تلنگر باشگاه خبرنگاران؛

جولان نوشت افزار وارداتی در بازار/ بازار در انتظار همت تولیدکنندگان

اگرچه تولیدکنندگان داخلی نوشت افزار، کمر همت بسته‌اند تا بازار را از دست وارداتی‌ها پس بگیرند اما انگار جای پای واردکنندگان همچنان محکم است.

جولان نوشت افزار وارداتی در بازار/ بازار در انتظار همت تولیدکنندگانبه گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، در شهریور ماه بازار فروش لوازم التحریر، کیف، کفش و نوشت افزار رونق یافته و این بازار علی رغم نزدیک شدن به فصل خزان داغ می‌شود.

نوشت افزار و لوازم التحریر از جمله کالاهایی هستند که در سال‌های گذشته به لطف واردات رنگ و لعاب بیشتری پیدا کرده و شخصیت‌های کارتونی غربی همدم دانش آموزان ایرانی شده‌اند.

اگر چه ایران هنوز در تولید لوازم التحریر، علی رغم بازار خوبی که در کشور وجود دارد، نتوانسته خودکفا شود اما به گفته نایب رییس اتحادیه فروشندگان لوازم التحریر واردات این اقلام به کشور کاهش یافته و نزدیک به 70 درصد نوشت افزار به کشور وارد می‌شود.

صدقی نهاد شیرازی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران با اشاره به این که بیشترین نوشت افزار از چین و هند و مالزی به ایران وارد می‌شود گفت: در سال‌های گذشته تولیدات داخلی نزدیک به 30  درصد افزایش یافته است و این در حالی است که قبل از آن بیش از 98 درصد نوشت افزار به کشور وارد می‌شد.

وی با تاکید بر این که ایران توان تولید لوازم التحریر را دارد، گفت : در سال‌های گذشته به دلیل تحریم مواد اولیه مورد نیاز تولید به دست تولیدکنندگان نرسید و موجب شد تا بازار کشور مملو از کالاهای چینی و هندی شود در حالیکه اگر مواد اولیه به دست تولیدکنندگان برسد از واردات بی‌نیاز می‌شویم.

به گفته شیرازی کیفیت تولیدات داخلی در مقایسه با کالاهای مشابه خارجی بسیار خوب و مناسب است و حتی تولیدات داخلی به سایر کشورها مانند عراق و افغانستان صادر می‌شود.

نایب رییس اتحادیه فروشندگان نوشت افزار با اشاره به کاهش قیمت لوازم التحریر در سال جاری گفت :در سال گذشته واردات زیادی انجام شد و بازار از کالا اشباع است و همین امر موجب شده تادر سال جاری قیمت این اقلام کاهش بیابد.

گشتی در بازار لوازم التحریر و نوشت افزار نشان می‌دهد که با وجود آنکه تولیدات داخلی در تلاش هستند تا سهمی در بازار بیابند اما هنوز اقلام وارداتی در حال خودنمایی در بازار هستند و در کنار طرح‌های ایرانی هنوز باربی‌ها و باب اسفنجی‌ها در حال لبخند زدن به کودکان هستند.

اگر چه مسئولان دم از حمایت از کالای ایرانی و تولید ایرانی می‌زنند اما شواهد نشان می‌دهد که از حرف تا عمل فاصله بسیار است و هنوز بازار در قبضه کالاهای خارجی است امری که در سال‌های گذشته به گردن تحریم انداخته می‌شد اما با شرایط جدید به وجود آمده در اقتصاد باید تولیدکنندگان مورد لطف و حمایت دولت قرار بگیرند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار