
Iran (Islamic Republic of)
شادی
۱۹:۱۳ ۱۰ خرداد ۱۳۹۶
مرسی مفید بود.
Iran (Islamic Republic of)
فرزاد
۰۹:۵۱ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶
عالیست
Iran (Islamic Republic of)
مینا
۲۰:۱۴ ۳۰ فروردين ۱۳۹۶
مفید بود ،مرسی
Iran (Islamic Republic of)
Sepehr
۰۲:۰۳ ۱۶ اسفند ۱۳۹۵
Kheili Mamnoon mofid bood
Germany
ناشناس
۰۰:۱۶ ۲۴ آذر ۱۳۹۵
مرسی عالی بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۳ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵
کارتهای غیر تماسی جالبه ...تو ایران هم داریم ایا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۴ ۲۲ اسفند ۱۳۹۴
مرسی جالب بود
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۹:۳۹ ۱۴ شهريور ۱۳۹۴
درست نفهمیدم ولی ممنون
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۱۴:۱۱ ۱۳ شهريور ۱۳۹۴
تشکر .مفید بود
آخرین اخبار